حقایقی مختصر در مورد شنوایی کودک نوپا

0 32

اگرچه گوش های نوزادان کوچک است، اما نقش مهمی در شناخت و یادگیری جهان اطراف آن ها ایفا می کند. این مطلب به حقایق صریحی درباره شنوایی کودکان نوپا پرداخته است.

آیا می دانستید که حس شنوایی کودکان نوپا اغلب از شنوایی بزرگسالان بهتر است؟ این موضوع ممکن است برای شما عجیب به نظر برسد، زیرا خیلی اوقات کودک به درخواست شما توجه نمی کند، اما به احتمال زیاد او صدای شما را به خوبی می شنود (در صورت هرگونه نگرانی در مورد مشکل شنوایی در کودک، با پزشک متخصص مشورت کنید). زبان کودک همزمان با مهارت‌های حرکتی او رشد می کند، حس شنوایی نیز مسئله مهم و نقطه عطفی برای رشد زبانی کودک است. در ادامه راهنمای شنوایی کودکان نوپا ارائه شده است.

شنوایی کودک

– کودک نوپا پس از تولد اولین آزمایش شنوایی سنجی خود را انجام می دهد. ممکن است شما متوجه این موضوع نشده باشید، که بیشتر کودکان نوپا اولین سنجش شنوایی خود را پس از تولد در بیمارستان با عنوان تست غربالگری شنوایی انجام می دهند. اگر نتیجه تست A-OK نبود، قطعا پزشک متخصص کودکان به شما اطلاع می داد. (به احتمال زیاد شنوایی فرزند شما هنوز به خوبی روز تولدش است)

– شنوایی کودکان نوپا بهتر از بزرگسالان است. شنوایی کودکان اغلب کاملا دقیق است. آن ها می‌توانند فرکانس‌های بسیار بالا را بشنوند، صداهایی که بزرگ‌ ترها به دلیل افزایش سن و آلودگی صوتی قادر به شنیدن آن‌ نیستند. بنابراین، عدم توجه کودک به صدای شما به این معنی نیست که او خوب نمی شنود، بلکه به احتمال زیاد او صداها را بلند و واضح می‌شنود.

– گوش کودک نوپا نسبت به گوش بزرگسالان متفاوت است. اگرچه گوش کودکان شبیه گوش‌ بزرگسالان به نظر می رسد، اما ساختار داخلی آن متفاوت است. کانال‌های گوش کودکان باریک‌تر، منحنی‌تر و نرم‌ تر (غضروف بیشتری دارد) از گوش بزرگسالان است. به همین دلیل باید هنگام تمیز کردن گوش‌ کودکان خیلی مراقب بود. گوش یک سیستم پاک کننده خودکار است، بنابراین بیشتر موم ها خود به خود از گوش خارج می شوند. اگر نگران تجمع بیش از حد موم در گوش فرزند خود هستید، به جای تمیز کردن آن با گوش پاک کن، از پزشک کودکان کمک بگیرید.

شنوایی کودک

– گوش کودکان نوپا نسبت به صداهای بلند حساس تر است. عجیب نیست اگر کودک از شنیدن صدای کامیون زباله یا پارس کردن سگ گریه کند و گوش‌های خود را بگیرد. از آن جا که شنوایی کودکان نوپا بسیار دقیق است، این صداهای بلند برای آن ها گوش خراش تر است. ولی در صورتی که فرزندتان با شنیدن صداهای معمولی هم گریه می کند، باید این موضوع را با پزشک کودکان در جریان بگذارید، زیرا این واکنش می تواند نشانه اختلالات رشد باشد.

– هدفون برای گوش کودکان نوپا مناسب نیست. از آن جا که گوش‌ کودکان بسیار حساس است، بنابراین صداهای بلند به مدت طولانی به آن آسیب می زند. هدفون‌ چنین صداهایی ایجاد می کند، این نوع صداها کودک را در معرض خطر کم شنوایی طولانی مدت قرار می دهد. یکی دیگر از دلایل استفاده نکردن از هدفون‌، این است که اگر همراه با کودک به آهنگ‌ گوش می دهید، کودک صدای اهنگ را بیشتر از صدای شما می‌ شنود و اگر با او صحبت کنید، صدای شما به گوش او نمی رسد. با این حال، گاهی استفاده از هدفون خوب است (در سفر طولانی با هواپیما). فقط میزان صدا را در کمترین حالت تنظیم کنید، تا کودک بتواند صداها را به خوبی بشنود.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات