مزایای بالقوه طب سوزنی در دوران بارداری

0 161

مزایای طب سوزنی در بارداری

بر اساس یک پژوهش در سال 2013، 4 تا 13 درصد از زنان اروپایی در دوران بارداری خود از روش طب سوزنی استفاده می کنند. آمار دقیقی در این باره برای زنان آمریکایی گزارش نشده ولی به طور کلی نرخ انجام این روش در ایالت متحده رو به افزایش است. طبق استدلال پژوهشگران، زنان باردار بخشی از جمعیت در حال رشد طب سوزنی را تشکیل می دهند.

طی چند دهه گذشته در غرب استفاده از روش های طب جایگزین، از جمله طب سوزنی در دوران بارداری، رواج یافته است.

به طور کلی طب سوزنی می تواند برای درمان انواع بیماری های مختلف مربوط به دوران بارداری، زایمان و باروری موثر واقع شود. مزایای استفاده از این روش عبارت است از:

– درمان حالت تهوع و استفراغ

– تسکین درد پس از جراحی سزارین

– تسکین درد هنگام زایمان

– درمان اضطراب، استرس و افسردگی در دوران بارداری

– تسکین درد و ناراحتی های شایع دوران بارداری

– کمک به القای زایمان

– تقویت باروری زنان، هم به صورت طبیعی و هم با فناوری کمک باروری مانند IVF

– اصلاح موقعیت بریچ نوزاد در دوران بارداری

– کاهش حساسیت پستان

– کاهش خستگی

– درمان سردرد

– درمان سوزش معده

– کاهش دردهای لگنی

– درمان یبوست و بواسیر

– درمان درد سیاتیک

گرایش برخی از زنان باردار به طب سوزنی برای تسکین دردهای دوران بارداری، به دلیل این است که این روش درمانی ملایم، بدون درد و آرامش بخش است.

مزایای طب سوزنی در بارداری

درد

طب سوزنی یکی از متداول ترین روش ها برای تسکین درد زایمان و جراحی سزارین است. پزشکان به دنبال گزینه های جایگزین برای مسکن های قوی هستند، زیرا مادران باردار با مصرف مسکن های افیونی (برای دردهای مربوط به بارداری) در معرض خطر اعتیاد قرار می گیرند.

گزارش کالج متخصص زنان و زایمان آمریکا (ACOG) در سال 2018، طب سوزنی را به عنوان یکی از چندین استراتژی های معتبر (مستند شده) ذکر کرده که می تواند به مدیریت درد در هنگام زایمان کمک کند. اما پژوهش های کافی برای نتیجه گیری قطعی و توصیه به زنان باردار وجود ندارد.

حالت تهوع و استفراغ

بررسی های ACOG در سال 2013 نشان داد که طب سوزنی برای رفع حالت تهوع مربوط به بی حسی بعد از عمل سزارین موثر است، بنابراین این روش درمانی می تواند کاربردهای بسیاری برای تسکین علائم حتی در محیط بیمارستان داشته باشد.

طب سوزنی همچنین می تواند برای زنانی که در دوران بارداری خود از حالت تهوع یا استفراغ شدید رنج می برند (hyperemesis gravidarum) مفید باشد، به ویژه اگر آن ها تمایلی به مصرف دارو (به عنوان یک روش درمانی) نداشته باشند.

القای زایمان و موقعیت بریچ جنین

دست کم در دو مورد از بررسی های ACOG، طب سوزنی به عنوان روشی برای القای زایمان بدون هیچ گونه دارویی با موفقیت مورد استفاده قرار گرفت. این روش برای شروع روند زایمان مادرانی که دوران بارداری شان کامل شده به کاربرده شد.

گفته شده که طب سوزنی برای اصلاح موقعیت جنین در حالت بریچ (قرارگیری سر جنین به سمت پایین) و آمادگی برای زایمان نیز مفید است.

درد لگن

نتایج یکی از معتبرترین و پر استنادترین بررسی ها در زمینه طب سوزنی در دوران بارداری، حاکی از آن است که این روش برای تسکین درد لگن و کمر زنان باردار مفید است.

مزایای طب سوزنی در بارداری

مزایای طب سوزنی در بارداریافسردگی

طب سوزنی با تسکین علائم افسردگی در دوران بارداری همراه است. این مورد از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا برخلاف داروهای ضد افسردگی یا سایر داروهایی که معمولا برای درمان افسردگی استفاده می شود، طب سوزنی خطرات بالقوه شناخته شده ای برای جنین ندارد.

بارداری

اگرچه طب سوزنی موجب تقویت باروری زنان، به ویژه در موارد IVF می شود، ولی بر اساس نتایج یک پژوهش در سال 2018 در مجله انجمن پزشکی آمریکا (JAMA)، هیچ مدرکی مبنی بر افزایش نرخ تولد زنده با استفاده از طب سوزنی در زنانی که تحت درمان IVF قرار می گیرند، وجود ندارد.

با این حال این مطالعه نشان داد که بسیاری از دریافت کنندگان طب سوزنی با انجام این روش احساس آرامش بیشتری دارند. کاهش اضطراب در طی روند IVF بسیار مفید است، بنابراین می توان برای تقویت باروری این روش را در نظر گرفت.

هر روشی بی خطری که موجب آرامش بیشتر زنان شود، می تواند برای حفظ سلامتی و افزایش احتمال بارداری مفید باشد.

عوارض احتمالی طب سوزنی در دوران بارداری

طب سوزنی در دوران بارداری ایمن و خطرات مرتبط با آن بسیار جزئی است. واکنش های جانبی گزارش شده اغلب شامل درد در محل اعمال سوزن، کبودی موضعی، ضعف، خستگی، تعریق و حالت تهوع است.

طبق یک پژوهش در سال 2013، فقط یک مورد مستند از اثرات منفی طب سوزنی در دوران بارداری وجود دارد که مربوط به آسیب ناشی از عوارض آسم است، نوزاد سالم و کامل به دنیا آمد و در معرض خطر قرار نگرفت.

نقاط فشاری طب سوزنی

محل انجام طب سوزنی در بدن به ویژه در دوران بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا در این دوران برخی از نقاط حساس بدن نباید تحریک شوند. در طی بررسی های ACOG در مورد برخی نقاط طب سوزنی و زایمان زودرس نگرانی هایی وجود دارد، به خصوص اگر این روش در اواخر بارداری (و موعد مقرر) انجام نشود.

یک پژوهش در سال 2018 در مجله انجمن پزشکی در مورد IVF و طب سوزنی نشان داد، که نرخ سقط جنین در گروه زنانی که طب سوزنی دریافت کرده اند، بیشتر است.

طیق نتایج این پژوهش، در صورتی که طب سوزنی توسط یک فرد غیرحرفه ای به درستی انجام نشود، می تواند با میزان بالایی از سقط جنین همراه باشد. همچنین بین نقاط طب سوزنی LI 4 ، SP 6 و سقط جنین رابطه خاصی وجود دارد.

با این حال هیچ مورد قطعی در ارتباط با طب سوزنی و زایمان زودرس یا سقط جنین گزارش نشده است. بنابراین تنها به عنوان یک توصیه کلی، از انجام این روش در سه ماهه اول بارداری خودداری کنید.

مزایای طب سوزنی در بارداری

مراکز غیرمجاز طب سوزنی

انجام طب سوزنی توسط پزشکانی که گواهینامه مجاز ندارند یا پروتکل های ایمنی مناسب را رعایت نمی کنند، می تواند با خطراتی در دوران بارداری همراه باشد. خطر بیماری های منتقله از طریق خون، مانند HIV که همیشه احتمال ابتلا به آن در هنگام کار با سوزن (آلوده) در بدن انسان وجود دارد.

همچنین لازم به ذکر است که همه روش های طب سوزنی دقیقا یکسان نیستند. برخی از روش های طب سوزنی جعلی و نادرست وجود دارد که از سوزن های غیراستاندارد با اندازه های مختلف استفاده می کند و می تواند با واکنش های جانبی و خطرات بسیاری همراه باشد.

خلاصه مطلب

با وجود پژوهش های امیدوار کننده برای حمایت از نقش مثبت طب سوزنی در دوران بارداری، شواهد زیادی در این زمینه برای توصیه به زنان باردار وجود ندارد، با این حال خطرات و هزینه های طب سوزنی در دوران بارداری بسیار جزئی است (و گاهی اوقات توسط بیمه پوشش داده می شود). در صورتی که علاقمند استفاده از طب سوزنی برای کنترل علائم بارداری یا تسکین درد زایمان هستید، باید ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت اجازه پزشک به انجام این کار، حتما یک متخصص طب سوزنی در بارداری پیدا کنید که دارای مجوز از کمیسیون صدور گواهینامه ملی طب سوزنی و پزشکی شرقی (NCCAOM) باشد.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات