سونوگرافی انتی NT چیست؟

1 4,248

یکی از انواع سونوگرافی که در دوران بارداری انجام می شود، سونوگرافی NT است. این تست به سونوگرافی مایع زجاجی پشت گردن نیز معروف است. NT مخفف nuchal-translucency به معنای فضای شفاف پشت گردن است.

سونو انتی در بازه ی زمانی بین هفته ی 11 تا 14 بارداری انجام می شود؛ به طور معمول در این دوران قد جنین از فرق سر تا دنبالچه بین 45 تا 84 میلی متر است.

سونوگرافی NT

سونوگرافی NT

دلیل سونوگرافی انتی NT

جنین در حال رشد، مقداری مایع در پشت گردنش دارد. ضخامت این مایع در جنین های مبتلا به سندرم داون بیشتر است. به همین خاطر سونوگرافی NT می تواند مشخص کننده ی این مساله باشد.

چنانچه در سونوگرافی ان تی این مساله مشخص شود و جنین شما مایع بیشتری داشته باشد، آزمایش های دیگری مانند نمونه گیری از پرزهای جفتی و آمنیوسنتز انجام می شود تا به طور دقیق مشخص شود که آیا فرزند شما به سندرم داون مبتلا است یا خیر.

با انجام این سونوگرافی، برخی از ناهنجاری های ژنتیکی و مادرزادی نیز مشخص می شود. همچنین از فواید دیگر این سونو، تعیین دقیق زمان زایمان طبیعی و سن جنین است.

روش سونو NT

همانطور که اشاره کردیم زمان این سونو در حاملگی بسیار مهم است و باید در زمان مشخصی انجام شود. این سونو پیش از هفته ی 11 نباید انجام شود چون در این زمان جنین بسیار کوچک است؛ پس از هفته 14 بارداری نیز دیر است چرا که احتمال دارد مقدار اضافی مایع پشت گردن، توسط سیستم لنفاوی جنین جذب شود.

سونوگرافی ان تی مانند سایر انواع سونو انجام می شود و روش خاصی ندارد. در این نوع سونو، سر، ستون فقرات، دست و پاهای جنین نیز رویت می شود؛ همچنین شکم و جمجمه نیز بررسی می شود.

سونوگرافی NTبهترین مکان برای سونوگرافی NT کجاست؟

برای انتخاب یک مرکز مناسب برای سونوگرافی NT می توانید از دوستان و آشنایان کمک بگیرید. تجربه های مادران دیگر نیز می تواند کمک فزاینده ای به شما کند.

چنانچه پزشک شما مرکز خاصی را به شما معرفی کرد بهتر است تا به همان جا بروید. از طرفی می توانید با بررسی نظرات دیگر مادران در شبکه های اجتماعی از نقاط ضعف و قدرت مراکز دیگر با خبر شوید و بهترین انتخاب را داشته باشید.

از طرفی یکی از بهترین مراکز سونوگرافی NT در تهران و تهرانپارس، مرکز سونوگرافی صدرا است.

 

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین رای بیشتر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات