نحوه انجام ماساژ پرینه در دوران بارداری – بخش اول

0 389

ماساژ پرینه در بارداری

افزایش آمادگی و آگاهی مادران باردار از طریق حضور در کلاس های آموزشی زایمان و انجام تمرینات عضلانی، به کنترل درد و تسهیل زایمان طبیعی کمک می کند.

ماساژ پرینه که در هفته های آخر بارداری انجام می شود، یکی از روش های مختلف آمادگی برای زایمان است و باعث افزایش جریان خون در ناحیه پرینه یا میان دوراه و در نتیجه کشسانی بیشتر این بافت می شود. این ماساژ از پارگی یا اپیزیوتومی (برش ناحیه پرینه) جلوگیری کرده و آسیب های احتمالی به پرینه را کاهش می دهد، همچنین بهبودی پس از زایمان را نیز تسهیل می بخشد.

ماساژ پرینه چیست؟

پرینه ناحیه ای بین دهانه واژن و مقعد است. این قسمت به عضلات کف لگن متصل می شود، این عضلات نقش تعیین کننده ای در حمایت از عملکرد اندام های تولید مثل، روده و مثانه دارند.

ماساژ پرینه نوعی کشش بافت میان دوراه با استفاده از یک یا دو انگشت دست است. هدف این ماساژ آماده سازی و تقویت کشش بافت ها برای تولد نوزاد در هنگام زایمان طبیعی است. این ماساژ را می توانید توسط خودتان یا با کمک همسرتان در خانه انجام دهید.

مزایای ماساژ پرینه

حدود 40 تا 80 درصد از زنان در حین زایمان طبیعی دچار پارگی واژن می شوند و دو سوم آن ها به بخیه نیاز پیدا می کنند. آسیب به پرینه می تواند باعث مشکلاتی در کف لگن مانند بی اختیاری ادرار یا مدفوع، افتادگی رحم یا رابطه جنسی دردناک شود.

برخی از مزایای ماساژ پرینه شامل موارد زیر است:

آمادگی بافت ها برای زایمان

ماساژ پرینه جریان خون را افزایش می دهد و به بافت ها و پوست این ناحیه کمک می کند تا راحت تر و با درد کمتری در هنگام زایمان کشیده شود.

کاهش خطر پارگی

حدودا از هر 15 زن (منبع معتبر) که به طور مرتب ماساژ پرینه را انجام می دهند، 1 مورد نیاز به اپیزوتومی ندارد، در غیر این صورت پارگی سطحی که نیاز به بخیه دارد را تجربه می کند.

ماساژ پرینه در بارداری

کاهش نیاز به بخیه

حتی اگر ماساژ پرینه مانع پارگی نشود، طبق یک پژوهش ممکن است نیاز به بخیه را تا 10 درصد کاهش دهد. ماساژ پرینه همچنین می تواند باعث کاهش شدت بخیه در زایمان طبیعی شود.

به کسانی که بافت اسکار دارند کمک می کند

ماساژ پرینه برای زایمان زنانی که آسیب قبلی داشته اند یا کسانی که دارای پرینوم سفت و سخت (رقصندگان، اسب سواران) هستند، مفید است.

افزایش آمادگی برای زایمان

توجه به ناحیه ای که در حین زایمان بیشترین کشش را دارد، به شما امکان می دهد تا بر روی آرامش و احساسات خود متمرکز شوید. ماساژ پرینه به شما کمک می کند تا از نظر جسمی و روحی برای زایمان آماده شوید.

شما همچنین می توانید در مورد ماساژ پرینه در حین زایمان با پزشک خود صحبت کنید. در طی یک پژوهش معتبر، پژوهشگران دریافتند که خطر پارگی درجه سه و چهارم در زنانی که در مرحله دوم زایمان ماساژ پرینه دریافت کرده اند، کمتر از سایر زنان است.

ماساژ پرینه در بارداری

زمان شروع ماساژ پرینه در دوران بارداری

متخصصان توصیه می کنند که یک یا دو بار در هفته و در فاصله زمانی بین هفته های 34 تا 36 بارداری خود ماساژ پرینه را انجام دهید. برخی منابع می گویند می توان هر روز یا یک روز در میان ماساژ را تکرار کرد. مانند بسیاری از موارد در دوران بارداری، توصیه ها متفاوت است و ممکن است بسته به شرایط متغیر باشد.

تعداد دفعات انجام ماساژ پرینه خیلی اهمیت ندارد، بلکه برای بهره مندی از مزایای این روش، مهم مدت زمان ماساژ است که باید در هر جلسه 5 دقیقه باشد. برای شروع ماساژ و دفعات آن، با دکتر یا مامای خود مشورت کنید.

نحوه انجام ماساژ پرینه در دوران بارداری – بخش دوم

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات