تست بارداری منفی و تاخیر در چرخه قاعدگی – بخش دوم

0 334

تاخیر در چرخه قاعدگی

تست بارداری منفی و تاخیر در چرخه قاعدگی – بخش اول

دلایل نادر نتیجه منفی کاذب

در موارد نادر حاملگی خارج رحمی می تواند منجر به نتیجه منفی کاذب تست بارداری شود. این عارضه زمانی اتفاق می افتد که جنین در جایی خارج از رحم ، معمولا در لوله های فالوپ لانه گزینی کند. حاملگی خارج رحمی به درستی پیش نمی رود و منجر به تشکیل جنین زنده نمی شود. در این وضعیت تشکیل جفت به تاخیر می افتد و مانع از تولید HCG می شود. حاملگی خارج رحمی در صورت ایجاد پارگی لوله های فالوپ می تواند خطرناک باشد.

اگر عادت ماهانه شما عقب افتاده است و درد شدیدی دارید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید.

حاملگی خارج رحمی بیماری نادری است و در حدود 1 مورد از هر 40 بارداری اتفاق می افتد. این عارضه می تواند کشنده باشد. حدود 9 درصد از مرگ های مرتبط با بارداری ناشی از حاملگی خارج رحمی است.

یکی دیگر از علل نادر نتیجه منفی کاذب، بیماری تروفوبلاستیک بارداری (GTD) است که بیشتر به عنوان حاملگی مولار شناخته می شود. GTD نوعی تومور نادر است که در جنین در حال رشد تشکیل می شود. در کمتر از 1 مورد از هر 100 بارداری، جنین سالم می تواند از یک بارداری مولار رشد کند، اما معمولا این عارضه به سقط جنین ختم می شود.

بیماری تروفوبلاستیک بارداری باعث سطح بسیار بالای HCG می شود. همان طور که در بالا گفته شد، افزایش سطح HCG می تواند منجر به نتیجه منفی و خطا در آزمایش بارداری خانگی شود.

حاملگی مولار یا GTD نوعی تومور به ندرت سرطانی و خوش خیم است. درمان این عارضه معمولاً اتساع و کورتاژ است. اگر سطح هورمون بارداری بالا بماند، ممکن است نیاز به شیمی درمانی باشد.

تاخیر در چرخه قاعدگی

دلایل دیگر تاخیر در عادت ماهانه

متداول ترین دلیل تاخیر عادت ماهانه و نتیجه منفی آزمایش بارداری این است که قاعدگی شما در این ماه دیرتر اتفاق می افتد و شما باردار نیستید. داشتن یک یا دو چرخه نامنظم در سال غیرعادی نیست.

دلایلی که می تواند چرخه قاعدگی را تحت تاثیر قرار دهد عبارت است از:

– شیر دهی

– استرس زیاد

– روش های جلوگیری از بارداری هورمونی

– بیماری

– خواب ناکافی

– ورزش زیاد

– مسافرت رفتن

تغییر سبک زندگی

برخی از عادت ها و سبک زندگی مانند استرس یا بیماری دقیقا قبل از تخمک گذاری، می تواند منجر به تاخیر در قاعدگی شود. اگر در دوران شیردهی به سر می برید و عادت ماهانه شما به تازگی شروع شده است، نامنظم بودن آن برای مدتی طبیعی است. این شرایط می تواند تشخیص دقیق زمان عقب افتادن قاعدگی را دشوار کند.

اگر بیش از 40 سال سن دارید و سیکل قاعدگی تان دچار تاخیر شده است، این وضعیت می تواند نشانه ای از ورود شما به دوره یائسگی باشد. از آن جایی که در این شرایط حاملگی غیرممکن نیست، پس برای اطمینان خاطر آزمایش بارداری بدهید!

قرص های جلوگیری از بارداری بر چرخه طبیعی قاعدگی تأثیر می گذارند و مانع تخمک گذاری می شوند. پس از توقف مصرف این قرص ها ممکن است چند ماه طول بکشد تا هورمون های بدن به حالت طبیعی بازگردند. غیرمعمول نیست که عادت ماهانه فرد چند دوره پس از قطع مصرف قرص های کنترل بارداری نامنظم شود. (اگرچه احتمال آن کم است ولی ممکن است یک ماه پس از قطع مصرف این قرص ها باردار شوید)

درمان باروری

دلیل احتمالی دیگر برای قطع چرخه قاعدگی، درمان باروری است. اگر چرخه های ماهانه شما معمولاً کوتاه است، داروهای باروری مانند کلومید (کلومیفن) ممکن است طول دوره شما را افزایش دهد. اگر به تازگی تلقیح داخل رحمی (IUI)، لقاح آزمایشگاهی (IVF) یا یک دوره تزریق انجام داده اید، این روش ها نیز می توانند موجب قطع چرخه قاعدگی شما شوند.

در صورتی که برای درمان ناباروری تحت نظر پزشک بوده اید، احتمالا می دانید چه زمانی تخمک گذاری کرده اید. می توانید “روز تخمک گذاری” را این گونه در نظر بگیرید:

– روز تخمک گذاری دوباره

– روز تلقیح

– ظرف 24 تا 36 ساعت پس از دریافت تزریق

برای تعیین تعداد روزهای تاخیر در چرخه قاعدگی، 14 روز از “زمان تخمک گذاری” خود را حساب کنید. اگر 14 روز از این زمان نگذشته، قاعدگی شما هنوز عقب نیفتاده است.

تاخیر در چرخه قاعدگی

چرخه های نامنظم و آمنوره

بارداری تنها دلیل توقف عادت ماهانه برای مدت طولانی نیست. در حالی که چرخه قاعدگی بیشتر افراد نسبتاً منظم است، اما برای برخی دیگر نامنظم بودن آن امری عادی است. شما همچنین ممکن است برای مدت یک ماه (یا بیشتر) قاعدگی را به طور کامل از دست بدهید (آمنوره).

آمنوره چیست؟

تعریف بالینی آمنوره این است که شما برای سه یا چند دوره متوالی پریود نشوید. این وضعیت ممکن است بر اثر عوامل مختلفی از جمله بارداری و یائسگی رخ بدهد.

سایر دلایل احتمالی تاخیر در یک دوره ماهانه یا عدم قاعدگی برای مدت چندین ماه عبارت است از:

– کاهش یا اضافه وزن زیاد

– شیردهی

– شیمی درمانی و پرتو درمانی

– ورزش بیش از حد

– عدم تعادل هورمونی (مانند سندروم تخمدان پلی کیستیک یا مشکلات تیروئید)

– عوارض جانبی داروهایی مانند ضد افسردگی و فشار خون

– مشکلات هیپوتالاموس یا غده هیپوفیز

– بافت اسکار در پوشش رحم

– برخی از روش های کنترل بارداری (گاهی اوقات این یک نتیجه در نظر گرفته می شود)

آمنوره یک بیماری نیست، بلکه نشانه ای از وجود یک مشکل است. تصور نکنید که با پریود نشدن نمی توانید باردار شوید. بسته به علت فقدان قاعدگی در هر زمان می توانید دوباره تخمک گذاری کنید و باردار شوید. در این وضعیت معمولا افراد به دلیل قطع قاعدگی متوجه بارداری خود نمی شوند.

تاخیر در چرخه قاعدگی

چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت

در صورتی که عادت ماهانه شما یک یا دو هفته به تأخیر افتاده و نتیجه تست بارداری تان منفی است، مراجعه به متخصص زنان برای آزمایش خون بارداری توصیه می شود.

اگر دوره های قاعدگی شما معمولا نامنظم است، با پزشک صحبت کنید. بیشتر پزشکان بسته به شرایط فرد، در صورت عدم قاعدگی بیش از دو یا سه ماه “دوره قاعدگی” را ایجاد (القا) می کنند.

اگر چرخه شما معمولاً منظم بوده اما به تازگی نامنظم شده، یا قاعدگی تان با گذشت بیش از سه ماه از قطع مصرف قرص های ضد بارداری نامنظم است، باید به پزشک خود مراجعه کنید. چرخه های نامنظم می تواند یک عامل خطر برای ناباروری باشد.

چه زمانی باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرد

در صورت تاخیر در عادت ماهانه همراه با هر یک از علائم یا نشانه های زیر، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید یا به اورژانس بروید، زیرا احتمال خطر حاملگی خارج رحمی وجود دارد:

– درد شدید شکم یا لگن

– حالت تهوع یا استفراغ

– غش یا سرگیجه شدید

– درد در ناحیه شانه

– هر یک از علائم بالا همراه با خون ریزی ناگهانی واژینال

جمع بندی

از دست دادن یک دوره عادت ماهانه همراه با نتیجه منفی تست بارداری می تواند گیج کننده باشد اما این وضعیت می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. اغلب اوقات در صورت عدم بارداری تنها دلیل می تواند تاخیر در قاعدگی شما باشد، در غیر این صورت احتمالاً آزمایش را زودتر از زمان موعد انجام داده اید.

صرف نظر از علت این امر علائم نگران کننده را نادیده نگیرید. هرچه زودتر به پزشک زنان مراجعه کنید و مورد ارزیابی قرار بگیرید.

تست بارداری منفی و تاخیر در چرخه قاعدگی – بخش اول

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات