رنگ بازی

0 10

فعالیت های رنگ آمیزی به چندین جنبه حیاتی رشد فیزیکی و شناختی کودک کمک می کند.

نقاشی و رنگ ‌آمیزی از فعالیت های مورد علاقه اکثر کودکان است. والدین می توانند از رنگ آمیزی برای رشد فرزندشان استفاده کنند.

رنگ آمیزی زمینه آموزش کودکان، بیان احساسات و بروز خلاقیت را فراهم می کند. همچنین این فعالیت ساده و سرگرم کننده می تواند به تقویت مهارت های حرکتی کمک کند و به کودک شما لذت خلق آثار هنری را بدهد.

13 رنگ آمیزی برای کودکان

کتاب‌ ها و برگه های رنگ ‌آمیزی ابزار آموزشی مهمی برای آماده‌ سازی کودکان پیش دبستانی برای ورود به مدرسه هستند. همچنین یکی از سرگرمی های مورد علاقه بچه ها در سنین پایین تر است. تخیل آن ها را فعال می کند و به آن ها فرصتی می دهد تا خودشان را ابراز کنند. به کودکان خود برگه های نقاشی کارتونی، حیوانات یا ستاره های فیلم مورد علاقه خود را بدهید، ساعت ها سرگرم رنگ آمیزی می شوند.

در اینجا برخی از مزایای برگه های رنگ آمیزی برای کودکان آورده شده است:

1. بهبود دست خط

کودکان برای تکان دادن مداد روی کاغذ به قدرت و مهارت دست نیاز دارند. تمرین رنگ آمیزی می تواند کمک کند کودکان مداد را به درستی بگیرند.

فعالیت هایی مانند رنگ آمیزی صفحات و برگه ها به آن ها کمک می کند تا ابزار نوشتن را به روش صحیح نگه دارند. این کار دستخط فرزندان شما را بهبود می بخشد.

2. هماهنگی دست و چشم

مهارت های هماهنگی اولیه مانند نحوه صحیح در دست گرفتن مداد رنگی، تیز کردن مداد رنگی و تشخیص اینکه از چه رنگی استفاده کنید، می تواند به فرزندان شما کمک زیادی کند.

کتاب های رنگ آمیزی به کودکان شما نیاز دارند که در منطقه مشخص شده رنگ آمیزی کنند. این به تقویت هماهنگی دست و چشم در کودکان کمک می کند.

رنگ بازی کودک

3. آرامش و صبر

رنگ آمیزی می تواند به کودکان شما کمک کند تا مهارت صبر را بیاموزند. اجازه می دهد تا فرزندان شما در هنگام خلق یک اثر هنری آرام و راحت باشند.

کودکان می توانند اشکال را هر طور که دوست دارند رنگ کنند. همچنین هنگامی که رنگ آمیزی یک صفحه به پایان می رسد، به کودکان احساس موفقیت می کنند.

4. تمرکز

رنگ آمیزی یک فعالیت عالی نشسته است. این بچه ها را ترغیب می کند تا سرعت خود را کاهش دهند و روی یک کار خاص تمرکز کنند.

تمرکز درس مهمی است که فرزندان شما می توانند از رنگ آمیزی بیاموزند. ثابت شده است کودکانی که وقت خود را صرف رنگ آمیزی می کنند، تمرکز و دقت بهتری دارند. رنگ ‌آمیزی لوب پیشانی شما را فعال می‌ کند، بنابراین مغز شما هنگام رنگ ‌آمیزی سازمان ‌دهی می ‌شود.

همانطور که کودک شما بزرگتر می شود، اهمیت مرزها را در برگه های رنگ آمیزی می آموزد. قرار گرفتن در معرض مرزها در یادگیری نوشتن کمک بزرگی خواهد بود.

5. دانش

رنگ آمیزی یک تصویر می تواند به کودکان شما کمک کند تا خط، پرسپکتیو، رنگ، شکل و فرم را تشخیص دهند. فرزندان شما نیز یاد می گیرند که الگو ها را تشخیص دهند.

این در نهایت به فرزندان شما کمک می کند تا تصمیم بگیرند که از چه رنگ هایی در تصویر بعدی خود استفاده کنند.

6. اعتماد به نفس

رنگ آمیزی منظم باعث افزایش اعتماد به نفس در کودکان خردسال شما می شود.

تکمیل یک برگه رنگ آمیزی به کودکان شما احساس موفقیت می دهد که باعث افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس آنها می شود.

7. مهارت حرکتی

رنگ آمیزی می تواند مهارت های حرکتی کودکان شما را بهبود بخشد. حرکات لازم در رنگ ‌آمیزی مانند نگه داشتن ابزار و خط خطی کردن با مداد رنگی می ‌تواند به رشد ماهیچه ‌های کوچک مچ، انگشتان و دست‌ های او کمک کند. مهارت های حرکتی ظریف به فرزندان شما کمک می کند تا اشیاء کوچک را بگیرند و دستکاری کنند. این به فرزندان شما کمک می کند تا عملکرد تحصیلی بهتری داشته باشند.

رنگ ‌آمیزی باعث رشد و تقویت ماهیچه ‌های دست می شود تا بعداً به فعالیت ‌هایی مانند تایپ کردن و بلند کردن اجسام کمک کند.

رنگ بازی کودک

رنگ بازی کودک

8. خلاقیت را تحریک می کند

رنگ آمیزی به کودکان شما فرصتی می دهد تا جنبه خلاقانه خود را بیان کنند. کودک قبل از کشیدن تصویر روی برگه، دنیایی خیالی در ذهن خود می سازد. بنابراین، یک جعبه مداد رنگی به فرزندان خود بدهید و آنها را آزاد بگذارید. این به فرزندان شما اجازه می دهد تا در مورد ترکیب رنگ های مختلف که می توانند برای دادن ظاهری جذاب به تصویر استفاده کنند فکر کنند.

9. ابراز وجود

برخی از کودکان دوست دارند خود را از طریق کلمات بیان کنند، در حالی که برخی از هنر استفاده می کنند. شما می توانید از روی رنگ هایی که یک شخص استفاده می کند و تصویری که می کشد، چیزهای زیادی در مورد او بگویید.

اگر کودکی تصاویر آزاردهنده ای مانند جمجمه می کشد، به کمک شما فوری نیاز دارد. اگر کودکی خورشید، قلب و سایر اشیای شاد را بکشد، ممکن است در حال ابراز رضایت باشد.

10. تشخیص رنگ

کودکان برای اولین بار با مداد رنگی مواجه می شوند. آنها یاد می گیرند که تفاوت بین سبز، زرد، قرمز، صورتی و غیره را تشخیص دهند. استفاده از رنگ های مختلف به فرزندان شما این فرصت را می دهد که ترکیب رنگ های مختلف را کشف کنند.
همچنین به کودکان شما رنگ های کمتر شناخته شده را آموزش می دهد. کودکانی که زودتر چرخه رنگ را یاد می گیرند، درک آرایش و ترکیب رنگ ها برایشان آسان تر است.

11. درمانی

خاصیت درمانی رنگ آمیزی برای برخی از کودکان ثابت شده است، به خصوص اگر آن را مکرر انجام دهند. آن ها احساسات خود را از طریق رنگ آمیزی تخلیه می کنند. رنگ آمیزی مرکز ترس مغز شما را آرام می کند و می تواند همان حالت مدیتیشن را القا کند.

یک کودک عصبانی با خط خطی کردن یا خارج شدن از خطوط، ناراحتی خود را تخلیه می کند.

12. گرفتن

برای بسیاری از بچه ها، مداد رنگی اولین چیزی است که یاد می گیرند تا با روشی خاص در دست بگیرند. برای فرزندان شما بسیار مهم است که چنگ زدن و کنترل مناسب بر ابزار نوشتاری و رنگ آمیزی خود داشته باشند.

رنگ بازی کودک

13. توسعه زبان

رنگ آمیزی و صحبت کردن در مورد آن به فرزندان شما فرصتی برای یادگیری کلمات و جملات جدید می دهد. کودکان با دیدن سبک های مختلف رنگ آمیزی از کلمات توصیفی برای صحبت در مورد احساسات خود استفاده می کنند. رنگ آمیزی صفحات کودکان به رشد توانایی تفکر انتقادی آنها کمک می کند.

بیشتر کودکان به هنر علاقه دارند. آن ها زمان زیادی را صرف طراحی و رنگ آمیزی می کنند. صفحات رنگ آمیزی مزایای مختلفی برای رشد کودک شما دارد. با مرور لیست، متوجه خواهید شد که جدا از تقویت خلاقیت و تخیل کودک، صفحات رنگ آمیزی دستخط را نیز بهبود می بخشد، تمرکز را افزایش می دهد، هماهنگی دست و چشم را ایجاد می کند و…

بنابراین، اجازه دهید فرزندتان وقت خود را صرف نقاشی و رنگ آمیزی کند. این فعالیت آن ها را برای آینده آماده می کند و به آنها کمک می کند تا بسیاری از مهارت های مختلف را بیاموزند.

رنگ بازی خلاقانه

می توان از رنگ انگشتی برای این بازی استفاده کرد تا هم از حس لامسه کودک استفاده شود و هم بازی هیجان بیشتری داشته باشد.

مدل دیگری از رنگ بازی را می توان با رنگ کردن اجسام توسط رنگ خوراکی تجربه کرد. در این حالت اگر کودک رنگ را بخورد برای او مشکلی پیش نمی آید.

برای جذابیت و تنوع بیشتر بازی می توان یخ ها را رنگ آمیزی کرد. با این بازی کودک مفهوم مایع و جامد، سرد و گرم، سفت و نرم و… را نیز یاد میگیرد‌.

یکی از جذاب ترین رنگ بازی ها برای پسر بچه ها، رنگ کردن ماشین هایشان است، با این کار قوه تخیل و خلاقیت کودک نیز پرورش پیدا می کند. مثلا می توان با رنگ آمیزی ماشین معمولی را تبدیل به ماشبن پلیس و آمبولانس کرد یا حتی ماشین را برای یک مسابقه جانانه اسپرت کرد.

بعضی از بچه ها به رنگ آمیزی روی دیوار علاقه بیشتری دارند. برای این کودکان رنگ انگشتی گزینه بهتری است. البته می توان دیوار ها را با کاغذ های متری بپوشانید. حالا شما و فرزندتان هر دو می توانید از نقاشی روی دیوار لذت ببرید.

حتی می توان یک کارتن بزرگ تهیه کرد و برای تنوع کودک را تشویق کنیم تا درون کارتن با رنگ آمیزی مشغول شود.

فواید بازی:

تقویت حس لامسه

تقویت حس بینایی

تقویت حس چشایی

هماهنگی چشم و دست

تقویت مهارت های حرکتی

تقویت خلاقیت

دست ورزی

تقویت قوه تخیل

آموزش مفاهیم مختلف

بازی با نوزاد

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات