آیا مصرف شلغم در دوران بارداری با خطرات و مزایای سلامتی همراه است؟

0 278

در دوران بارداری، مراقبت های زیادی لازم است. خویشاوندان مدام توصیه هایی برای رفاه شما و فرزندتان ارائه می دهند. از آن جا که شما باید در این دوران غذاهای سالم و مغذی بخورید، شاید به دنبال اطلاعاتی در مورد ایمنی مصرف شلغم در دوران بارداری باشید.

چند میوه و سبزی هستند که در لیست غذاهای ممنوعه قرار دارند و در دوران بارداری نباید مصرف شوند. به همین دلیل بسیاری از زنان در مورد خوردن شلغم در دوران بارداری تردید دارند.

در ادامه با ایمنی مصرف شلغم در دوران بارداری، فواید و عوارض جانبی آن آشنا می شوید.

آیا مصرف شلغم در دوران بارداری بی خطر است؟

مصرف شلغم در دوران بارداری بی ضرر است، زیرا منبع غنی از ویتامین C است. این گیاه دارای گوشتی سفید است، رنگ پوست خارجی آن مختلف است و بستگی به مقدار آفتابی دارد که دریافت می کند. بنابراین، می توان در این دوران شلغم سفید و سبز رنگ خورد، زیرا سرشار از اسید فولیک است.

شلغم عوارض زیادی ایجاد نمی کند. با این حال، اگر نسبت به خانواده کلم حساسیت دارید، قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید. مصرف شلغم در دوران بارداری به هضم آسان و حرکات منظم روده کمک کرده و از یبوست جلوگیری می کند.

اگرچه مصرف سبزیجات پخته شده سالم و بی خطر است، اما خوردن شلغم خام نیز در دوران بارداری بی ضرر تلقی می شود، به شرطی که پوست آن کنده شده و کاملا شسته شود تا باکتری ها از بین بروند. همچنین می توان شلغم را به سالاد اضافه کرد.

ارزش تغذیه ای شلغم

شلغم حاوی بسیاری از مواد مغذی ضروری است که آن را به یکی از ابر غذاهای دوران بارداری تبدیل می کند. مصرف شلغم در دوران بارداری به عملکرد صحیح بدن کمک می کند و در برابر میکروب های مضر از آن محافظت می کند. شلغم کالری کمی دارد، اما منبع غنی از آنتی اکسیدان و فیبر است.

برگ شلغم منبع غنی از ویتامین K و اسیدهای امگا 3 مانند آلفا لینولنیک اسید (ALA) است. از این رو مصرف شلغم سبز در دوران بارداری گزینه ای سالم به حساب می آید. شلغم همچنین سرشار از ویتامین های B کمپلکس، مواد معدنی مانند مس، آهن، کلسیم، منگنز و چند مواد مغذی گیاهی است.

هر 100 گرم شلغم دارای ارزش غذایی زیر است:

– کالری 28 گرم

– چربی کل 0.1 گرم

– سدیم 67 میلی گرم

– کربوهیدرات 6.4 گرم

– فیبر 1.8 گرم

– شکر 3.8 گرم

– پروتئین 0.9 گرم

– کلسیم 30 میلی گرم

– آهن 0.3 میلی گرم

– پتاسیم 191 میلی گرم

6 مزایای سلامتی شلغم در دوران بارداری

شلغم سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است و گزینه خوبی برای تامین نیاز روزانه حیاتی در دوران بارداری به حساب می آید. برگ و ریشه شلغم به دلیل ترکیبات تغذیه ای خود، مواد مغذی کافی برای زایمان سالم را فراهم می کنند.

شلغم یکی از گیاهان چلیپایی است، این گیاه غنی از مواد مغذی کم کالری است و گزینه ای توصیه شده برای یک رژیم غذایی سالم است. شلغم به طور طبیعی ماندگاری بالایی دارد و به راحتی در بازار موجود است.

مصرف شلغم در دوران بارداری به تنظیم متابولیسم بدن، بهبود گردش خون و کاهش التهاب کمک می کند. این گیاه مقوی همچنین استخوان ها را تقویت می کند. مزایای سلامتی شلغم در دوران بارداری شامل موارد زیر می شود:

1. بهبود متابولیسم

میزان متابولیسم در دوران بارداری به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. شلغم سرشار از ویتامین های B کمپلکس است که به تنظیم فرآیندهای هورمونی و آنزیمی بدن کمک می کند و عملکرد مناسب بدن را تضمین می کند.

مصرف شلغم برای سوخت و ساز مناسب بدن و تامین مواد مغذی مورد نیاز مادر و جنین توصیه می شود.

2. تامین کلسیم و آهن

در دوران بارداری نیاز روزانه به کلسیم 1000 میلی گرم و آهن 27 میلی گرم است. کلسیم نقش مهمی در ساخت استخوان و دندان های جنین دارد و آهن به جلوگیری از خطر کم خونی و افزایش حجم خون بدن کمک می کند.

یک فنجان برگ شلغم 20 درصد کلسیم مصرفی روزانه را تامین می کند و یک فنجان شلغم سبز حاوی 1.15 میلی گرم آهن است. از این رو توصیه می شود که این گیاه در رژیم غذایی بارداری گنجانده شود.

3. درمان مشکلات گوارشی

از آن جا که شلغم سرشار از فیبر است، مصرف منظم آن در دوران بارداری به بهبود هضم غذا کمک کرده و از یبوست و مشکلات نفخ جلوگیری می کند. به طور سنتی از این گیاه برای درمان یبوست و بسیاری از مشکلات گوارشی استفاده می شده است. اگرچه مصرف شلغم باعث بهبود حرکات روده می شود، ولی هر چیزی باید در حد اعتدال مصرف شود.

محتوای فیبر موجود در شلغم همچنین باعث بهبود جمعیت باکتریایی روده و مبارزه با هلیکوباکتر پیلوری (باکتری عامل زخم معده) می شود.

4. بهبود سلامت پوست و مو

مصرف شلغم در دوران بارداری به سلامت پوست و مو کمک می کند، زیرا شلغم غنی از ویتامین A،C و آهن است. همه این مواد مغذی برای سلامت مو و پوست حیاتی هستند.

ویتامین A به تولید سبوم و پیشگیری از آکنه کمک می کند. ویتامین C باعث تقویت کلاژن مورد نیاز برای ساختار و جوان سازی پوست می شود. ریزش مو می تواند ناشی از کمبود آهن باشد (در بارداری بسیار شایع است)، این ماده اساسی برای رشد مو حیاتی است.

5. پیشگیری از کم خونی

کمبود آهن که یک مشکل شایع در دوران بارداری است، اغلب منجر به کم خونی می شود. فقر آهن در این دوران بسیار خطرناک است. آهن ماده معدنی محسوب می شود که نقش اصلی در تولید گلبول قرمز ایفا می کند. مصرف شلغم در دوران بارداری ارزش آهن بدن را افزایش می دهد و از خستگی ناشی از کم خونی جلوگیری می کند.

6. منبع غنی از اسید فولیک

شلغم منبع غنی از اسید فولیک و آهن است. این مواد معدنی برای زنان باردار ضروری هستند. مصرف منظم شلغم همراه با سایر سبزیجات برگ دار باعث تامین سطح تغذیه ای مورد نیاز دوران بارداری می شود. اسید فولیک همچنین به رشد سالم جنین کمک می کند.

خطرات و اقدامات احتیاطی مصرف شلغم در دوران بارداری

اگرچه شلغم سرشار از مواد مغذی است، ولی مصرف بیش از حد غذاها همیشه مضر است. بارداری تغییرات زیادی در بدن ایجاد می کند و زنان باردار باید تا زمان زایمان عادات غذایی خود را اصلاح کنند.

رژیم غذایی یکی از عوامل مهمی است که می تواند بر سبک زندگی مادر و جنین اثر بگذارد. بیشتر زنان باردار ایمنی غذاهای مصرفی در دوران بارداری را رعایت می کنند. به یاد داشته باشید، بسیاری از غذاها حامل ویروس و باکتری هایی هستند که می توانند در این دوران حساس مشکلاتی ایجاد کنند.

عوارض جانبی مصرف شلغم در دوران بارداری

1. رقیق شدن خون

شلغم سرشار از ویتامین K است. مصرف زیاد یا کم مواد غذایی حاوی ویتامین K می تواند به عنوان رقیق کننده خون عمل کرده و نقش مهمی در لخته شدن خون داشته باشد.

2. محتوای نیترات

شلغم حاوی نیترات است و در صورت نگه داری طولانی مدت، می تواند به ماده مضری به نام نیتریت تبدیل شود.

3. اگزالات ها

اگزالات‌های موجود در شلغم می‌توانند باعث مشکلات کلیوی و کیسه صفرا شوند، زیرا هنگامی که مقدار زبادی اگزالات در مایعات بدن متمرکز ‌شوند، تبلور می یابند.

4. ایجاد حساسیت

اگر به سبزیجات چلیپایی (سبزیجات متعلق به خانواده چلیپایی مانند بروکلی، کلم، گل کلم) حساسیت دارید، باید قبل از مصرف شلغم در دوران بارداری با پزشک مشورت کنید.

5. شستشوی نامناسب

در صورتی که شلغم به درستی شسته نشود، ممکن است منجر به عفونت و در نهایت تب شدید و بدن درد شود. این مسئله به نوبه خود می تواند باعث زایمان زودرس شود.

نکات احتیاطی برای مصرف شلغم در دوران بارداری

اگرچه مصرف میوه ها و سبزیجات در دوران بارداری توصیه می شود، اما برای داشتن بارداری ایمن و سالم، باید چند نکته احتیاطی را رعایت کرد:

1. در هنگام خرید، شلغم های کوچک که پوستی سفت و بدون لکه های قهوه ای دارند را انتخاب کنید.

2. در خوردن شلغم مانند هر ماده غذایی دیگر اعتدال را رعایت کرده و زیاده روی نکنید، زیرا مصرف بیش از حد شلغم می تواند منجر به ایجاد عوارض شود.

3. افرادی که به شلغم حساسیت دارند باید از مصرف آن خودداری کنند

4. افراد مبتلا به مشکلات کلیه یا کیسه صفرا باید از مصرف مکرر شلغم خودداری کنند

مضرات مصرف بیش از اندازه شلغم در دوران بارداری

– آنتی اکسیدان زیاد برای بدن خطرناک است

– مصرف زیاد شلغم برای بیماران دیابتی توصیه نمی شود

– محتوای پتاسیم موجود در شلغم برای سلامتی مفید است، ولی با افزایش خطر ابتلا به فشار خون همراه است

– فیبرغذایی بیش از حد می تواند منجر به جذب ضعیف مواد مغذی، گاز روده، انسداد روده و اسهال شود.

خلاصه مطلب

پیروی از یک رژیم غذایی سالم در دوران بارداری برای مادر و جنین ضروری است. تامین نیازهای غذایی روزانه از وزن کم هنگام تولد و عوارض بارداری جلوگیری می کند. در این دوران میوه، سبزیجات، غلات کامل و البته شلغم مصرف کنید.

مصرف شلغم در دوران بارداری خطرات مرتبط زیادی ایجاد نمی کند. با این حال، با رعایت نکات احتیاطی و توصیه های پزشک می توان با خیال راحت این گیاه مقوی را مصرف کرد.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات