سرطان دهانه رحم چیست؟

0 826

سرطان دهانه رحم یکی از انواع سرطان که در دهانه ی رحم (سرویکس) ایجاد می شود. این نوع از سرطان یکی از علل اصلی مرگ در میان زنان بود؛ با ایجاد امکان آزمایش پاپ اسمیر، در تشخیص این بیماری به طور چشمگیری پیشرفت ایجاد شد.

این آزمایش امکان تغییرات را در دهانه رحم زنی که در معرض ابتلا به سرطان قرار دارد، ایجاد می کند. طبق گزارشات انجمن سرطان، میزان مرگ و میر حاصل از این بیماری در 40 سال گذشته، 50 درصد کاهش یافته است.

سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه ی رحم بیشتر در زنان با سنین بین 20 تا 50 سالگی ایجاد می شود.

سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم چیست؟

نام دیگر سرویکس، دهانه ی رحم است. دهانه رحم بخش پایین رحم زنان است که رحم را به واژن متصل می کند.

رحم جایی است که جنین در دوران بارداری در آن رشد می کند.

بیشتر سرطان های دهانه ی رحم با ظهور روی سطح دهانه ی رحم آغاز می شوند.

سرطان دهانه رحمرابطه ی بین سرطان دهانه ی رحم و HPV (زگیل تناسلی) چیست؟

تقریبا همه سرطان های دهانه ی رحم به دلیل بیماری مقاربتی ویروس پاپیلوم انسانی HPV (زگیل تناسلی) رخ می دهد. انواع اچ پی وی متفاوت است و فقط انواع خاصی از آن سبب سرطان دهانه ی رحم می شوند. دو نوع آن که بیشترین دلیل سرطان هستند؛ عبارتند از HPV-16 و HPV-18.

پس همه ی کسانی که به این ویروس مبتلا هستند، دچار سرطان دهانه ی رحم نمی شوند، سیستم ایمنی بدن بیشتر عفونت های HPV را از بین می برد و بیشتر افراد طی دو سال از دست این بیماری خلاص می شوند. با این حال هنوز هم این بیماری رایج است و مراکز بسیاری وجود دارند تا برای حل این مشکل اقدامات درمانی انجام دهند.

زگیل تناسلی یا همان HPV می تواند سرطان های دیگر را در زنان یا مردان ایجاد کنند. این سرطان ها شامل: سرطان روده، واژینال، مقعد، آلت تناسلی، رکتال، حنجره یا گلو هستند.

سرطان دهانه رحم

واکسیناسیون برای پیشگیری از این بیماری موثر است اما باید پیش از ابتلا صورت گیرد. کاندوم نمی تواند مانع از این بیماری شود. این ویروس می تواند از طریق پوست منتقل شود. اشخاص با رابطه ی جنسی سالم با همسر می توانند خود را از بروز این بیماری ها حفظ کنند.

آزمایش پاپ اسمیر

پاپ اسمیر یک نوع آزمایش است که برای تشخیص سرطان دهانه ی رحم انجام می شود. برای انجام این آزمایش، پزشک سلول هایی را از سطح دهانه ی رحم جمع آوری می کند. سپس این سلول ها را به یک آزمایشگاه می فرستند تا با میکروسکوپ آزمایش و از نظر تغییرات پیش سرطانی یا سرطانی بررسی شود.

اگر تغییرات مشکوکی مشاهده شود، پزشک شاید کولپوسکوپی پیشنهاد کند، این روش برای بررسی بیشتر دهانه ی رحم انجام می شود. زخم های اولیه پیش از آنکه بتوانند آسیب زیادی را ایجاد کنند، با این روش برداشته می شوند.

سرطان دهانه رحم

درمان سرطان دهانه رحم

راهکارهای مختلفی برای درمان وجود دارد که بستگی به میزان پیشرفت بیماری دارد. انواع روش ها شامل:

جراحی

رادیوتراپی

شیمی درمانی

 

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات