بایدها و نبایدهای نظافت خانه در بارداری

0 272

نظافت خانه در بارداری

شما در دوران بارداری باید مراقبت از خود و جنین تان را جدی بگیرید، یکی از این مراقبت ها در زمان هایی است که قصد نظافت و تمیزکاری های منزل را دارید. ما در این مطلب مهم ترین موارد را در این باره به شما توضیح می دهیم.

به برچسب های لوازم شوینده دقت کنید

نظافت خانه در بارداریلوازمی که برای تمیز کردن به کار می روند مانند انواع پاک کننده های لکه، جلا دهنده ها و واکس کف خانه معمولا دارای ماده ی شیمیایی به نام VOCs یا انواع آلاینده های هوا برای استفاده در محیط های داخلی هستند. اگر کلمات سمی toxic یا poison ، خطر danger یا فاسد کننده corrosive را روی برچسب ها دیدید باید از استفاده ی آن ماده خودداری کنید. این مواد معمولا داخل تمیز کننده های اجاق گاز، فرش، سرویس بهداشتی و ظرفشویی هستند. در بارداری سیستم دفاعی بدن شما ضعیف می شود و حتی بخار سمی می تواند چشم، بینی، گلو و ریه های شما را تحریک کند.

تمیز کردن با محصولات که دارای سمیت حاد acute toxicity کمی هستند؛ بیشتر پاک کننده های شیشه و عمومی، شما را آزار نمی دهند اما از آنجا که هیچ کس نمی داند این مواد می تواند روی جنین شما اثر بگذارد یا خیر، متخصصان توصیه می کنند که بهتر است تا در دوران بارداری از کار با آنها پرهیز کنید. به جای این محصولات به دنبال لوازمی باشید که طبیعی و برای تمیز کاری مناسب تر هستند.

وسایل تمیزکاری طبیعی را تهیه کنید

نظافت خانه در بارداری

نظافت خانه در بارداری

راه دیگر برای جابجایی محصولات شیمیایی با محصولات طبیعی استفاده از مواردی است که ارزان و موثر هستند.

آب و سرکه سفید را در یک بطری اسپری مخلوط کنید تا یک محلول همه کاره و تمیز کننده برای تمیز کردن میز، وان و کاشی داشته باشید.

جوش شیرین نیز یک ماده ی عالی برای رفع لکه های سخت آب یا دوش است. ابتدا ناحیه را با یک پارچه نم دار شده با سرکه سفید، مرطوب کنید. سپس با جوش شیرین آن را تمیز کنید. بهتر است از دستکش استفاده کنید تا پوست تان لک نشود.

کاشی ها را می توانید با همان دستمال آغشته به سرکه تمیز کنید.

آتلیه بارداری در شرق تهران

آتلیه بارداری در تهرانپارس

به جای سفید کننده و وایتکس از پراکسید هیدروژن استفاده کنید. لباس ها را در یک ظرف قرار دهید، ظرفی که به نسبت 1 به 8 در آن پراکسید هیدروژن قرار داده باشید. لباس ها را در این محلول خیس کنید تا لکه ها از بین بروند و سفید تر شوند.

یک هشدار برای احتیاط:

هرگز آمونیاک را با محصولات مبتنی بر کلر مخلوط نکنید. انجام این کار موجب بخار سمی و خطرناک می شود.

پنجره ها را باز کنید

مهم نیست که از چه تمیز کننده ای استفاده می کنید اما بسیار مهم است که تهویه مکان را جدی بگیرید. باز نگه داشتن پنجره های محیط می تواند کیفیت هوای داخلی را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد و بخارات سمی را از بین ببرد. هواکش را داخل حمام و دستشویی در زمان تمیز کردن روشن نگه دارید.

دستکش دست تان کنید

نظافت خانه در بارداریدر دوران بارداری، پوست شما بیشتر از حد معمول حساس می شود. محصولاتی که قبلا برای شما مشکلی ایجاد نمی کردند در این دوران ممکن است سبب تحریک پوست و درماتیت پوستی شود همچنین موجب خارش، تحریک و التهاب شود. کلر، مواد شوینده، سفید کننده، رنگ و عطر اضافه شده به محصولات بهداشتی می توانند در این مساله دخیل باشند. پس بهتر است از یک جفت دستکش لاتکس برای تمیز کاری استفاده کنید تا دست ها و بازوهای تان محافظت شود.

نظافت خانه در بارداری

از همسرتان کمک بگیرید

پس از به دنیا آمدن نوزاد، شما می توانید خیلی از تمیزکاری ها را انجام دهید. بنابراین در دوران بارداری فعالیت های غیر ضروری خود را به حداقل برسانید. بارداری شما را خسته می کند و بیشتر انرژی شما برای رشد جنین استفاده می شود. در این شرایط حتی یک بوی خفیف هم ممکن است سبب تهوع شما شود. خم و راست شدن زیاد می تواند سبب درد زانوها و شکم شود و در کل همه ی فعالیت هایی که می خواهید برای نظافت منزل انجام دهید می تواند به شما صدمه وارد کند. از همسرتان کمک بخواهید یا اگر بودجه ی لازم را دارید برای تمیزکاری های ماهیانه یا هفتگی از شرکت های خدماتی درخواست نیرو کنید.

کپک ها را خودتان تمیز نکنید

در حالی که هیچ مطالعه ای برای تاثیر کپک بر زنان باردار به طور قطعی نتیجه ای را اعلام نکرده است، بررسی ها نشان داده است که عناصر موجود در کپک ها می تواند سبب نقوص هنگام تولد در حیوانات شوند. بنابراین احتیاط لازم است، چنانچه هرگونه کپک در حمام، آشپزخانه یا جای دیگر مشاهده کردید، سریع در پی از بین بردن آن باشید اما نه خودتان، این کار را از همسرتان یا شخص دیگری بخواهید. با استفاده از آب و سرکه سفید می توانید آنها را تمیز کنید.

اگر دیدید که کپک به جاهای دیگر نیز رخنه کرده است، فرش یا موکت را درگیر کرده است، باید آنها را کامل دور بیندازید.

با کفش وارد خانه نشوید

نظافت خانه در بارداری

نظافت خانه در بارداری

به هیچ عنوان با کفش بیرون داخل خانه نشوید و از دیگر اعضای خانه هم بخواهید تا کفش خود را بیرون از خانه در بیاورند. سپس درون خانه داخل جاکفشی قرار دهید. با اینکار سموم خانه شما کمتر می شود و سرب که در خاک و کثیفی وجود دارد کمتر وارد خانه می شود.

مبلمان را جابجا نکنید

از جابجایی وسایل سنگین پرهیز کنید. شما در بارداری نباید به بدن تان فشار بیاورید. مرکز ثقل بدن شما با بزرگ شدن شکم تغییر می کند و شما را در معرض زمین خوردن قرار می دهد. هورمون های حاملگی، رباط ها، بافت همبند و تاندون های شما را نرم کرده و شما را مستعد آسیب بیشتر می کند.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات