جوانب مثبت و منفی تست تخمک گذاری: شناخت کیت تخمک گذاری (OPK)

0 5,934

قبل از استفاده از کیت تخمک گذاری که به آن کیت های پیش بینی کننده تخمک گذاری یا OPK نیز گفته می شود، در مورد آن مطالعه کنید. در این مطلب، روش، زمان، چرایی استفاده و چگونگی تاثیرگذاری OPK بر بارداری آورده شده است.

در حالت ایده آل، کیت پیش بینی کننده تخمک گذاری یا OPK، تخمک گذاری را بدون خطا تشخیص می دهد و برقراری رابطه جنسی در زمان تخمک گذاری، قطعاً منجر به بارداری می شود. البته واقعیت بسیار پیچیده تر است.

روش استفاده از این تست های ساده را یاد بگیرید و مزایا و معایب آن را در نظر بگیرید. قبل از این که باروری خود را منحصرا متکی به این کیت ها بدانید، اطلاعاتی که قبل از خرید و مراجعه به داروخانه لازم دارید را بخاطر بسپارید.

روش استفاده از تست تخمک گذاری

OPK می تواند افزایش ترشح هورمون فاز لوتئال (LH) که تقریباً 36 ساعت قبل از تخمک گذاری رخ می دهد را تشخیص دهد. پس از افزایش میزان LH و تعیین زمان مقاربت می توان برخورد و ملاقات اسپرم و تخمک را در زمانی که احتمال بارداری وجود دارد افزایش داد.

کیت تخمک گذاری

کیت تخمک گذاریاما بیاد داشته باشید که OPK ها زمان تخمک گذاری را تعیین نمی کنند. کیت های پیش بینی تخمک گذاری، افزایش میزان هورمون LH را که قبل از تخمک گذاری است اندازه گیری می کنند، اما نمی توانند تایید کنند که شما واقعاً تخمک گذاری کرده اید یا خیر. گاهی اوقات پس از افزایش ناگهانی LH ، تخمکی از فولیکول آزاد نمی شود و این اختلال تخمک گذاری در وضعیتی رخ می دهد که به آن LUFS (سندرم فولیکول لوتئینه پاره نشده) می گویند.

کیت تخمک گذاری همچنین مشخص نمی کند که آیا مخاط گردن رحم منجر به بارداری می شود یا خیر و آن را کنترل نمی کند. ترشحات دهانه رحم که آن را به عنوان ترشحات واژن می شناسید، در میانه چرخه قاعدگی باید دارای غلظت مشخص (مانند سفیده تخم مرغ)، شفاف، لیز و چسبنده باشد تا بتواند یک محیط بارور را برای اسپرم ها فراهم کند و به آن ها اجازه دهد تا از دهانه رحم عبور کرده و به طرف لوله های فالوپ بروند و با تخمک برخورد کنند.

تست تخمک گذاری چقدر دقیق است؟

OPK دقیق تر از سایر روش های کنترل تخمک گذاری است و برند اصلی این تست در صورتی که به درستی استفاده شود، بیش از 97 درصد در سنجش میزان هورمون LH موثر است و به عنوان نشانگر تخمک گذاری استفاده می شود.

اگرچه در بیشتر موارد OPK ها پیش بینی دقیقی از افزایش LH و تخمک گذاری ارائه می دهند، اما در صورت استفاده همراه با سایر روش های کنترل تحمک گذاری، بیشترین تأثیر را خواهند داشت. در کنار استفاده از OPK سعی کنید ترشحات دهانه رحم خود را بررسی کنید و نمودار درجه دمای پایه بدن خود را بدست آورید، پایین ترین یا سطح پایه درجه حرارت بدن معمولاً اول صبح ارزیابی می شود. این روش ها در کنار هم می توانند احتمال بارداری را بسیار افزایش دهند.

کیت تخمک گذاریچه زمانی باید تست تخمک گذاری انجام شود؟

OPK باید در اواسط چرخه قاعدگی که احتمال تخمک گذاری فرد وجود دارد، استفاده شود. بنابراین شما باید سیکل روتین ماهانه خود را زیر نظر بگیرید تا متوجه زمان تخمک گذاری و روزهای باروری خود شوید، اگر قبلاً این کار را نکرده اید، از همین حالا شروع به بررسی آن کنید!

مزایای OPK:

1. استفاده از OPK راحت است. فقط در اواسط چرخه قاعدگی نیاز است از کیت تخمک گذاری استفاده کرد و نسبت به سایر روش های تشخیص تخمک گذاری مانند اندازه گیری دمای پایه بدن (BBT) که نیاز به سنجش روزانه دارد راحت تر است .

2. OPK ها به طور گسترده ای در دسترس هستند. کیت های تخمک گذاری را می توان از طریق داروخانه ها و حتی سوپرمارکت های بزرگ و فروشگاه ها به راحتی بدون نسخه پزشک تهیه کرد.

3. استفاده از OPK آسان است. کیت های تخمک گذاری مشابه تست های خانگی بارداری (بی بی چک) هستند و به راحتی با ریختن ادرار بر نوار کیت، ماده شیمیایی که افزایش هورمون LH را تشخیص می دهد فعال می شود. بیشتر بسته های OPK بین پنج تا نه نوار تست دارند.

معایب OPK:

1. داروهای خاص باروری در عملکرد OPK اختلال ایجاد می کند. تست تخمک گذاری همزمان با مصرف داروهای باروری مانند پرگنیل یا هورمون HCG (برای نمونه پروفاسی) خیلی قابل اعتماد و موثر نخواهد بود.

2. OPK به یک نحو بر روی زنان بالای 40 سال اثرگذار نیست. برخی از زنان 40 ساله، به ویژه آن هایی که نزدیک به یائسگی هستند، میزان LH بدن شان همیشه زیاد است و این امر باعث می شود تست تخمک گذاری اعتبارش را از دست بدهد.

3. OPK ارزان قیمت نیست. قیمت این کیت ها به مارک و تعداد آن بستگی دارد. هر کیت مناسب یک چرخه قاعدگی است.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات