نقاط عطف رشد کودک 8 ساله

0 28

8 سالگی دورانی شگفت انگیز است که کودک بزرگ تر می شود. این دوران متوسط زمان رشد جسمی، ذهنی و عاطفی است. کودک معمولا دیگر برای انجام تکالیف از کسی کمک نمی گیرد و تمایل دارد وقت بیشتری را با دوستان خود بگذراند.

کودک 8 ساله به فرزندی مستقل و بالغ تبدیل می شود. او نسبت به احساسات دیگران ابراز همدلی می کند. این سن چالش های خود را دارد و دورانی صلح آمیز و لذت بخش برای کودکان و والدین آن ها است.

در این مطلب با نقاط عطف رشد احساسی، اجتماعی و جسمی در 8 سالگی آشنا می شوید.

رشد زبانی و شناختی کودک 8 ساله

سن 8 سالگی زمان رشد واژگان بزرگ کودک است. او قادر به ادامه مکالمات پیچیده و بحث در مورد نحوه ایجاد گردباد یا توصیف های جزئی از وقایع روز است. کودک 8 ساله حدود 3000 واژه جدید در طی سال یاد می گیرد و با سرعت بیشتری دامنه واژگان خود را گسترش می دهد. تشویق کودک به خواندن کتاب و شرکت در بحث ها به یادگیری او کمک می کند.

دانش آموزان 8 ساله به طور خاص فکر می کند و دانش مفهومی آن ها سازمان یافته تر می شود. آن ها قادر به درک مفاهیم انتزاعی و درک اعداد پیچیده تر هستند.

رشد شناختی کودک را قادر به درک لغوی و مفهومی از پول می کند. بیشتر بچه ها در این سن مهارت شمردن پول را یاد می گیرند و درک می کنند که برای خرید نیاز به پول دارند. در این سن کودک همچنین درک بهتری از زمان و چگونگی سپری شدن آن دارد.

نقاط عطف رشد کودک 8 ساله

رشد حرکتی دست و انگشت کودک 8 ساله

رشد جسمی کودکان 8 ساله بیشتر مربوط به تقویت مهارت ها، هماهنگی و کنترل عضلات است تا تغییرات عمده . بنابراین آن ها شبیه به کودکان بالغ هستند که می توانند توانایی های خودشان را در این مرحله از رشد نشان دهند. در این سن مهارت های جسمی دقیق تر می شود، تعادل بهتر می شود و مهارت های لوکوموتور و حرکتی مانند چرخش و پرش بیشتر می شود.

بچه ها در این سن ممکن است از اسکیت بازی یا دوچرخه سواری لذت ببرند. آن ها همچنین می توانند آواز بخوانند و برقصند.
در سن 8 سالگی مهارت های حرکتی ظریف به طور کلی دقیق تر می شود. دست خط ریزتر، تمیزتر و حروف همان اندازه می شود. کنترل عضلات کوچک بهبود می یابد، بنابراین نوازندگی و کار با ابزار برای کودک آسان تر می شود، کودک قادر به نوشتن یک داستان کامل بدون از دست دادن دقت خود است. او می تواند بسیاری از حروف و اعداد را وارونه و معکوس بخواند و بنویسد.

کودک 8 ساله می تواند بسته ها یا زیپ کیپ ها را باز کند و از ابزارها استفاده کند. او همچنین قادر به بستن بند کفش خود است.

رشد عاطفی و اجتماعی کودک 8 ساله

اگر کودک 8 ساله هدیه ای که دوست ندارد را دریافت کند، برخلاف عدم رضایت ممکن است هنوز لبخند بزند و از هدیه دهنده تشکر کند. این توانایی برای پنهان و کنترل کردن افکار و احساسات واقعی برای عدم آسیب به احساسات طرف مقابل است.
توانایی درک مسائل از دیدگاه فرد دیگر، تمرکز زدایی نامیده می شود. تمرکززدایی به کودکان اجازه می دهد تا احساسات و رفتارهای پیچیده از خود نشان دهند. کودک شروع به درک احساسات دیگران و گذاشتن خود به جای آن ها می کند.

کودک ممکن است تعصب خاصی نسبت به یک تیم ورزشی داشته باشد. این ویژگی مربوط به توسعه احساسات متناقض نسبت به جهان است. علایق، استعدادها و روابط کودک با اعضای خانواده و دوستان به او کمک می کند تا هویت فردی مشخصی را کسب کند و اعتماد به نفس خود را افزایش دهد.

به طور کلی، کودکان 8 ساله تمایل زیادی به شرکت در گروه های اجتماعی دارند. آن ها از مدرسه لذت می برند و با دوستان و همکلاسی های خود ارتباط خوب و صمیمی دارند.

کودک همچنین قادر به حفظ حریم شخصی است. این مورد را می توان با آموزش در زدن قبل از ورود به اتاق خواب والدین به کودکان یاد داد.

نقاط عطف رشد کودک 8 ساله

کودک 8 ساله به تدریج بالغ می شود و می تواند مسئولیت های بیشتری را به عهده بگیرد، مانند مراقبت از یک حیوان خانگی یا شستن لباس های خود. او همچنین ممکن است علاقه بیشتری به رعایت بهداشت داشته باشد و بتواند مسئولیت مراقبت های شخصی خود را بر عهده بگیرد. در این سن بچه ها معمولا قادر به مسواک زدن دندان ها و حمام کردن هستند.

با این حال، تبدیل شدن به فردی کاملا مستقل یک فرآیند طولانی و آهسته است و روند بلوغ چند سال طول می کشد. کودکان معمولا از والدین تقاضا می کنند که شب را بیرون از خانه پیش دوستان شان سپری کنند، البته برخی از کودکان تمایلی به ماندن در خانه دوست شان یا گذراندن شب خارج از منزل ندارند. بسیاری از کودکان هنوز به والدین و خانه خود وابسته هستند و ممکن است به لحاظ احساسی آمادگی جدا شدن نداشته باشند.

کمک به یادگیری و رشد کودک 8 ساله

شما می توانید به فرزند 8 ساله خود کمک کنید تا یاد بگیرد، رشد کند و بین استقلال و علایق خود تعادل برقرار کند. به کودک فرصت دهید تا مهارت های خود را امتحان کند و در صورت نیاز از او حمایت کنید.

در این دوره توجه کودک به تغییرات جسمی خود بیشتر می شود و اعتماد به نفس او بر رابطه با همسالانش اثر می گذارد. بهتر است بر روی سلامتی کودک تاکید کنید تا ظاهر او. کودک را تشویق به انجام فعالیت هایی کنید که به او حس خوبی می دهد.
اگر فرزند شما به راحتی ناامید می شود، به او کمک کنید تا یاد بگیرد با استراتژی هایی مانند تنفس عمیق یا شمارش تا عدد 10 خود را آرام کند. به شیوه درستی احساسات فرزندتان را مورد ستایش قرار دهید و به دنبال فرصتی برای آموزش رو به رو شدن با احساسات متناقض و پیچیده به او باشید.

اگرچه پشتیبانی از کودکان عالی است، ولی باید به آن ها شانس استفاده از مهارت های حل مسئله در مقابل برخی چالش ها را داد. شما باید به کودک فرصت دهید تا استراتژی های جدید را امتحان کند.

نقاط عطف رشد کودک 8 ساله

زمان تماس با پزشک

اگرچه کودکان با سرعت متفاوتی رشد می کنند، اما لازم است که به پیشرفت آن ها توجه داشت. کودک در سن 8 سالگی تغییرات زیادی از نظر جسمی، احساسی، اجتماعی و شناختی پشت سر می گذارد و نیاز به پشتیبانی والدین و فرد آگاه دارد.

اگر فرزندتان مشکلی جدی در مدیریت احساسات خود مانند خشم و اضطراب دارد یا مهارت های اجتماعی او عقب تر از همسالانش است، می توانید از پزشک متخصص یا مشاور در این زمینه کمک بگیرید.

خلاصه مطلب

تماشای رشد کودک 8 ساله در حال مستقل شدن می تواند برای والدین لذت بخش باشد. هنگامی که والدین می بینند فرزندشان در حال بزرگ تر شدن است، احساس جدیدی را تجربه می کنند.

اگرچه سخت است، ولی مهم است که تا حد امکان به کودک استقلال دهید. فرزندتان را تشویق کنید تا یاد بگیرد، رشد کند، کشف کند و چیزهای جدید را امتحان کند. همان طور که فرزند شما چالش های جدیدی را حل می کند، در صورت نیاز به او کمک کنید.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات