بارداری پنهان چیست؟

0 1,079

بارداری پنهان زمانی رخ می دهد که فرد در اوایل، اواسط یا گاهی تا هنگام زایمان از بارداری خود بی اطلاع باشد. بر اساس یک پژوهش از هر 475 بارداری 1 مورد تا هفته 20 (5 ماه) بدون علائم و تشخیص باقی می ماند.

دلایل بالقوه متعددی برای بروز بارداری پنهان وجود دارد، مانند عدم وجود علائم معمول بارداری، نتیجه آزمایش منفی کاذب بارداری یا گاهی مسائل مربوط به سلامت روان مادر.

بارداری پنهان به نظر با فاکتورهای خطر خاصی همراه نیست، زیرا متخصصان تاکنون نتوانسته اند مجموعه ای از ویژگی های مشخصی برای علت بروز آن تعریف کنند.

علائم بارداری پنهان

بارداری پنهان، حاملگی است که تشخیص داده نمی شود یا مورد توجه قرار نمی گیرد، بنابراین ممکن است با هیچ یک از علائم شایع بارداری مانند خستگی، حالت تهوع و استفراغ، از دست دادن قاعدگی و بزرگ شدن شکم همراه نباشد.

علائم بارداری پنهان در صورت وجود، ممکن است به اندازه کافی کم یا مبهم باشد، که به شرایط دیگری نسبت داده شود. برای نمونه تهوع صبحگاهی ناراحتی معده یا قاعدگی از دست رفته پریود نامنظم در نظر گرفته شود.

از آن جا که بارداری پنهان علامت واضحی ندارد، تشخیص آن حتی توسط بستگان و پزشکان دشوار است. به همین دلیل افزایش آگاهی و آموزش در مورد این نوع بارداری ضروری است، تا افرادی که دارای علائم این بارداری هستند از نظر پزشکی ارزیابی شوند و مراقبت های لازم را زودتر دریافت کنند.

بارداری پنهان

علل بارداری پنهان

در حالی که دلیل مناسبی برای بارداری پنهان وجود ندارد، کارشناسان چندین سناریوی مختلف را شناسایی کرده اند که می تواند در بارداری غیرقابل تشخیص نقش داشته باشد:

بارداری بدون علائم: علائم رایج بارداری مانند تهوع، گرفتگی لگن، کمردرد و بزرگ شدن ناحیه شکم برای هر فردی متفاوت است و ممکن است قابل توجه نباشد.

چرخه قاعدگی نامنظم: پریودهای نامنظم می تواند تشخیص احتمال بارداری را دشوار کند، به ویژه اگر طول چرخه به طور متوسط بیشتر از 28 روز باشد. برای افرادی که در طی سال عادت ماهانه کمی دارند، از دست رفتن قاعدگی نمی تواند اولین نشانه بارداری باشد.

لکه بینی: خونریزی و لکه بینی در دوران بارداری (به دلیل انجام لقاح)، می تواند با عادت ماهانه اشتباه گرفته شود.

مسائل مربوط به سن و باروری: علائم بارداری گاهی می تواند نشانه یائسگی زودرس باشد، در حالی که تشخیص ناباروری (در گذشته) می تواند باور احتمال بارداری را مشکل سازد.

نتایج نادرست آزمایش بارداری: آزمایشات بارداری معمولا بسیار دقیق هستند، اما احتمال خطاهایی در آن وجود دارد که می تواند منجر به نتیجه منفی کاذب شود.

شکم بارداری نامشخص: اگر فرد اضافه وزن داشته یا چاق باشد، ممکن است شکم باردار او مخفی بماند. برخی عوامل دیگر در بدن (مانند ژن) همچنین می تواند منجر به وزن گیری کم در بارداری شود.

عدم احساس تحرک جنین: موقعیت جنین و جفت می تواند بر احساس تحرک جنین اثر بگذارد. اگر جفت قدامی باشد ممکن است حرکات جنین احساس نشود یا تشخیص آن دشوار باشد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک: (PCOS) این اختلال در بدن مادر می تواند باعث عدم توازن هورمونی شود، تخمک گذاری را متوقف کند و در نهایت منجر به بارداری بدون علائم شود.

استفاده از روش های پیشگیری از بارداری: برخی از روش های کنترل بارداری مانند قرص های ضد بارداری همیشه 100 درصد قطعی نیستند. حتی اگر به درستی مصرف شوند، باز هم احتمال بارداری وجود دارد.

بارداری تازه: زمان باروری پس از زایمان در افراد مختلف متفاوت است، بنابراین ممکن است تخمک گذاری زودتر از آن چه فکر کنید رخ دهد. پس از زایمان تازه، علائم اولیه بارداری ممکن است به دلیل عدم توازن هورمون چندان آشکار نباشد.

بیماری های روانی: در حالی که این مورد به نظر نادر است، برخی پژوهش ها نشان داده که اختلالات روانی (روان پریشی) می تواند پذیرش واقعیت بارداری را دشوار کرده و منجر به انکار آن شود.

حتی با وجود آماری که نشان می دهد بارداری 1 مورد از 2455 زن باردار تا زمان زایمان قابل تشخیص نیست، پژوهشگران هیچ فاکتور خطر مشخصی برای افزایش احتمال بارداری پنهان پیدا نکرده اند.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات