فواید بوسیدن روزانه فرزندان

0 836

بوسیدن فرزند

عشق زبانی است که بیشتر افراد در زندگی خود آن را تجربه می کنند، روش برقراری ارتباط فیزیکی عاشقانه از طریق بوسه یا اغوش است. در واقع بوسه نشانه عشق و زبانی است که فرزندان بلافاصله از بدو تولد آن را درک می کنند. کودکان انسان های کوچک و مظلومی هستند که به محبت، علاقه و توجه مداوم نیاز دارند. احساس حاصل از بوسیدن و بوسیده شدن، لذت بخش و دلپذیر است.

سالانه روز جهانی بوسه جشن گرفته و مهم ترین نمایش مهربانی برپا می شود. در این تاریخ خاص پژوهشگران به شناخت فواید بوسیدن کودکان می پردازند.

طولانی ترین و زیباترین بوسه

بوسه یکی از جلوه های قوی، دوست داشتنی، مستقیم و موثر محبت است. بوسه همراه با نوازش و آغوش، یک زبان جهانی را تشکیل می دهد که از مرزهای سیاسی و فرهنگی عبور می کند.

روز جهانی بوسه چند سال پیش نام گذاری شد، پس از آن که یک زوج تایلندی بعد از بوسیدن یکدیگر به مدت 46 ساعت متوالی رکورد جهانی طولانی ترین بوسه را به نام خود ثبت کردند. اکاچای و لاکسانا زن و شوهری که این رکورد را شکستند، چند سال بعد دوباره این کار را تکرار کردند، اما این بار آن را به مدت 58 ساعت و 35 دقیقه و 58 ثانیه انجام دادند. سالانه این روز وقف بزرگداشت بوسه و توجه به اهمیت این روش عالی ابراز علاقه در انسان ها می شود.

چرا بوسه احساس خوبی ایجاد می کند؟

والدین همیشه یک نیاز غریزی دارند که باید کودک خود را ببوسند و پیوند روابط خود با فرزندشان را جشن بگیرند، ثابت شده که این عادت می تواند رشد و پیشرفت کودک را به طرز عجیبی افزایش دهد. والدینی که کودکان خود را با محبت می بوسند و نسبت به نیازهایشان توجه دارند، در آینده فرزندانی با نشاط خواهند داشت.

بوسیدن نوزاد تازه متولد شده کاملا طبیعی و غریزی است، والدین بچه را در آغوش خود فشرده و از سر تا پای او را می بوسند، آن ها بدون ارتباط کلامی به فرزند خود بوسیدن را می آموزند. این ابراز محبت واقعی باعث ایجاد احساس امنیت و آرامش در کودک می شود. هیچ مدرک علمی در مورد فواید بوسیدن روزانه کودکان وجود ندارد. ده ها سال است که دانشمندان در پی ریشه و علت رواج بوسه اند، با این حال هیچ کس در مورد اثرات بوسه تردید ندارد.

بوسیدن فرزند

بوسیدن فرزندچرا باید کودک خود را بوسید؟

وقتی والدین محبت خود را از طریق بوسیدن نشان می دهند، این امر موجب ویژگی های اجتماعی و توانایی حل مسئله همراه با شخصیت فعال در کودک می شود. برعکس پدر و مادرانی که فرزندان خود را نمی بوسند احساس خصومت، اضطراب، پرخاشگری، عدم اعتماد به نفس، اختلال رفتاری، روابط اجتماعی ضعیف و خشونت آمیز را در کودک تقویت می کنند. طبق یک پژوهش 87 درصد والدینی که حداقل یک بار در روز کودک خود را (زیر 15سال) می بوسند و محبت خود را فیزیکی نشان می دهند، خانواده بهتری تشکیل می دهند و درگیری های کمتری را در خانه تجربه می کنند. این امر همچنین با افزایش بازده تحصیلی در بچه هایی با نگرش شاد و شخصیت ممتاز همراه است. بر اساس یک مطالعه جدید مادران مهربان فرزندان مقاومی را پرورش می دهند. بوسیدن کودک و مهر و محبت مادرانه باعث کاهش هورمون های استرس می شود. نوزادانی که مادران بسیار بامحبت دارند، آرام تر هستند و اضطراب کمتری دارند. همچنین بچه هایی که از پدر و مادر خود عشق بیشتری دریافت می کنند، نسبت به همسالان خود صبورتر هستند.

در آغوش گرفتن و بوسه به کودکان حس راحتی و اطمینان خاطر می دهد و همچنین شادی و آرامش را برای آن ها به ارمغان می آورد. بوسه واضح ترین و بارزترین نشانه عشق و علاقه از یک شخص به شخص دیگر و نشان دهنده محبت صمیمانه است، به همین دلیل باعث حال خوب افراد می شود. هیچ کودکی از دریافت محبت خسته نمی شود.

فواید بوسه

با بوسیدن کودک به او حس امنیت، اعتماد به نفس، لذت و عشق هدیه می دهید. کودکانی که تحت حمایت عاطفی والدین قرار می گیرند، از هرگونه استرس در امان می مانند و در آینده درک و انگیزه بیشتری دارند. بوسیدن، لمس کردن، نوازش و در آغوش گرفتن کودک در سلامت جسم و روان او تاثیر بسزایی دارد. در ادامه برخی از مزایای بوسیدن روزانه کودک آورده شده است:

افزایش سیستم ایمنی

این مورد بسیار عجیب بیشتر در مورد کودکانی است که از شیر مادر تغذیه شده اند. هنگامی که مادری نوزاد خود را می بوسد، او عوامل بیماری زای مضر (پاتوژن) روی پوست فرزندش را مصرف می کند. زمانی که پاتوژن ها وارد لوزه مادر می شوند، یک اتفاق جالب رخ می دهد، بدن مادر آنتی بادی هایی تولید می کند که به دفاع در برابر عفونت های حاصل از سویه های مختلف باکتری کمک می کند. سپس این آنتی بادی در شیر مادر به نوزاد منتقل می شود. سیستم ایمنی بدن نوزاد با دریافت آن قوی و قادر به مقابله در برابر طیف گسترده ای از بیماری ها می شود.

افزایش روحیه و عزت نفس

احساس دوست داشتنی بودن برای شخص بی نظیر است. بوسه از روی علاقه و آغوش گرم معجزه کرده و پیوند قوی در رابطه کودک با والدین برقرار می کند. بوسیدن و ابراز عشق به کودک به طور مستقیم با افزایش عزت نفس و کاهش مشکلات روان شناختی ارتباط دارد .

بوسیدن فرزند

بوسیدن فرزندافزایش سطح هوش

بوسیدن و برقراری ارتباطی صمیمانه با فرزند، سطح IQ او را افزایش می دهد. با محبت پدر و مادر جهان اطراف برای کودک تبدیل به خانه امن می شود، در این شرایط قدرت درک و کارایی مغز کودک افزایش می یابد و بینش او نسبت به آینده تقویت می شود.

کاهش استرس

بوسیدن نه تنها باعث رشد عاطفی سالم و ثبات ذهنی، بلکه باعث کاهش اضطراب در کودکان در حال رشد می شود. این که بوسیدن و در آغوش گرفتن کودک موجب لوس شدن و وابستگی بیشتر او می شود، تصور غلطی است. ارتباط صمیمانه والدین با فرزند خود تمام استرس ها را از بین برده و تاثیر بلند مدتی بر سلامت روان او می گذارد.

آموزش همدلی

بوسیدن و تماس بدنی به پرورش کودک کمک می کند و باعث می شود او یاد بگیرد با دوستان و اطرافیان خود رابطه ای موفق داشته باشد. اثر این کار با رشد کودک ادامه می یابد و در بزرگسالی موجب تعامل و همدلی موثر او با افراد دیگر می شود.

اثرات بوسه دراز مدت است و موجب احساس امنیت و اطمینان در طول زندگی کودک می شود. به گفته روانشناس اسپانیایی ایزابل روخاس “بوسه در کودکان موجب احساس حمایت و صمیمیت می شود. این روش عاطفی همچنین احساس دوست داشته شدن، پذیرفته شدن و ارزشمند بودن را به کودک می دهد.”

بوسیدن، نوازش مو، گرفتن دست و بغل کردن فرزند نه تنها آسیبی به او نمی زند، بلکه حس خوب و مثبت در او ایجاد می کند. بوسه بخشی از آموزش احساسی و عاطفی هر کودک است. بوسیدن روزانه کودکان در حال رشد باعث تقویت پیوند عاطفی آن ها می شود.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات