مزایای بازی کودک با بلوک های خانه سازی

0 81

بلوک های خانه سازی از ابتدایی ترین اسباب بازی های سرگرم کننده و بسیار آموزنده هستند. کودکان با روی هم چیدن بلوک ها چیزهای زیادی یاد می گیرند. بازی با بلوک‌ها افزون بر بهبود مهارت‌های حرکتی، مهارت ‌های حل مسئله را نیز تقویت می‌ کند. این اسباب ‌بازی‌ از قرن‌ها پیش وجود داشته و برای همه سنین جذاب است. بازی خانه سازی مزایای بسیاری دارد که در ادامه به توضیح آن پرداخته شده است:

مزایای بلوک های خانه سازی

بلوک ها انواع و اقسام مختلفی دارند که حتی ساده ترین مجموعه آن باعث تقویت قدرت تخیل می شود. کودک نوپا از چیدن برج بسیار لذت می ‌برد و سپس تماشا می‌کند که با سقوط آن چه اتفاقی می‌افتد. این وسیله بازی باعث رشد مهارت‌های حرکتی ظریف و مفاهیمی مانند ریاضیات اولیه، هندسه، حل مسئله و درک رابطه علت و معلول می‌ شود. پس از این که کودک متوجه اندازه، وزن، شکل و سطح پایداری بلوک ها شد، می تواند با جاده ها و پل ها شهر بسازد.

انواع بلوک ها

حمل و نقل: یک کودک 2 ساله ممکن است هنوز توانایی ساخت سازه‌های معماری چشمگیر را نداشته باشد، اما می‌تواند ستون هایی با بلوک ها بسازد و آن ها را جابجا کند، این فعالیت وزن و تعادل را به او می‌آموزد. کوچولوها با قرار دادن بلوک ها بر روی هم مفهوم گرانش را یاد می گیرند.

سازه و ردیف: کودک احتمالا می تواند در سن 15 تا 17 ماهگی 2 بلوک، در سن 24 تا 29 ماهگی 8 بلوک و در سن 30 تا 36 ماهگی 10 بلوک را روی هم قرار دهد. ساختارهای ساده‌ای که کودک می‌سازد، الگوهایی هستند که با مفاهیم ابتدایی ریاضی مانند نسبت به هم متصل می‌شوند: دو بلوک مربع در کنار یکدیگر با یک بلوک مستطیل هم اندازه و هم شکل هستند.

پل سازی: در این مرحله کودک پیش دبستانی با قرار دادن دو بلوک روی زمین و تشکیل یک پل روی آن شروع به ساختن سازه های خود می کند. در روش پل سازی مانند حمل و نقل، کودک تعادل را آموزش می بیند. همچنین با تقارن و سازماندهی آشنا می شود.

انتخاب بلوک های خانه سازی مناسب

بهترین بلوک ها برای شروع مجموعه هایی هستند که برای ساخت یک هدف خاص طراحی شده اند. برای کودکان نوپا که در حال یادگیری پرتاب کردن اشیاء هستند، بلوک های فومی بزرگ در شکل، اندازه و رنگ های مختلف ایمن هستند. همچنین مجموعه ای از بلوک های چوبی نیز برای این کودکان مناسب است.

نگهداری از بلوک های خانه سازی

بلوک ها را می توان در جعبه ای بزرگ قرار داد یا به طور مرتب روی یک قفسه چید. اگر بلوک‌هایی با شکل‌های متفاوت دارید، می‌توانید از یک راهنمای کاغذی استفاده کنید و به کودک تان آموزش دهید تا در زمان تمیز کردن اتاق آن ها را روی هم بچیند. ماشین‌ها، عروسک‌ها و سایر اسباب‌بازی‌ها را در دسترس فرزندتان قرار دهید و محیطی عالی برای تشویق کودک به امتحان کردن بازی‌های نمایشی فراهم کنید.

قوانین بلوک های خانه سازی

پس از مدتی باید برای کودکان نوپا بلوک های ساختمان سازی را جایگزین بلوک های فومی بزرگ کنید، البته این بلوک ها قطعات ریز بسیار زیادی دارند و در کف اتاق پخش می شوند. بنابراین ابتدا به فرزندتان کمک کنید تا مرتب کردن مناسب را یاد بگیرد و پس از هر بازی قطعات را در باکسی قرار دهد، در غیر این صورت طبق قوانین خانه‌ این وسیله کنار گذاشته شود.

همچنین قانونی وضع کنید که به کودک نوپا اجازه ندهد بلوک‌ها را بالاتر از سر خود روی هم بگذارد. زیرا ممکن است او وسوسه شود که روی صندلی بایستند تا سازه ای حتی بلندتر از قد خود بسازد و این مسئله ممکن است منجر به آسیب شود.

سایر نکات:

– کودکان نوپا را از پرتاب بلوک های خانه سازی منع کنید.

– اطمینان حاصل کنید که کودک نوپا از روی ساختارهای بلوکی ناپایدار بالا نرود.

– کودک را از فرو ریختن و به زمین انداختن خلاقیت هایش نا امید نکنید، زیرا تخریب بلوک ها نیز بخشی از فرآیند یادگیری است. همچنین به فرزندتان یاد دهید که به خلاقیت های دیگران احترام بگذارد.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات