بازی های سرگرم کننده با توپ برای کودکان پیش دبستانی

0

توپ، اسباب بازی است که تقریبا می شود همه کاری با آن انجام داد و برای افراد در هر سنی فوق‌العاده سرگرم ‌کننده است. این وسیله به رشد مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف، تقویت خلاقیت و آموزش های اصولی مانند رعایت نوبت کمک می کند.

کودکان پیش دبستانی می توانند در حین بازی با توپ ریاضیات و علوم یاد بگیرند. بسته به اندازه و جنس توپ می توان در داخل یا خارج از خانه با آن بازی کرد. این اسباب بازی که اغلب ارزان و در دسترس است، در اندازه‌، رنگ‌ و طرح‌های مختلفی موجود است. اگرچه توپ بازی معمولا ورزش‌هایی مانند بسکتبال، بیسبال و فوتبال را تداعی می کند، ولی فعالیت‌های بسیاری با توپ، به‌ ویژه برای کودک پیش دبستانی وجود دارد.

توپ بازی داخل خانه

توپ را بغلتان: هر نوع توپی برای این روش موثر است. اگر فرزندتان کوچک است، از توپی استفاده کنید که از مواد نرم ساخته شده باشد و اندازه آن به قدری باشد که در دستان کودک جا ‌شود. روبه روی کودک روی زمین بنشینید، و پاهای تان را باز کنید به گونه ای که با پاهای کودک تماس داشته باشد، تا دروازه ای برای توپ ایجاد شود. توپ را به جلو و عقب بغلتانید. آیا کودک می تواند آن را بگیرد؟ آیا او می تواند توپ را به سمت شما بچرخاند؟ با بزرگ تر شدن فرزندتان، چالش های دیگری را امتحان کنید.

توپ را بالا نگه دار: توپ ساحلی یا حتی بادکنک نیز برای این بازی مناسب است، زیرا هدف بازی این است که به سادگی توپ را در هوا نگه دارید. اگر این بازی را در داخل خانه انجام می‌ دهید، فضای اتاق را از هرگونه لوازم شکستنی پاک کرده و مرز مشخصی را برای محل بازی تعیین کنید. در روش دیگر بازی باد توپ ساحلی را کمی خالی کنید، سپس از کودک پیش دبستانی بخواهید که مدت زمان سقوط توپ روی زمین را محاسبه کند. اگر باد آن را بیشتر خالی کنید چه می‌شود، سریع‌ تر می‌رود یا آهسته‌ تر؟

توپ را رنگ کن: اگر یک توپ ساحلی اضافی دارید، ماژیک های قابل شستشو را به کودک خود بدهید و از او بخواهید آن را به دلخواه خود رنگ آمیزی کند.

بولینگ: شرایط این بازی بسیار هیجان انگیز به سادگی و با کمترین زحمت فراهم می شود. اگرچه بطری های خالی نوشابه برای بولینگ عالی عمل می کنند، ولی شما می توانید از بلوک ها یا حتی کتاب ها نیز برای این بازی استفاده کنید. مسیر مشخصی را برای پرتاب توپ توسط کودک انتخاب کنید. بطری ها را بر روی زمین یا بالای سرهم قرار دهید، از کودک خود بخواهید چند سانتی متر دورتر از بطری ها بایستد و توپی را به سمت آن ها بغلتاند. برنده بازی کسی است که بتواند بطری های بیشتری را با توپ بزند.

بازی سرگرم کننده با توپ برای کودکان پیش دبستانی

توپ بازی بیرون از خانه

برای بازی در بیرون از خانه به فضای کافی نیاز دارید و کودک باید همه قوانین بازی را قبل از شروع یاد بگیرد.

دستورها را دنبال کن: اگرچه کودکان پیش‌دبستانی کوچک‌ احتمالا با بازی رسمی کیک‌ بال یا ویفل بال مشکل دارند، ولی شما می‌توانید یک بازی مشابه سرگرم ‌کننده با توپ بازی کنید. روی تپه ای بایستید، حدود 200 تا 300 سانتی متر دورتر از کودک خود. یک توپ پلاستیکی را به سمت کودک خود بغلتانید و سپس دستوراتی به او بدهید از جمله به یک سمت برو، از روی توپ بپر، به توپ لگد بزن، توپ را به عقب بفرست و موارد دیگر. هنگامی که کودک آن چه را که گفتید انجام داد، از او بخواهید تا سریع به زمین اول بازگردد.

توپ را بالا نگه دار (به کمک پا): همان طور که در بالا گفته شد، سعی کنید تا جایی که می توانید توپ را در هوا نگه دارید، اما این بار فقط از پاهای خود استفاده کنید.

پرتاب حوله: 2 حوله ساحلی با خود بردارید و از آن به عنوان توپ استفاده کنید. این بازی تمرین پرتاب کردن و گرفتن یک توپ سبک است. ممکن است کودک پیش دبستانی در ابتدا با این بازی مشکل داشته باشد، اما کم کم از آن لذت می برد.

حرف زدن: این بازی برای بچه های بزرگ ‌تر مناسب است، اما تنها با 2 نفر نیز عملی می شود. همه افراد باید حلقه بزنند و در یک مسیر دایره ای (یا دونفر روبروی یکدیگر) بایستند. به نوبت یک نفر نام چیزی را بگوید (مانند رنگ ها‌، طعم ها، اسامی و موارد دیگر)، بقیه اعضا آن را کامل کنند و توپ را برای هم ارسال کنند.

دور شدن یا خرس وسط: این بازی برای 3 نفر یا تعداد بیشتر مناسب است. ایده بازی این است که به سادگی توپ را با پاس دادن به فرد دیگر یا دویدن با آن از یک بازیکن دور نگه دارید.

پرتاب توپ از داخل حلقه: اگر حلقه پلاستیکی در اطراف دارید، از آن برای توپ بازی استفاده کنید. حلقه را روی زمین قرار دهید و ببینید که آیا کودک پیش دبستانی می تواند توپ را به داخل آن پرتاب کند، یا یک نفر حلقه را بالا نگه دارد تا کودک توپ را داخل آن بیندازد. فرزندتان چقدر می تواند بایستد و توپ را به سمت هدف پرتاب کند؟

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات