مضرات سیگار کشیدن در بارداری

0 580

سیگار حاوی سموم کشنده متعدد مانند تار، نیکوتین، CO و غیره است که برای سلامتی مضر است. علاوه بر این برای خانم های باردار خطرناک است زیرا به دلیل ایمنی پایین آنها در دوران بارداری، می تواند به راحتی به آنها آسیب بزند. استعمال دخانیات می تواند دلیلی برای بروز مشکلات مختلف بارداری و همچنین عوارض بعد از زایمان مانند مشکلات جفت و وزن کم هنگام تولد باشد.

چرا سیگار کشیدن در دوران بارداری مضر است؟

استعمال دخانیات در حین بارداری می تواند بر سلامت مادر و همچنین سلامت جنین اثر بگذارد. نیکوتین (اعتیاد آور به سیگار)، CO و انواع سموم دیگر در خون مادر جذب می شود. این سموم امکان ورود به جفت و رسیدن به جنین را دارند.

مضرات سیگار کشیدن در بارداری

مضرات سیگار کشیدن در بارداریچگونه سیگار کشیدن بر بارداری شما اثر خواهد گذاشت؟

سیگار کشیدن زنان باردار را مستعد شرایط زیر می کند:

زایمان زودرس :

مطالعات بسیاری، ارتباطی بین زایمان زودرس و استعمال دخانیات را نشان داده اند، هرچند توضیحی مشخص در این زمینه وجود ندارد. با این حال، یک نظریه این است که سموم موجود در سیگار باعث فشار خون بالا و سایر عوارض جفت می شود که باعث زایمان زودرس می شود.

حاملگی خارج رحمی:

خانم هایی که سیگار می کشند، خطر بیشتری دارند که تخمک بارور شده در لوله فالوپ کاشته شود. این مساله می تواند مواردی از قبیل خونریزی داخلی و مرگ مادر یا جنین را ایجاد کند.

خونریزی واژن:

سیگار کشیدن باعث آسیب به اندوتلیوم عروقی (عروق شکننده رحم) می شود که با عدم تعادل هورمونی متعدد، باعث خونریزی واژن می شود.

آسیب های جفت مانند جدا شدن جفت:

جفت داخل رحمی ایجاد می شود و اکسیژن و مواد مغذی را از طریق بند ناف برای جنین فراهم می کند. جداشدن جفت شرایطی است که در آن جفت در بارداری از دیواره رحم جدا می شود.

سقط جنین:

مطالعات نشان داده اند که استعمال مستقیم و استنشاق دود دست دوم سیگار، سقط جنین در زنان باردار را افزایش می دهد. اعتقاد بر این است که این سموم آرایش ژنتیکی کودک را تغییر می دهند و باعث سقط جنین می شود.

زایمان دشوار:

در بعضی موارد، سیگار کشیدن ممکن است باعث ضعف رحم شود و زایمان طبیعی را دشوار کند.

مشکلات تنفسی:

برونشیت و کارسینوما ممکن است به دلیل استعمال سیگار رخ دهد که باعث کاهش ایمنی مادر می شود.

مضرات سیگار کشیدن در بارداریمضرات سیگار کشیدن در بارداری

عوارض سیگار کشیدن بر نوزاد

استعمال سیگار یا دود دست دوم در بارداری می تواند مشکلات زیر را برای نوزاد به وجود بیاورد:

مشکلات تنفسی:

سیگار کشیدن باعث ایجاد آپنه خواب می شود زیرا باعث تحریک بافت های اطراف مجاری هوایی و تورم آن می شود. این به نوبه خود، حساسیت به سل و آسم را در زندگی آینده افزایش می دهد.

نقص ایمنی:

دود سیگار بر روی سلول های بنیادی خونساز اثر می گذارد و سلولهای ایمنی را نیز کاهش می دهد. این به نوبه خود سبب می شود تا نوزاد بیشتر در معرض عفونت قرار گیرد.

نقایص هنگام تولد:

نوزادانی که در ماه اول بارداری در معرض دود سیگار قرار دارند، بیشتر در معرض مشکلاتی مانند شکاف لب، ناهنجاری های قلبی و غیره قرار دارند.

مسائل مربوط به رشد:

این مانع رشد جسمی و همچنین رشد عصبی می شود که ممکن است باعث مشکلات رشد و عقب ماندگی ذهنی شود. همچنین علت مهمی برای مشکلات یادگیری در آینده است.

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS):

این شرایطی است که نوزاد به طور ناگهانی و بدون علائم هشدار دهنده می میرد. در حالی که پزشکان قادر به یافتن توضیحی در مورد چگونگی تاثیر دود سیگار و این نوع مرگ نیستند، مطالعات متعدد نشان داده که رابطه مستقیمی وجود دارد.

مضرات سیگار کشیدن در بارداریمضرات سیگار کشیدن در بارداری

خطر دود دست دوم و دست سوم در بارداری

حتی افراد غیر سیگاری نیز اگر در اطراف افرادی باشند که سیگار می کشند، تحت تأثیر دود سیگار قرار می گیرند.

برای نوزادانی که در معرض چنین دودهای دخانیات محیطی قرار دارند، خطر ابتلا به آسم، سل تنفسی و مشکلات قلبی سمت راست به دلیل بیماری های ریه افزایش می یابد. همچنین می تواند موجب ضریب هوشی پایین شود.

ماندن بوی سیگار در جایی که در آن سیگار کشیده شده است، سبب ماندگاری دود می شود که به آن دود دست سوم می گویند. تنفس بقایای مضر بعد از سیگار کشیدن در محیط همچنان خطرناک است. بنابراین، سیگار کشیدن در اتاق مجاور یا محفظه تهویه مناسب، ایمنی را تضمین نمی کند. دود دست سوم می تواند مضر باشد زیرا ممکن است نوزادان در آینده به آسم، مشکلات یادگیری و سرطان مبتلا شوند.

آیا می توان از سیگارهای الکترونیکی هنگام بارداری استفاده کرد؟

اگرچه هنوز به طور گسترده برای مشخصات ایمنی سیگارهای الکترونیکی مطالعه انجام نشده است، محققان و پزشكان در سراسر جهان پیشنهاد می كنند كه در بارداری از استفاده ی آنها خودداری كنید. اگرچه ادعا می شود که سیگارهای الکترونیکی مقادیر پایین تر و قابل توجهی از سموم مانند نیکوتین را نسبت به سیگارهای معمولی دارند، اما این مقادیر نیز ممکن است بر سلامت جنین اثرگذار باشد. طعم دهنده های مصنوعی و مواد نگهدارنده مورد استفاده در سیگارهای الکترونیکی از دیگر مواردی است که می تواند نگران کننده باشد.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات