سرکلاژ چیست؟

0 1,203

زمانی که دهانه ی رحم (سرویکس) یک زن ضعیف باشد (که به آن بی کفایتی دهانه رحم نیز می گویند)، به احتمال زیاد او دچار زایمان زودرس خواهد شد، زیرا طول سرویکس کوتاه است یا اینکه دهانه ی رحم خیلی زود باز می شود.

برای جلوگیری از این تغییرات زودهنگام در دهانه ی رحم، عمل سرکلاژ انجام می شود تا از زایمان زودرس پیشگیری کند. سرکلاژ با بستن سرویکس سبب می شود تا جنین به رشد خود تا هفته 38-37 ادامه دهد و به موقع به دنیا بیاید.

سرکلاژ چیست

سرکلاژ چیستسرکلاژ در واقع یک روش جراحی برای درمان بی کفایتی دهانه رحم است که در آن، دهانه ی رحم بسته می شود. دهانه ی رحم یا همان سرویکس پایین ترین قسمت رحم است و تا داخل واژن (مهبل) ادامه دارد.

چرا از سرکلاژ استفاده می شود؟

چنانچه دهانه ی رحم زن در معرض خطر باز شدن به دلیل رشد رحم در بارداری باشد، این جراحی انجام می شود.

دلایل ضعیف بودن دهانه ی رحم شامل:

سابقه ی سقط جنین در سه ماهه ی دوم بارداری

سابقه ی انجام بیوپسی مخروطی (جراحی مراحل اولیه سرطان دهانه رحم) یا عمل leep

آسیب دیدن سرویکس در اثر سقط جنین

عمل سرکلاژ چه زمانی انجام می شود؟

بهترین زمان برای انجام این جراحی در ماه سوم بارداری بین هفته 12 تا 14 است. با این حال ممکن است برخی از بانوان نیاز پیدا کنند تا در اواخر بارداری سرکلاژ انجام دهند. این مساله معمولا زمانی پیش می آید که دهانه ی رحم خیلی زود شروع به باز شدن برای زایمان کند.

چنانچه سرکلاژ به طور اورژانسی انجام شود، شاید در بارداری های بعدی نیز به این جراحی نیاز شود.

درمان های جایگزین سرکلاژ چیست؟

اگر تغییرات دهانه رحم در اواخر بارداری مشاهده شود یا اینکه سرویکس به طور قابل توجهی باز شده باشد، استراحت مطلق ممکن است گزینه ی بهتری از سرکلاژ باشد.

سرکلاژ چیست
سرکلاژ چیست

مزایای استفاده از سرکلاژ چیست؟

این جراحی به منظور پیشگیری از سقط جنین یا زایمان زودرس انجام می شود. این عمل معمولا در 85 تا 90 درصد زنان باردار موفقیت آمیز است. به نظر می رسد که در صورتی که مشکلات دهانه ی رحم به درستی تشخیص داده شود، این جراحی مناسب است اما حقیقت این است که تشخیص بی کفایتی دهانه ی رحم کار دشواری است و ممکن است برخی از پزشکان اشتباه کنند.

آیا هر زنی که سابقه ی به دنیا آوردن یک نوزاد نارس را داشته باشد، نیاز به سرکلاژ دارد؟

فقط خانمهایی که دهانه ی رحم بی کفایت یا مشکل دار، دارند نیاز به این جراحی پیدا می کنند. با این حال حتی با انجام سرکلاژ، بروز برخی از مشکلات در بارداری ممکن است سبب زایمان زودرس شود. زنانی که سرکلاژ انجام می دهند باید به طور مرتب برای پیشگیری از عفونت یا زایمان زودرس، نزد پزشک بروند.

پیش از انجام سرکلاژ باید چه کار کرد؟

پزشک ابتدا سابقه ی پزشکی شما را بررسی می کند. معاینه ی کامل دهانه ی رحم با سونوگرافی ترانس واژینال توسط پزشک متخصص برای بارداری های پر خطر انجام می شود.

پزشک درباره ی راه های کنترل درد این جراحی با شما صحبت می کند. بهتر است هرگونه نگرانی یا سوال خود را پیش از انجام عمل، از پزشک بپرسید.

 

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات