تشخیص و درمان کوتاهی دهانه رحم (سرویکس) در دوران بارداری – بخش دوم

0 1,185

تشخیص و درمان کوتاهی دهانه رحم (سرویکس) در دوران بارداری – بخش اول

تشخیص کوتاهی سرویکس

در صورتی که در معرض خطر ابتلا به کوتاهی دهانه رحم باشید، مانند داشتن سابقه زایمان زودرس، سقط جنین یا وجود فردی با این عارضه در بین اعضای خانواده، پزشک سونوگرافی واژینال را برای اندازه گیری دهانه رحم شما انجام می دهد. این نوع سونوگرافی، استاندارد طلایی برای تشخیص کوتاهی دهانه رحم در نظر گرفته شده است.

پزشک ممکن است با شروع سه ماهه دوم بارداری (یا حدود 12 تا 14 هفته بارداری) ، این ارزیابی را در صورت داشتن سابقه کوتاهی دهانه رحم یا زایمان زودرس انجام دهد.

اگر طول دهانه رحم شما در این زمان از بارداری کمتر از 25 میلی متر باشد، پزشک تشخیص کوتاهی دهانه رحم می دهد.

اگر علائم هشدار دهنده قبلی نداشته باشید، این ارزیابی بخشی از معاینات روتین دوران بارداری برای شما به حساب نمی آید. اما به یاد داشته باشید که پزشک در صورت درخواست، اندازه گیری دهانه رحم را (حتی اگر ضروری نباشد) انجام می دهد. شما می توانید در دوران بارداری هرگونه نگرانی خود را با پزشک در میان بگذارید.

درمان کوتاهی دهانه رحم (سرویکس)

خبر خوب برای شما و فرزندتان این است که به محض تشخیص کوتاهی دهانه رحم، روش های درمانی وجود دارد که روند زایمان را به تعویق می اندازد.

سرکلاژ دهانه رحم

روش سرکلاژ (دوختن دهانه رحم) در مواردی که دهانه رحم کوتاه و دچار نارسایی باشد، انجام می شود.

توصیه می شود اگر مادر سابقه کوتاهی دهانه رحم (یا طول دهانه رحم کمتر از 25 میلی متر) یا نارسایی دهانه رحم داشته باشد، برای جلوگیری از سقط جنین در اوایل سه ماهه دوم بارداری سرکلاژ انجام شود. این روش در دوران بارداری امن و بی خطر است.

روش سرکلاژ دهانه رحم دائمی نیست و پزشک در هفته های 36 تا 38 بارداری که زایمان ایمن است، بخیه ها را باز می کند.

کوتاهی سرویکس

کوتاهی سرویکسپروژسترون

اگر در معرض خطر بالای کوتاهی دهانه رحم هستید، پزشک ممکن است هورمون پروژسترون را به صورت تزریقی یا شیاف واژینال برای شما تجویز کند.

در طی 2 آزمایش بالینی در یک پژوهش معتبر، ثابت شده که استفاده از پروژسترون در کاهش احتمال زایمان زودرس مفید است. در واقع احتمال تکرار زایمان زودرس برای نیمی از زنان باردار در گروه که سابقه آن را داشتند، با مصرف این هورمون کاهش یافت.

با وجود این که آمپول ها درد دارند و شیاف ها چندش هستند، پروژسترون می تواند خطر زایمان زودرس را کاهش دهد و از زایمان زودرس، در صورت ابتلا به کوتاهی دهانه رحم جلوگیری کند و جنین را برای مدت طولانی تری در رحم نگه دارد.

حلقه رحم بند یا پساری رحم (Arabin pessary)

پساری یک گزینه جدید و جایگزینی برای سرکلاژ و پروژسترون در نظر گرفته می شود. در این روش یک حلقه کوچک برای بستن دهانه رحم و جلوگیری از زایمان زودرس بدون نیاز به جراحی طراحی شده است.

طبق یک پژوهش معتبر که روش سرکلاژ دهانه رحم و پساری را با هم مقایسه کرده، در صورت قیفی شکل بودن دهانه رحم (سرویکس)، پساری می تواند گزینه بهتری باشد.

شما می توانید مبتلا به کوتاهی دهانه رحم باشید، ولی رحم تان قیفی شکل نباشد. قیفی شکل بودن رحم به معنی تغییر حالت آن از شکل V به U است. از نظر پژوهشگران این موضوع به بررسی بیشتری احتیاج دارد.

در صورت ابتلا به کوتاهی دهانه رحم، از پزشک خود در مورد روش پساری رحم سوال کنید.

کوتاهی سرویکس

استراحت مطلق در رختخواب

گاهی اوقات پزشک برای مادر مبتلا به کوتاهی دهانه رحم، توصیه به استراحت در رختخواب (یا استراحت لگنی) و در صورت لزوم بستری شدن در بیمارستان می کند. استراحت می تواند به معنی پرهیز از مقاربت جنسی و انجام فعالیت شدید باشد، اما استراحت مطلق یعنی این که فرد تنها مجاز به بلند شدن از رختخواب برای دستشویی رفتن و غذا خوردن است.

همان گونه که می دانید تحمل این وضعیت بسیار دشوار است، ولی می تواند بهترین روش برای جلوگیری از زایمان زودرس باشد. برای راهکار شما می توانید در این دوران با تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی و خواندن رمان خودتان را سرگرم کنید.

خلاصه مطلب

کوتاهی دهانه رحم بیماری است که می توان از وجود آن بی اطلاع بود. به طور کلی این عارضه تا زمانی که باردار نیستید هیچ گونه مشکلی ایجاد نمی کند، اما تشخیص آن در دوران بارداری برای انجام اقدامات لازم ضرورت دارد.

در مورد نگرانی های خود با صراحت با پزشک صحبت کنید. مراجعات منظم دوران بارداری را انجام داده و به علائم جدید خود توجه کنید. خوشبختانه با پیشرفت پزشکی، درمان های کوتاهی دهانه رحم بسیار اثربخش شده است.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات