پرخاشگری، زدن و گاز گرفتن کودکان یک تا سه سال

0 1,333

پرخاشگری کودک

چرا کودکان رفتار پرخاشگرایانه دارند؟

رفتار تهاجمی یک بخش از رفتار طبیعی رشد کودک نوپا به شمار می آید. مهارت های جدید زبانی، تمایل برای استقلال و کنترل همه چیز، سبب می شود تا کودکان با رشد فیزیکی خود آن ها را نیز تجربه کنند.

برخی از محققان در اینباره می گویند که گاز گرفتن یک رفتار کاملا طبیعی برای یک کودک نوپا است. این به این معنی نیست که شما باید آن را نادیده بگیرید. کودک شما باید متوجه شود که پرخاشگری و رفتارهایی مانند زدن و گاز گرفتن رفتارهای غیر قابل قبول است و راه های دیگری برای ابراز احساسات وجود دارد.

پرخاشگری کودکپرخاشگری کودک

چه رفتاری درباره پرخاشگری کودک باید انجام دهید؟

آرامش خود را حفظ کنید. کتک زدن، فریاد زدن یا اینکه به او بگویید این رفتار بد است، تغییرات مثبتی در رفتار او ایجاد نمی کند و فقط او را بیشتر آشفته می کند. شما باید بتوانید نمونه های رفتارهای مناسب و خوب را جایگزین کنید. او تا حدی تلاش می کند تا رفتار خود را ادامه دهد اما شما باید سعی کنید تا به او آموزش دهید که رفتار خود را کنترل کند.

پرخاشگری کودک

محدودیت های واضح تعیین کنید. بی درنگ پس از هربار رفتار پرخاشگرایانه، به رفتار او واکنش نشان دهید. او را برای مدت کوتاهی حدود یک یا دو دقیقه از موقعیت یا وسیله ای محدود کنید. این زمان برای آرام کردن او کافی است، پس از آن می توانید به او توضیح دهید که این محدودیت به دلیل رفتار او رخ می دهد تا متوجه شود اگر دوباره کسی را بزند یا گاز بگیرد، محدودیت تکرار می شود.

تقویت رفتارهای خوب. به جای آن که کودک را متوجه کنید که زمانی که کار بدی انجام می دهد، تنبیه می شود؛ او را متوجه این موضوع کنید که هر زمان کار درست و خوبی انجام دهد، از او تقدیر و ستایش می کنید. این تقویت رفتار می تواند با پیشنهاد برای بازی کردن با هم یا یک کار مورد علاقه ی کودک باشد. در این زمان او متوجه قدرت کارهای خوب و نتیجه ی آن خواهد شد.

او را با عواقب منطقی روبرو کنید. اگر فرزند شما در استخر توپ در حال بازی است و توپ را محکم به سمت بچه های دیگر پرتاب می کند، بی درنگ او را بیرون بیاورید. همانطور که کنار او نشسته اید و بچه های دیگر را تماشا می کنید به او توضیح دهید زمانی که آمادگی کافی برای بازی بدون آسیب رساندن به بقیه کودکان را دارد، به او اجازه ی بازی می دهید.

پرخاشگری کودک
پرخاشگری کودک

از سخنرانی کردن یا توضیحات زیاد برای کودک نوپا خودداری کنید. او هنوز قادر نیست که بتواند استدلال کلامی را متوجه شود. اما می تواند عواقب یک کار را درک کند.

نظم و انضباط مداوم. تا جایی که امکان دارد یک پاسخ واحد را در شرایط مشابه به کودک بدهید. این پاسخ برای کودک شما یک الگو می شود که باید آن را یاد بگیرد و تشخیص دهد و انتظار آن را داشته باشد. در شرایط بد نیز او این الگو را به خاطر می آورد و در ذهن خود تکرار می کند که عواقب کار بد او همان پاسخ دفعه ی پیش است.

یادگیری و آموزش. صبر کنید تا کودک نوپای شما بتواند مساله را حل کند، سپس به آرامی اتفاقی که افتاده را بازبینی کنید. از او بپرسید که آیا می تواند توضیح دهد که چه چیزی او را عصبانی کرده است؟

تاکید کنید! به طور خلاصه به او توضیح دهید که طبیعی است که احساس عصبانیت داشته باشد اما نباید آن را با گاز گرفتن و کتک زدن یا لگد زدن نشان دهد. او را تشویق کنید که روش موثرتری را برای واکنش هایش پیدا کند مانند استفاده از کلمات و صحبت کردن برای بیان احساسش یا کمک خواستن از یک شخص بزرگسال.

به او بگویید که در صورتی که به کسی آسیب زد باید سریع از او عذرخواهی کند. عذرخواهی کردن شاید در ابتدا برای او سخت باشد اما کم کم به آن عادت می کند.

پرخاشگری کودک

به بازی های و انیمیشن هایی که او با آن سرگرم می شود، توجه کنید. برخی از کارتون ها و بازی های کامپیوتری که برای کودکان طراحی شده اند، سرشار از واکنش هایی مانند فریاد زدن، تهدید، کتک کاری و سایر رفتارهای پرخاشگرایانه است. پژوهش ها نشان می دهد که این صحنه ها بر رفتارهای کودکان اثرگذار است.

پزشکان توصیه می کنند تا زمانی که کودک حداقل به 18 ماه نرسیده باشد، از قرار گیری او در معرض تبلت، کامپیوتر و گوشی تلفن همراه پرهیز کنید. اگر خواستید ویدیوهای کوتاه به او نشان دهید فقط در شرایطی باشد که همراه با او تماشا کنید و البته از محتوای آن اطمینان کافی را داشته باشید.

پس از آن، نهایت زمانی که برای استفاده از این وسایل پیشنهاد شده است، روزانه یک ساعت است. همچنین شما باید دقت لازم را به برنامه های تلویزیونی که کودک شما نگاه می کند، داشته باشید تا به هیچ عنوان محتوای نامناسب یا پرخاشگرایانه را مشاهده نکند.

کودک نوپای خود را فعال نگه دارید. شاید متوجه شوید زمانی که کودک شما انرژی خود را تخلیه نکرده است، رفتارهای نامناسب بیشتری داشته باشد. او را به پارک ببرید و اجازه دهید تا انرژی خود را تخلیه کند.

اگر احساس کردید رفتارهای خشونت آمیز کودک شما زیاد است می توانید با یک مشاور کودک در ارتباط باشید.

پرخاشگری کودک
پرخاشگری کودک

همچنین اگر نشانه های زیر را در کودک خود دیدید، حتما برای مراجعه به یک مشاور برنامه ریزی کنید:

فرزند شما بیش از چند هفته رفتار تهاجمی دارد.

به نظر می رسد که بچه های دیگر را می ترساند یا ناراحت می کند.

به بزرگسالان حمله می کند.

تلاش های شما برای جلوگیری از رفتار او اثر کمی داشته است.

 

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات