طب سوزنی در دوران بارداری

0 196

در سال های اخیر طب سوزنی به عنوان یک درمان جایگزین برای ناراحتی های دوران بارداری محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در صورتی که علاقه مند به انجام طب سوزنی هستید، ممکن است در مورد مزایا و عوارض احتمالی این روش قدیمی نگرانی هایی داشته باشید. در این مطلب ایمنی و اثربخشی استفاده از طب سوزنی در دوران بارداری بررسی شده است.

بررسی اجمالی

طب سوزنی یک حرفه پزشکی مکمل طب سنتی چینی است که جریان انرژی (معروف به چی یا qi) را در بدن متعادل می کند. از هزاران سال پیش این درمان شفابخش در طب شرقی مورد استفاده قرار می گرفته و به یک سنت شناخته شده با نتایج مثبت تبدیل شده است.

با وجود این که برخی از ادعاهای سلامتی طب سوزنی مبنای علمی دقیق و جامعی ندارد، پژوهش های اولیه نتایج امیدوار کننده بسیاری برای حمایت از این روش درمانی نشان داده است.

طب سوزنی در درجه اول به عنوان طب جایگزین استفاده می شود و بخشی از درمان های معمول سنتی به حساب نمی آید. با این حال این علم طبابت رو به پیشرفت در یک رویکرد پزشکی جامع گنجانده می شود. بسیاری از پزشکان امروزی متوجه نقش مثبت طب سوزنی در روند درمان بیماران خود هستند.

طبق برخی پژوهش ها، طب سوزنی نتایج مطلوب و امیدوار کننده ای بر تسکین درد بیماران دارد. این روش پزشکی ناراحتی های ناشی از آرتروز، میگرن و سردرد را برطرف کرده و با بهبود گردش خون و سفت شدن عضلات صورت، درمانی برای زیبایی پوست نیز به حساب می آید.

طب سوزنی در بارداری

نحوه عملکرد طب سوزنی

درمان های طب سوزنی اغلب شامل تحریک نقاط اصلی بدن (نقاط طب سوزنی، فشاری یا اکیوپوینت ها) با سوزن های نازک و استریل است. اعتقاد بر این است که طب سوزنی با افزایش توانایی طبیعی خود ترمیمی بدن موجب کاهش درد و سایر ناراحتی ها، تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان برخی از بیماری ها می شود.

آیا طب سوزنی باعث آسیب می شود؟

بر اساس گزارش ها بیشتر افراد اغلب اعمال سوزن را اصلا احساس نمی کنند.

طبق نظر پژوهشگران بسیاری از نقاط طب سوزنی با اعصاب عمقی در ارتباط هستند و باعث فعال شدن هورمون اندورفین و سایر مواد شیمیایی مغز می شوند. با تحریک نقاط طب سوزنی، محرک های سلولی از طریق ارتباطات عصبی به مغز می رسند و از مغز به اندام های مرتبط ارسال می شوند. این روند تحریک عصبی می تواند سیگنال های درد را مسدود کرده و موجب تسکین ناراحتی شود.

طب سوزنی و بارداری

افزایش علاقه به طب سوزنی به ویژه در دوران بارداری، تا حدی ناشی از ادعاهای برخی پزشکان و نتایج حاصل از پژوهش ها است. اعتقاد بر این است که این روش قدیمی می تواند موجب تقویت قدرت باروری زنان شود.

سایر پزشکان و ارائه دهندگان خدمات سلامت، طب سوزنی را به عنوان روشی برای تسکین درد زایمان و دوران پس از آن و همچنین یک استراتژی برای کاهش مصرف مسکن (اوپیوپیدها) توصیه کرده اند.

بسیاری از زنان برای کاهش ناراحتی های معمول دوران بارداری مانند حالت تهوع، استفراغ و سردرد ناشی از تغییرات هورمونی، به طب سوزنی روی می آورند.

طب سوزنی در دوران بارداری به طور دقیق مورد مطالعه قرار نگرفته است، بنابراین نمی توان در مورد اثربخشی و ایمنی این روش برای زنان باردار حکم قطعی داد.

افزون بر این، همه ادعاهای مربوط به فواید طب سوزنی منبع معتبر علمی ندارند. در مطلب بعدی، اطلاعاتی در مورد کاربرد و مزایای طب سوزنی آورده شده است که می تواند شما را در انتخاب این روش قدیمی و شفابخش راهنمایی کند.

مزایای بالقوه طب سوزنی در دوران بارداری

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات