آیا مصرف توت فرنگی در دوران بارداری ایمن است؟

0 262

تغذیه سالم در دوران بارداری بسیار اهمیت دارد، وقتی صحبت از یک رژیم غذایی سالم می شود، احتمالا میوه به ذهن تان خطور می کند. طعم شیرین و عطر توت فرنگی در میان زنان باردار بسیار محبوب است، ولی شما ممکن است در مورد ایمنی مصرف این میوه مطمئن نباشید.

این مطلب به بررسی مزایا و عوارض جانبی مصرف توت فرنگی در دوران بارداری پرداخته است.

آیا زنان باردار می توانند توت فرنگی بخورند؟

طبق گفته سازمان سلامت UC Davis کالیفرنیا، توت فرنگی سرشار از ویتامین C است. این ماده مغذی به رشد جنین کمک می کند و همچنین باعث جذب مقادیر لازم آهن موجود در غذا می شود. این میوه ترش و شیرین منبع خوبی از کربوهیدرات ها است و انرژی بدن را تامین می کند.

توت فرنگی ها را قبل از مصرف بشویید تا هر گونه آلودگی مانند سموم یا میکروارگانیسم های بیماری زا (که می تواند برای بارداری خطرناک باشد) از آن پاک شود. توت فرنگی های تازه و تمیز در دوران بارداری بی ضرر هستند، به شرطی که در حد اعتدال مصرف شوند.

ارزش غذایی توت فرنگی

طبق گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) یک توت فرنگی کوچک تقریبا 7 گرم است و یک فنجان توت فرنگی می تواند 166 گرم باشد که 53 کیلو کالری، 12.75 گرم کربوهیدرات، 27 میلی گرم کلسیم، 22 میلی گرم منیزیم، 40 میلی گرم فسفر، 254 میلی گرم پتاسیم، 40 میکروگرم فولات و 97 میلی گرم ویتامین C را تامین کند.

توت فرنگی با داشتن بسیاری از مواد مغذی ضروری، فواید سلامتی زیادی برای زنان باردار دارد.

مزایای سلامتی مصرف توت فرنگی در دوران بارداری

مصرف توت فرنگی به تامین نیازهای تغذیه ای روزانه بارداری کمک می کند. این میوه مقوی مزایای زیادی برای سلامتی دارد:

1. اسید فولیک: پژوهش ها نشان داده که 400 میکروگرم اسید فولیک می‌تواند خطر بروز نقص‌های هنگام تولد را تا 50 درصد کاهش دهد. توت فرنگی به طور طبیعی دارای اسید فولیک است و به تامین میزان توصیه شده این ماده مغذی کمک می کند.

2. ویتامین C: کاهش تعداد گلبول‌های قرمز در بدن خطر کم ‌خونی را افزایش می ‌دهد. مصرف غذاهایی مانند توت فرنگی که سرشار از ویتامین C است، به جذب بهتر آهن برای تشکیل گلبول های قرمز خون کمک می کند.

3. مواد معدنی: ویتامین C و محتوای مواد معدنی موجود در توت فرنگی می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و به نوبه خود در پیشگیری از بیماری ها مفید باشد.

4. پتاسیم: در طول بارداری نیاز روزانه توصیه شده به پتاسیم 4700 میلی گرم است. این ماده مغذی به طور طبیعی در توت فرنگی وجود دارد و به تنظیم فشار خون، کنترل عضلات، عملکرد عصبی و تنظیم الکترولیت های بدن کمک می کند.

5. موارد دیگر: توت فرنگی همچنین حاوی مواد مغذی حیاتی دیگر مانند ویتامین B6 و فیبر است. مصرف منظم میوه در مقادیر کم می تواند به تنظیم هورمون ها، رشد بدن و سوء هاضمه کمک کند.

مانند هر غذایی در دوران بارداری، توت فرنگی نیز باید در مقادیر محدود مصرف شود. زیاده روی در مصرف این میوه می تواند مشکل ساز شود.

عوارض جانبی احتمالی مصرف توت فرنگی در دوران بارداری چیست؟

قبل از مصرف توت فرنگی در دوران بارداری مراقب چند نکته باشید:

– در صورت داشتن آلرژی به توت فرنگی باید از مصرف آن خودداری کنید، زیرا می تواند برای بارداری مضر باشد. معمولا افرادی که به توت فرنگی آلرژی دارند، به گرده درخت غان نیز حساسیت دارند که واکنش آن شامل التهاب و خارش در گلو یا دهان است.

– توت فرنگی از جمله خوراکی هایی است که حاوی مقادیر زیادی سموم دفع آفات است. بنابراین بهتر است توت فرنگی از نوع ارگانیک تهیه کنید.

همیشه میوه ها را قبل از مصرف بشویید. اگر دارویی مصرف می کنید و نگران تداخل آن با توت فرنگی هستید، با پزشک در مورد آن صحبت کنید. در صورت اجازه پزشک، می توانید از طعم و فواید توت فرنگی به روش های مختلف لذت ببرید.

مصرف توت فرنگی در بارداری

راه های گنجاندن توت فرنگی در رژیم غذایی بارداری

افزون بر لذت بردن از توت فرنگی به شکل خام، می توانید آن را در دستور العمل های غذایی مختلف استفاده کنید.

1. با توت فرنگی تازه می توان مربا، شربت و ژله درست کرد و همراه نان، پنکیک و کلوچه مصرف کرد.

2. توت فرنگی های خشک یا تازه را می توان به یک کاسه کرن فلکس و حتی سالاد میوه اضافه کرد و میان وعده ای خوشمزه و مغذی درست کرد.

3. توت فرنگی های خرد شده را می توان به ماست ساده اضافه کرد و در صورت تمایل آجیل خرد شده نیز به آن افزود.

4. روش دیگر مصرف توت فرنگی تهیه اسموتی است.

صرف نظر از نحوه مصرف، توت فرنگی به شکل تازه مزایای زیادی برای سلامتی دارد.

نکاتی برای انتخاب و نگهداری توت فرنگی

در ادامه نکاتی در مورد انتخاب توت فرنگی در فروشگاه ارائه شده که باید به آن توجه کنید:

– اندازه توت فرنگی مهم نیست. فقط به دنبال توت فرنگی های سفت با رنگ روشن باشید.

– برگ های بالای توت فرنگی باید سبز و سالم باشد.

– توت فرنگی هایی که کپک زده اند را انتخاب نکنید، زیرا نشانه خراب شدن آن است.

– شکل میوه مهم نیست، زیرا شکل هر توت فرنگی منحصر به فرد است.

– برای نگهداری از توت فرنگی آن را در ظرفی در یخچال قرار دهید. به یاد داشته باشید، توت فرنگی ماندگاری زیادی ندارد، بنابراین آن را تازه یا در اسرع وقت مصرف کنید.

میل شدید به خوردن توت فرنگی می تواند علتی داشته باشد، در ادامه متوجه دلیل آن می شوید.

چرا در دوران بارداری میل به خوردن توت فرنگی پیدا می کنید؟

شایع ترین دلیل هوس خوردن میوه می تواند کمبود مواد مغذی مانند ویتامین C، منیزیم و کلسیم باشد. بنابراین میل به توت فرنگی می تواند ناشی از همین مسئله باشد.

در دوران بارداری میل به خوراکی های ترش و شیرین بالا است، شاید این نیز دلیل دیگر هوس خوردن توت فرنگی باشد.

آیا توت فرنگی باعث القای زایمان می شود؟

اعتقاد بر این است که برخی غذاها باعث تحریک زایمان می شوند. اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این مسئله در مورد توت فرنگی نیز صدق می کند. برای اطمینان بیشتر می توانید با پزشک صحبت کنید.

سوالات متداول

1. آیا آب توت فرنگی در دوران بارداری بی ضرر است؟

بله، در دوران بارداری می توان با خیال راحت آب توت فرنگی نوشید. با این حال، قبل از مخلوط کردن توت فرنگی ها را کاملا شسته و به آن زیاد شکر اضافه نکنید.

2. آیا می توان در دوران بارداری چای توت فرنگی مصرف کرد؟

نوشیدن چای توت فرنگی، مانند سایر چای های گیاهی یا میوه ای، در دوران بارداری بی ضرر است، به شرطی که مصرف آن را به 1 یا 2 فنجان در روز محدود کرده و قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

توت فرنگی در دوران بارداری منبع سالمی از ویتامین ها، فیبر و آنتی اکسیدان ها است، این میوه آبدار همچنین مکملی ضروری برای رژیم غذایی زنان باردار است. اما نکته مهم این است که باید پیش از مصرف میوه را به طور کامل بشویید تا از شر سموم و مواد شیمیایی مضر موجود در آن خلاص شوید. توت فرنگی را می توان به اشکال مختلف در رژیم غذایی گنجاند، مانند پوره، مربا، اسموتی یا به شکل خشک شده. با این حال، زیاده روی در مصرف هر چیزی برای سلامتی مناسب نیست، چه میوه و چه سبزی. بنابراین، در دوران بارداری یک رژیم غذایی متعادل و مغذی داشته باشید و مراقبت سلامت خود باشید.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات