آزمایش تحمل گلوکز در بارداری

0 321

یکی از آزمایش هایی که در دوران بارداری به جهت غربالگری دیابت نوع 2 انجام می شود، آزمایش تحمل گلوکز است. این آزمایش میزان قند خون ناشتا را اندازه گیری می کند.

دلیل آزمایش تحمل گلوکز چیست؟

اگر این آزمایش برای تشخیص دیابت نوع دو انجام شود، پس از انجام آزمایش اول، حدود 237 میلی لیتر محلول شربت گلوکز به شما داده می شود که حاوی شکر است. پس از نوشیدن، دو ساعت بعد دوباره آزمایش از شما گرفته می شود.

مراحل و زمان انجام آزمایش چگونه است؟

پیش از انجام این آزمایش باید در روزهای قبل مراقب خورد و خوراک خود باشید؛ معمولا 8 ساعت پیش از آزمایش نباید هیچ ماده ی خوراکی یا مایعاتی میل کنید، در صورتی که هر گونه دارویی مصرف می کنید، حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید.

آزمایش تحمل گلوکز در بارداری

آزمایش تحمل گلوکز در بارداریبهترین زمان برای انجام این آزمایش معمولا بین هفته 24 تا 28 بارداری است. چنانچه دیابت بارداری شما زودتر تشخیص داده شود یا اینکه پزشک به دیابت داشتن شما مشکوک شده باشد، این آزمایش زودتر از این زمان انجام می شود.

برخی عوامل افزایش احتمال ابتلا شامل: چاقی و اضافه وزن زیاد، سابقه ی خانوادگی ابتلا به دیابت در خود یا خانواده تان، ابتلا به سندرم متابولیک یا سندرم تخمدان پلی کیستیک.

آزمایش سه ساعته تحمل گلوکز

نوع دیگری از آزمایش تحمل گلوکز به آزمایش سه ساعته معروف است. در این آزمایش هم شما باید ناشتا باشید، 8 ساعت قبل چیزی نخورید، قند خون ناشتای شما اندازه گیری می شود، سپس یک محلول 237 میلی لیتری با 100 گرم قند به شما داده می شود تا بنوشید، سپس یک، دو و سه ساعت بعد، قند خون شما آزمایش می شود.

بررسی نتیجه آزمایش

چنانچه نتیجه ی آزمایش شما بیش از حد نرمال باشد، آزمایش باید پس از 4 هفته تکرار شود. اگر با دو یا سه بار آزمایش نتیجه همچنان بیش از حد طبیعی باشد، نشان دهنده ی ابتلای شما به دیابت و قند بارداری است.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات