مصرف هویج در بارداری – بخش اول

0 923

بدیهی است که مادران باردار بخاطر سلامت خود و فرزندشان اقدامات احتیاطی انجام دهند، اولین و مهم ترین کار این است که به تغذیه خود توجه کنند. هویج یک ماده غذایی مفید است، اما باید دانست که آیا مادران می توانند آن را در رژیم روزانه غذایی خود بگنجانند. در این مطلب مزایا و مضرات مختلف مصرف هویج در دوران بارداری آمده است.

ارزش غذایی هویج

هویج یک سبزی ریشه ای شگفت انگیزی است که سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی حیاتی است. جدول زیر شما را با ارزش غذایی هویج آشنا می کند.

مصرف هویج در بارداریجدول بالا مقادیر تقریبی ویتامین های موجود در 100 گرم هویج را نشان می دهد.

فواید خوردن هویج در دوران بارداری

هویج منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است. این گیاه ریشه ای را می توان به صورت خام و پخته مصرف کرد. هویج در دوران بارداری فواید بی نظیری برای سلامتی دارد.

1. برای بینایی مفید است

هویج به عنوان یک منبع غنی از ویتامین A، برای سلامت چشم در دوران بارداری بسیار مفید است. این ماده غذایی چشم و بینایی مادر و جنین را تقویت می کند.

2. سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

هویج حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری ضعیف می شود و مصرف منظم هویج به بهبود آن کمک می کند.

3. به رشد جنین کمک می کند

مصرف هویج برای رشد و تکامل جنین بسیار موثر است، زیرا این گیاه مفید حاوی مقادیر زیادی کلسیم و ویتامین A کاروتن است که برای استخوان بندی و دندان های جنین بسیار مهم است.

4. در پیشگیری از کم خونی کمک می کند

گنجاندن هویج در رژیم غذایی روزانه می تواند در جلوگیری از کم خونی در بارداری کمک کند. زیرا هویج نه تنها سرشار از آهن است، بلکه دارای ویتامین C نیز می باشد که به جذب آهن بدن کمک می کند.

مصرف هویج در بارداری

مصرف هویج در بارداری5. یبوست را برطرف می کند

یبوست یکی از رایج ترین مشکلاتی است که زنان باردار با آن روبرو هستند. مصرف منظم هویج به دلیل دارا بودن مقادیر زیاد فیبر موجود در آن کمک می کند تا مشکلات یبوست مادر رفع شود. هویج همچنین برطرف کننده مشکلات گوارشی است.

6. از گرفتگی در دوران بارداری جلوگیری می کند

بسیاری از زنان باردار ممکن است در دوران بارداری گرفتگی و سفتی عضلات را تجربه کنند. اگرچه این مشکل در بارداری شایع است، اما می تواند بسیار ناخوشایند باشد. هویج حاوی فسفر است که به عملکرد مناسب عضلات در بارداری کمک می کند و از هر نوع گرفتگی جلوگیری می کند.

7. موثر در تنظیم فشار خون بارداری

برخی مادران ممکن است فشار خون بارداری را تجربه کنند، این عارضه می تواند منجر به مشکلات زیادی در بارداری شود. مصرف روزانه هویج به صورت منظم می تواند خطر فشار خون بارداری را کاهش دهد، زیرا این ماده غذایی دارای مقادیر زیاد فیبر و بتا کاروتن است.

8. در تشکیل استخوان و غضروف جنین کمک می کند

هویج حاوی منگنز است که یک ماده معدنی حیاتی برای شکل گیری بهتر استخوان و غضروف جنین است. با افزودن آب هویج در رژیم بارداری می توان میزان جذب منگنز را افزایش داد.

9. به رشد سیستم عصبی جنین کمک می کند

مقادیر کافی ویتامین B و اسید فولیک هویج برای رشد سیستم عصبی و مغز نوزاد مفید است. همچنین مصرف هویج به صورت روزانه می تواند خطر ابتلا به نقوص عصبی تولد مانند اسپینا بیفیدا را در جنین کاهش دهد.

10. در پیشگیری از سرطان کمک می کند

هویج حاوی بتا کاروتن است و منجر به کاهش خطر ابتلا به سرطان می شود. بتا کاروتن برای زنان باردار به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند و تأثیر رادیکال های آزاد در بدن را کاهش می دهد، بنابراین مادر و جنین را از خطر احتمالی سرطان نجات می دهد.

مصرف هویج در بارداری – بخش دوم

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات