آیا مصرف بادمجان در دوران بارداری بی خطر است؟

0 5,130

مصرف بادمجان در دوران بارداری

بادمجان یک از سبزیجات مغذی و خوشمزه است که می توان آن را بخارپز، آب پز، کبابی یا سرخ کرد. این ماده جدا از لذیذ بودن دارای فواید سلامتی از جمله تقویت سیستم ایمنی و تنظیم کلسترول است.

بادمجان چیست؟

بادنجان در بین مردم بیشتر به بادمجان یا برنجال نیز معروف است. گل بادمجان شبیه سیب زمینی اما بزرگ تر و رنگ آن بنفش کم رنگ است. این گیاه سرشار از کربوهیدرات، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است و به دلیل مزایای مختلف سلامتی در سراسر جهان مورد پسند مردم است.

آیا می توان در دوران بارداری بادمجان مصرف کرد؟

آیا خوردن بادمجان در دوران بارداری مفید است؟ پاسخ آن ساده است. این گیاه به دلیل مزایای مختلف سلامتی به خانم های باردار توصیه می شود. برنجال با تامین ویتامین هایی مانند A و E بدن به رشد جنین کمک می کند. این ماده مغذی همچنین حاوی اسید فولیک است که منجر به افزایش رشد سلول های قرمز خون جنین در حال رشد می شود. فواید خوردن بادمجان در دوران بارداری در ادامه مطلب آمده است.

فواید سلامتی مصرف بادمجان در دوران بارداری

1. تقویت سستم ایمنی

بادمجان سرشار از ویتامین C است که باعث افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری ها و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. بنابراین مصرف بادمجان در دوران بارداری مفید است، زیرا مادر را از مشکلات سلامتی دور نگه می دارد و باعث رشد مناسب جنین می شود.

مصرف بادمجان در دوران بارداری

مصرف بادمجان در دوران بارداری2. درمان فشار خون

زنان باردار بیشتر در معرض فشار خون بالا هستند و به همین دلیل افزودن بادمجان به رژیم غذایی آن ها می تواند یک درمان طبیعی برای بروز این مشکل باشد. بادمجان سرشار از تیامین، بیوفلاونوئید و ریبوفلاوین است. این ماده خوراکی مغذی باعث تنظیم سطح فشار خون و تضمین سلامت قلب مادران باردار می شود و از ابتلای آن ها به بسیاری از عوارض و مشکلات سلامتی جلوگیری می کند.

3. تقویت رشد مناسب جنین

بادمجان منبع بسیار خوبی از ویتامین A،E ، ب کمپلکس و نیاسین است. این منابع غنی به رشد مناسب جنین کمک می کنند.

4. تنظیم سطح کلسترول خون

بادمجان باعث کاهش کلسترول بد یا لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و افزایش کلسترول خوب یا لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) می شود. بادمجان همچنین با تنظیم سطح کلسترول، در کاهش مشکلات مربوط به قلب و تقویت سلامت قلب و عروق زنان باردار کمک می کند.

5. درمان اختلالات گوارشی

بادمجان منبع بسیار خوبی از فیبر است که به عمل هضم غذا، جذب مواد مغذی از دستگاه گوارش و کاهش اختلالات گوارشی زنان باردار کمک می کند. بادمجان همچنین حرکات طبیعی روده را تضمین می کند و باعث تسهیل اجابت مزاج می شود ، بنابراین مشکل اساسی یبوست در بارداری را از بین می برد.

خوردن باقلا در دوران بارداری

زنجبیل در طول بارداری مزایا و عوارض جانبی آن

بارداری شیمیایی چیست؟

6. افزایش تعداد RBC (گلبول های قرمز)

سلول های قرمز خون (RBC) برای رشد جنین ضروری هستند، زیرا به رشد لوله های عصبی، سلول های مغزی و عضلات کمک و آهن کافی مادر و جنین را تامین می کنند. گیاه بادمجان سرشار از فولات که به اسید فولیک تبدیل می شود است. اسید فولیک منبع اصلی تولید گلبول های قرمز خون است، بنابراین بادمجان یک ماده غذایی بسیار مفید برای زنان باردار تلقی می شود و گنجاندن آن در رژیم غذایی آن ها می تواند از خطر نقص تولد نوزاد جلوگیری کند.

7. کمک به تنظیم تعادل الکترولیت خون

بادمجان سرشار از مواد معدنی مختلف از جمله منیزیم، آهن، پتاسیم، مس، کلسیم، فسفر، روی و منگنز است. این مواد معدنی با هم به تنظیم تعادل الکترولیت های بدن کمک می کنند و خون رسانی مادر و جنین را بهبود می بخشند.

8. کمک به تنظیم دیابت بارداری

زنان باردار در معرض ابتلا به دیابت بارداری آسیب پذیرتر هستند. در چنین شرایطی تنظیم سطح قند خون فرد و جلوگیری از بروز نوسان آن امری ضروری است. بادمجان دقیقاً این کار را انجام می دهد و به کنترل هر نوع نوسان در میزان قند خون کمک می کند.

عوارض جانبی مصرف بادمجان در دوران بارداری

فواید مصرف بادمجان بسیار زیاد است، اما این ماده غذایی دارای برخی عوارض جانبی نیز می باشد. برخی از این عوارض عبارت است از:

1. زایمان زودرس

بادمجان سرشار از توکسوپلاسموز است و در صورتی که خام یا در اندازه زیاد مصرف شود، می تواند منجر به زایمان زودرس شود. زیاده روی در مصرف بادمجان در دوران بارداری می تواند باعث انقباضات شدید رحمی بدن مادر و زایمان زودرس شود. پس حتما در حد اعتدال بادمجان مصرف کنید.

2. آلرژی

برخی از زنان در دوران بارداری ممکن است در مصرف بیش از حد گیاهان حساسیت زا، دچار آلرژی شوند. خوردن بادمجان حتی در صورت نداشتن سابقه آلرژی، می تواند باعث خارش یا بثورات خفیف پوستی شود. اگر به بادمجان حساسیت دارید، از مصرف آن اجتناب کنید.

3. اسیدیته شدن معده

مصرف زیاد بادمجان در دوران بارداری می تواند باعث ایجاد سطح بالای اسیدیته معده شود و ناراحتی برای فرد به همراه داشته باشد. برای جلوگیری از میزان اسیدیته بالای معده ، از افراط در مصرف بادمجان در بارداری پرهیز کنید.

روش های افزودن بادمجان در رژیم غذایی

این مطلب پس از بحث درباره مضرات و فواید بادمجان، به روش های گنجاندن بادمجان در رژیم غذایی پرداخته است .

مصرف بادمجان در دوران بارداری

مصرف بادمجان در دوران بارداری– اگر می خواهید برش های بادمجان را مصرف کنید، می توانید ورقه های نازک آن را به همراه سبزیجات دیگر در مقداری روغن زیتون تفت دهید. مقداری نمک، فلفل و ادویه به بادمجان بیفزایید و از خوردن آن لذت ببرید.

– برای داشتن یک غذای جذاب، ورقه های نازک بادمجان را بعد از قرار دادن در آرد سوخاری، در روغن زیتون تفت دهید و روی آن ها را با سس و پنیر بپوشانید.

توصیه و نکاتی برای یادآوری

در این جا مواردی وجود دارد که باید هنگام مصرف بادمجان در دوران بارداری به خاطر بسپارید:

– شستن بادمجان قبل از مصرف بسیار توصیه می شود، زیرا بادمجان نشسته ممکن است منجر به بیماری های باکتری و انگلی شود.

– بادمجان برای زنان بارداری که سابقه آلرژی مرتبط با آن را دارند توصیه نمی شود.

– برای جلوگیری از هرگونه مشکل گوارشی، بادمجان را خوب بپزید.

برنجال یا بادمجان دارای مزایای بی شمار سلامتی مانند بهبود گردش خون و جلوگیری از دیابت بارداری است. با این حال این ماده غذایی می تواند منجر به مشکلاتی مانند زایمان زودرس و افزایش اسید معده شود. با احتساب این موارد، بهتر است در مصرف بادمجان اعتدال رعایت شود. در صورت داشتن هرگونه سابقه حساسیت به بادمجان، کاملاً از خوردن آن اجتناب کنید.

مترجم: محدثه محمدی

1 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات