تشخیص علائم استرس و اضطراب در کودکان نوپا

0 220

تشخیص علائم استرس و اضطراب در کودکان نوپا

کودکان در تمام سنین استرس و اضطراب را تجربه می کنند، اما بسته به سن، شخصیت و حتی مکانیسم های مقابله ای فردی، واکنش های متفاوتی از خود نشان می دهند. تشخیص علائم استرس یا اضطراب برای والدین به ویژه آن هایی که کودک نوپا دارند، دشوار است. نحوه رفتار با این کودکان نیز مشکل خواهد بود.

حتی تغییرات کوچک و به ظاهر بی اهمیت می تواند آرامش کودک نوپا را برهم زند. از آن جا که کودکان خردسال معمولا قادر به ابراز احساسات خود نیستند، ممکن است آن را از طریق تغییرات رفتاری بیان کنند. موارد زیر را که شایع ترین علائم نشان دهنده استرس در کودکان است، در برخورد با احساسات آشفته فرزند خود، ارزیابی کنید:

اضطراب جدایی

وابستگی شدید یا دلبستگی برای کودکان نوپا، غریزی و بخشی طبیعی از روند رشد آن ها است. این وضعیت ممکن است به ویژه در زمان تغییرات اساسی در خانواده شایع باشد یا در هنگام گذر کودک از یک مرحله مهم مانند گرفتن از شیشه شیر رخ دهد.

رهنمود: زمانی که همه چیز در اطراف کودک در حال تغییر است، او ممکن است به دنبال جایگزینی برای وابستگی خود باشد. کودک احتمالا ترجیح می دهد به مادرش بچسبد. در این وضعیت سعی کنید وسیله ای جذاب و دوست داشتنی پیدا کنید تا برای کوچولوی شما اطمینان خاطر ایجاد کند و او بتواند آن را با خود همه جا ببرد.

در صورت امکان، سعی کنید مرحله تغییر یا گذار را برای کودک آسان کنید، برای نمونه اگر قرار است فرزندتان را به مهد کودک جدید بفرستید، روز اول تنها 1 ساعت و روز بعد 2 ساعت او را آن جا بگذارید، تا در نهایت روز سوم به طور قابل توجه به محیط جدید عادت کند. هر چند کوچولوی شما ممکن است به بچه های مهد کودک بسیار وابسته شود.

استرس و اضطراب در کودکان

استرس و اضطراب در کودکانمشکلات خواب

کودکی که نمی تواند احساس ناراحتی و نگرانی خود را توضیح دهد، رفتارهایی از خود بروز می دهد که یادآور وجود مشکل است. اختلال در خواب یکی از علائم استرس و اضطراب در کودکان است.

رهنمود: کودکان مضطرب ممکن است دچار وحشت شبانه شوند یا شروع به راه رفتن در خواب کنند. از بیدار کردن کودک در این هنگام خودداری کنید. در عوض، منتظر بمانید تا او آرامش پیدا کند. نیازی نیست که کودک را به رختخواب خود ببرید یا در کنار او بخوابید (این کار می تواند موجب شروع عادت های بد دیگر شود). با این حال، می توانید پیش کودک بنشینید و او را آرام کنید تا دوباره به خواب برود. مطمئن باشید که کودک به زودی از پس این مشکل بر می آید، درمان این اختلال ممکن است کمی زمان ببرد.

مشکلات رفتاری

رگرسیون (واپس روی) یکی دیگر از علائم کلاسیک استرس دوران کودکی است. کودک نوپایی که با موفقیت استفاده از توالت را یاد گرفته است، ممکن است دچار اشتباهات مکرر شود یا کودک 3 ساله درخواست شیشه شیر کند و مانند یک “نوزاد” رفتار کند.

رهنمود: تغییرات اساسی در زندگی، به ویژه احساس از دست دادن (طلاق یا مرگ) یا تولد فرزند جدید در خانواده، می تواند این نوع اضطراب و واکنش را در کودک نوپا تحریک کند. به طور کلی، وادار کردن کودک به رفتار بزرگ تر از سنش می تواند او را تحت فشار قرار داده و باعث شود کودک بخواهد به مراحل اولیه رشد خود بازگردد، دورانی که همه چیز برای او ساده تر و امن تر بود.

استرس و اضطراب در کودکان

اگرچه این مسئله ممکن است برای والدین کلافه کننده باشد، ولی از فرزند خود برای رفتار کودکانه اش انتقاد نکنید. این کار باعث افزایش احساس استرس در کودک می شود. در عوض، او را با رفتار یا کلام به انجام کارهای بچه های بزرگ تر تشویق کنید. او می تواند مسئولیت آواز خواندن برای خواهر تازه متولد شده یا کمک در جمع کردن وسایل مهد کودک خود را به گردن بگیرد.

حرف آخر

در بیشتر موارد کودکان نوپایی که از تغییرات بزرگ در زندگی و خانواده دچار استرس و سردرگمی می شوند، به مرور زمان می توانند به شرایط جدید عادت کنند. در ضمن سازگاری، صبر و محبت زیاد به کودک کمک می کند تا بر استرس و اضطراب خود غلبه کند.

 

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای سئو پارسی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات