مهارت های نوشتن و نقاشی در کودکان یک تا سه ساله

0 5,624

نقاشی کردن کودکان

از چه زمانی و چگونه، مهارت نوشتن و نقاشی در کودک ایجاد می شود؟

مطمئنا تلاش های اولیه کودک برای نوشتن، خیلی شبیه کلمه و جمله نیست. اما خط خطی کردن، کشیدن خطوط و نقاشی کردن به کودک کمک می کنند تا برای یادگیری حروف الفبا آماده شود و شاید روزی به یکی از بزرگ ترین نویسنده های کشور تبدیل شود.

بسیاری از کودکان قادر هستند تا در 12 یا 13 ماهگی مداد شمعی را در دست بگیرند و آن را روی کاغذ بکشند.

مهارت نوشتن و نقاشی کودکان، از یک سالگی تا سه سالگی به تدریج افزایش می یابد تا جایی که در سه سالگی کودکان قادر هستند تا تصاویر قابل تشخیصی را بکشند و حتی گاهی چند حرف روی کاغذ بنویسند.

نقاشی کردن کودکان

نقاشی کردن کودکان12 تا 18 ماهگی

در ماه های پایانی از اولین سال زندگی کودک، مهارت های حرکتی ظریف او به صورت پیوسته ای افزایش می یابد. اکنون کودک شما از لحاظ فیزیکی آماده است تا یک مداد شمعی را در دست بگیرد و شروع به کسب تجربه های جدید کند. در 12 یا 13 ماهگی، برخی از کودکان قادر هستند تا خیلی جدی و هدفمند، خطوطی را روی کاغذ بکشند، در حالی که برخی از کودکان شروع به امتحان کردن می کنند و فقط مداد شمعی را بدون هدف خاصی روی کاغذ می کشند و آن را خط خطی می کنند. اگر کودک شما این مرحله را دیرتر آغاز کند، نباید نگران باشید، چرا که کودکان با سرعت های مختلفی رشد می کنند.

حدود 16 ماهگی، کودک شما به یک فرد حرفه ای در خط خطی کردن کاغذ تبدیل خواهد شد و شاید شما به این نتیجه برسید که باید نمایشگاهی از آثار او را روی در یخچال برپا کنید.

19 تا 25 ماهگی

نوشته های ناخوانای کودک نوپای شما اکنون شکل قابل تشخیصی به خود می گیرد، ولی هنوز هم قادر به نوشتن حروف و اعداد نیست، چرا که هنوز قادر نیست مداد خود را به صورت یکنواخت روی کاغذ حرکت دهد.

کودکانی که در این رده ی سنی قرار دارند، عاشق مداد شمعی، مداد، مداد رنگی و هر ابزاری که بتوانند با آن بنویسند، می شوند. دقت داشته باشید که این زمان، زمانی است که کودکان شروع به کشیدن نقاشی روی دیوار می کنند. کودکان کم کم مدت زمان بیشتری را برای هر نقاشی صرف می کنند و سعی می کنند به جای این که تنها یک خط خمیده روی هر صفحه از دفتر نقاشی خود بکشند، از تمام نقاط صفحه برای نقاشی کشیدن استفاده کنند. اگر یک خط راست روی کاغذ بکشید، کودک شما به راحتی از روی آن تقلید خواهد کرد، هر چند ممکن است خطی که او می کشد خیلی راست نباشد.

نقاشی کردن کودکان

26 تا 30 ماهگی

در حدود 29 یا 30 ماهگی، خط خطی کردن کودک به یک هنر واقعی تبدیل می شود. کودکان در این سن علاقه بیشتری به رنگ آمیزی و نقاشی پیدا می کنند، آن ها شروع به اضافه کردن رنگ ها می کنند و سعی می کنند تا اشیاء واقعی را در نقاشی های خود نمایش دهند.

ممکن است کودک شما یک شی جامد سبز رنگی را بکشد، اما اگر در مورد این نقاشی از او بپرسید به شما توضیح خواهد داد که این یک مار در جنگل است. همچنین ممکن است شروع به ترکیب زبان و نقاشی کند، اگر به دقت به نقاشی های او نگاه کنید، متوجه خواهید شد که خطوط طولانی، اعداد هستند و خط خرچنگ قورباغه ای که او کشیده است شبیه حروف و کلمات هستند. همچنین ممکن است کودک شما شروع به امضا کردن تصاویر خود کند، هر چند که حروفی که او می نویسد، شبیه هیچ کدام از حروف الفبای قابل تشخیص نیست.

31 تا 36 ماهگی

هنگامی که سن کودک به دو سال و نیم می رسد، او قادر خواهد بود تا مداد ضخیم یا مداد شمعی را به صورت محکمی در حالت نوشتن نگه دارد. کودکانی که در این رده ی سنی قرار دارند، معمولا قادر هستند مداد را به سمت بالا و پایین حرکت دهند و عدد 7 را بنویسند. نوشتن 7 کمی پیچیده تر است و نیاز به مهارت بیشتری نسبت به کشیدن خط راست دارد.

بین 2،5 تا 3 سالگی، کودک نوپای شما شروع به کشیدن خطوط دایره ای خواهد کرد، حتی برخی از کودکان قادر هستند تا برخی از حرف ها را بنویسند یا پیچ و تاب هایی را بکشند که شبیه برخی حروف هستند. تعداد اندکی از کودکان در سه سالگی شروع به نوشتن نام خود یا چند حرف از نام خود می کنند. بسیاری از کودکان این توانایی را ندارند و اگر کودک شما نیز قادر به نوشتن حروفی از نام خود نیست، جای هیچ گونه نگرانی ندارد.

توجه داشته باشید که نباید کودک خود را برای یاد گرفتن حروف تحت فشار قرار دهید و این کار را تا زمانی که کودک علاقه ای از خود نشان ندهد و برای یاد گیری حروفات اشتیاق نداشته باشد، به تاخیر بیاندازید. نوشتن، یک مهارت تکاملی است که هیچ برنامه زمانی رسمی ندارد، بنابراین باید صبور باشید، چرا که هر گاه زمان آن فرا برسد، کودک شما نیز شروع به نوشتن خواهد کرد.

نقاشی کردن کودکان
نقاشی کردن کودکان

سنین پیش از دبستان

مهارت استفاده از مداد شمعی و مداد در کودکانی که در سنین پیش از دبستان قرار دارند، رفته رفته بیشتر می شود و آن ها شروع به کشیدن طرح های دقیق تری می کنند. بیشتر کودکان قادر هستند تا قبل از رفتن به کودکستان، نام خود را بنویسند، به خصوص اگر حروف الفبا را در مهد کودک یا آمادگی یاد گرفته باشند. گاهی قبل از 5 سالگی، کودک یاد می گیرد که خطوط افقی بکشد، دایره یا مربعی را از روی دایره یا مربع داده شده بکشد و یک آدمک را نقاشی کند (معمولا کودکان برای کشیدن آدمک، ابتدا یک چوب می کشند و با بیشتر شدن مهارتشان، منحنی هایی به آن اضافه می کنند).

چه زمانی باید نگران شویم؟

هر کدام از کودکان با هم سالان خود متفاوت هستند، اما اگر کودک شما در حدود 15 یا 16 ماهگی شروع به خط خطی کردن کاغذ نکند، این موضوع را با پزشک او در میان بگذارید. به یاد داشته باشید که کودکان نارس ممکن است مهارت نوشتن و نقاشی را با اندکی تاخیر نسبت به هم سالان خود کسب کنند.

 

1 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات