آیا دویدن در دوران بارداری بی خطر است؟

0 161

شما احتمالا با دیدن عبور زنان باردار از خط پایان ماراتن در اخبار یا کلیپ های ویدئویی، ترس عجیبی احساس کردید.

اگرچه همه زنان باردار نمی توانند 42.6 کیلومتر مسافت را طی کنند، ولی ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا دویدن در دوران بارداری ایمن است؟

قطعا مسائلی مانند حالت تهوع، افزایش وزن و شل شدن مفاصل پیاده روی را برای زنان باردار چالش برانگیزتر می کند، اما به گفته کارشناسان شما مجبور نیستند با شروع بارداری کفش های دو تان را کنار بگذارید. در این مطلب مواردی است که باید درباره شروع (یا ادامه) دویدن در دوران بارداری بدانید.

آیا دویدن در دوران بارداری ایمن است؟

بنا به گفته دکتر لورن دموستن متخصص زنان و زایمان، ورزش دو در دوران بارداری کاملا ایمن و همراه با مزایای بسیار است، به ویژه اگر فرد قبل از بارداری نیز این فعالیت را انجام می داده است.

در صورتی که پیش از بارداری ورزش دو انجام می دادید و می خواهید در این دوران نیز به فعالیت خود ادامه دهید، ممکن است اطرافیان به شما هشدار دهند که تکان و جابجایی در طول دویدن منجر به زایمان زودرس می شود، اگرچه باید بدانید که نظر پژوهشگران چیز دیگری است. بر اساس یک پژوهش در سال 2018 در مجله انگلیسی پزشکی ورزشی Open BMJ ، ادامه دادن به ورزش دو در دوران بارداری بی خطر و بدون عوارض است.

دویدن در بارداری

از نظر دموستن شروع دویدن برای زنانی که پیش از بارداری ورزش نمی کردند، مشکلی ایجاد نمی کند، ولی ممکن است لازم باشد آن ها فعالیت خود را آرام و سبک شروع کرده و سطح تمرین را به طور تدریجی افزایش دهند.

یک برنامه پیاده روی شروع کرده و به تدریج آهسته بدوید، همچنین بدن خود را به مدت 5 تا 10 دقیقه قبل و بعد از تمرین گرم کنید.

وضعیت مادران دونده در طول دوران بارداری

هر سه ماهه بارداری دارای ویژگی و چالش های ویژه ای است. برای نمونه احساس مادران در هفته 8 کاملا با هفته 38 حاملگی متفاوت خواهد بود، این امر می تواند برنامه تمرینی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

سه ماهه اول بارداری

از ابتدای بارداری تا هفته 12 (و گاهی اوقات طولانی تر)، با بروز علائم شایعی مانند تهوع و خستگی صبحگاهی ممکن است تمایلات فرد برای انجام تمرینات ورزشی کمتر شود. بنابراین با وجود ایمن بودن دویدن در سه ماهه اول بارداری، اگر به راحتی نمی توانید فاصله زیادی را طی کنید، به خودتان سخت نگیرید.

بر اساس نظر دموستن بسیاری از خانم های باردار وقتی احساس تهوع و خستگی دارند، ممکن است حال ورزش کردن نداشته باشند، بنابراین در این شرایط به بدن خود گوش دهید.

دویدن در بارداری

سه ماهه دوم بارداری

در طول سه ماهه دوم حالت تهوع بهبود می یابد (معمولا) و انرژی بدن باز می گردد. از آن جایی که در این دوران هورمون های بارداری، مفاصل و رباط ها کمی شل می شوند، ممکن است در قسمت رباط های رحم، کشاله ران و استخوان شرگاهی کمی احساس فشار و ناراحتی کنید.

شما می توانید با بستن شکم بند حمایتی در حین دویدن از بروز هرگونه فشار و احساس ناخوشایند جلوگیری کنید. همچنین استفاده از سوتین حمایتی راحت را در این دوران (به دلیل بزرگ شدن سینه ها) فراموش نکنید.

سه ماهه سوم بارداری

دویدن در سه ماه سوم بارداری، با وجود بزرگ شدن شکم و تغییر در مرکز ثقل بدن، می تواند بی خطر باشد. ولی به بدن خود گوش دهید و شرایط را در نظر بگیرید. ممکن است (به طور طبیعی) لازم باشد در طول دویدن سرعت خود را کاهش دهید، آب کافی بنوشید و مرتب به دستشویی بروبد.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات