تغییرات قاعدگی پس از زایمان

0 45

هنگامی که شما پس از زایمان دوباره پریود می شوید، احتمالا اولین قاعدگی تان مشابه گذشته نخواهد بود. در این زمان بدن برای تنظیم دوباره قاعدگی به زمان نیاز دارد. به همین دلیل شما ممکن است برخی از تغییرات زیر را تجربه کنید:

– گرفتگی‌های شکم که ممکن است قوی‌تر یا سبک‌تر از حد معمول باشد

– لخته خون های کوچک

– جریان خونریزی شدیدتر

– قطع و شروع جریان خونریزی

– افزایش درد

– نامنظم شدن دوره های قاعدگی

اولین قاعدگی پس از زایمان ممکن است سنگین تر از گذشته باشد. این دوره می تواند، به دلیل افزایش پوشش دیواره رحم، با گرفتگی شدیدتری همراه باشد. با تداوم چرخه قاعدگی، این تغییرات به احتمال زیاد کاهش می یابد. در موارد نادر، عوارضی مانند مشکلات تیروئید یا آدنومیوز (ضخیم شدن دیواره رحم) می تواند باعث خونریزی شدید پس از زایمان شود.

زنان مبتلا به آندومتریوز قبل از زایمان، ممکن است پس از زایمان دوره های سبک تری داشته باشند. خونریزی های کم می تواند به دلیل دو بیماری نادر، از جمله سندرم شیهان و سندرم آشرمن رخ دهد. سندرم آشرمن منجر به بافت اسکار در رحم می شود. سندرم شیهان در اثر آسیب به غده هیپوفیز ایجاد می شود که نتیجه از دست دادن خون شدید است.

علت افزایش درد (خفیف) قاعدگی پس از زایمان

دوره های قاعدگی پس از زایمان به شدت دردناک می تواند ناشی از ترکیب چندین عامل باشد. این مسئله به دلایل گوناگون از جمله موارد زیر رخ می دهد:

– افزایش شدت گرفتگی های رحم

– هورمون های شیردهی

– حفره رحم بعد از زایمان بزرگ تر می شود و پوشش دیواره رحم در طول قاعدگی ریخته می شود.

اولین قاعدگی پس از زایمان چگونه است؟

پس از هر دو نوع زایمان طبیعی و سزارین، خونریزی و ترشحات واژن وجود دارد. بدن مادر خون و بافت بارداری را تخلیه می کند.
پس از چند هفته از زایمان ممکن است خونریزی شدید و به صورت لخته باشد. با گذشت زمان این خونریزی راه را برای پاکسازی رحم که لوچیا نام دارد، باز می کند. لوچیا مایعی از بدن است که می تواند بی رنگ، خامه ای سفید یا قرمز باشد.

این ترشحات می تواند حدود 6 هفته ادامه داشته باشد، در صورت عدم شیردهی ممکن است قاعدگی شروع شود. با قطع شدن لوچیا برای مدتی و سپس شروع خونریزی، احتمالا قاعدگی رخ می دهد. اگر مطمئن نیستید که خونریزی مربوط به بارداری است یا قاعدگی، چند راه برای تشخیص آن وجود دارد:

– معمولا یک هفته پس از زایمان لوچیا به رنگ قرمز نیست، روشن تر است و می تواند ظاهر آبکی یا سفید داشته باشد. خونریزی قرمز روشن که شش یا چند هفته بعد از زایمان رخ می دهد، احتمالا قاعدگی است.

– خونریزی مربوط به بارداری با افزایش فعالیت افزایش می یابد. ترشحاتی که با اعمال فشار افزایش یابد و در زمان استراحت کاهش یابد، احتمالا لوچیا است.

– لوچیا کمی بودار است و چون با بافت باقی مانده از حاملگی مخلوط شده بوی شیرین دارد. هر ترشح بدبو را به پزشک خود اطلاع دهید.

منظم شدن چرخه قاعدگی پس از زایمان و بازگشت به مسیر طبیعی نیاز به زمان دارد. ممکن است یک ماه پس از اولین پریود، عادت ماهانه اتفاق نیفتد یا دوره زودتر از موعد رخ دهد.

در طول اولین سال پس از زایمان، نوسان مدت زمان پریود، فاصله بین دوره ها و شدت خونریزی طبیعی است. این مسئله به ویژه با شیردهی صادق است.

طیق نظر کلینیک کلیولند، چرخه قاعدگی بیشتر زنان پس از زایمان به فاصله طبیعی 21 تا 35 روز است و خونریزی آن به مدت 2 تا 7 روز طول می کشد. چرخه قاعدگی می تواند با قبل از بارداری متفاوت باشد.

علائم پس از زایمان که باید مراقب آن باشید؟

مهم است که در صورت بروز هر یک از علائم زیر، به پزشک مراجعه کنید:

– آغشته به خون شدن بیش از یک پد در ساعت

– خونریزی همراه با درد ناگهانی و شدید

– تب ناگهانی

– خونریزی مداوم بیش از 7 روز

– لخته خون بزرگ (بزرگ تر از توپ بیس بال)

– ترشحات بدبو

– سردرد شدید

– مشکل تنفسی

– ادرار دردناک

در صورت مشاهده این موارد، با پزشک خود تماس بگیرید. برخی از این علائم نشان دهنده عفونت است.

خلاصه مطلب

آغاز چرخه قاعدگی تنها بخشی از بهبودی و بازگشت بدن به حالت قبل از بارداری است. برخی از مادران به دلیل افزایش هورمون شیردهی دیرتر پریود می شوند.

شیردهی به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری، خیلی مطمئن نیست. داشتن یک روش پشتیبان، مانند قرص ضدبارداری یا کاندوم، می تواند به محافظت بیشتر کمک کند.

در صورتی که در اولین پریود پس از زایمان به مورد غیر عادی برخوردید، با پزشک تماس بگیرید. مراقب علائمی مانند خونریزی بیش از حد یا نشانه های عفونت (به ویژه در مورد تازه مادران) باشید.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات