مدیریت استرس و اضطراب در دوران بارداری

0 197

استرس و اضطراب در بارداری

آیا اضطراب زیاد در دوران بارداری رایج است؟

بارداری همراه خود نگرانی هایی را به همراه دارد چرا که یک نفر درون شما در حال زندگی کردن است و طبیعی است که این مساله موجب نگرانی می شود.

شما درباره ی خیلی از مسایل؛ از آنچه می خورید، می نوشید، فکر می کنید، احساس می کنید و انجام می دهید؛ نگرانی پیدا می کنید. همچنین نگرانی در مورد اینکه آیا جنین شما سالم است یا خیر. چگونه این فرد جدید زندگی و روابط شما را تغییر خواهد داد و اینکه آیا شما واقعاً می توانید به وظیفه ی مادری عمل می کنید، همه ی این فکرها کاملا طبیعی است. اما اگر اضطراب شما زیاد است و به طور مرتب در عملکرد روزانه شما تاثیر می گذارد، زمان آن رسیده که راهی بهتر برای مقابله با آن پیدا کنید.

برای شروع، به آرامی ترس های خود را با همسر خود در میان بگذارید، حتی اگر نگرانی های شما درباره او باشد. احتمال دارد که او هم نگرانی های خودش را داشته باشد.

استرس و اضطراب در بارداری

استرس و اضطراب در بارداریبرقراری ارتباط درست در مورد اضطراب، به شما کمک می کند تا هر دو احساس بهتری داشته باشید. برای پشتیبانی به دوستان یا اعضای خانواده خود نیز مراجعه کنید. سایر مادرها هم ایده ی مناسبی هستند زیرا احتمالاً آنها همان نگرانی هایی را که شما دارید، تجربه می کنند.
اگر نگران اضطراب خود هستید یا دلیل خاصی برای نگرانی از سلامتی کودک دارید، نگرانی های خود را با پزشک خود در میان بگذارید. اگر بعد از اینکه درباره ی نگرانی های خود صحبت کردید و از سلامتی جنین نیز مطمئن شدید اما هنوز هم اضطراب شما را آزار می دهد، یک مشاوره حرفه ای می تواند به شما در رسیدن به آرامش کمک کند.

همین الان استرس زیادی در زندگی دارم. آیا این روی فرزند من اثر خواهد گذاشت؟

در حالی که فشار روزمره بخشی از زندگی مدرن است، سطح بالای استرس مزمن می تواند احتمال زایمان زودرس یا نوزاد کم وزن را افزایش دهد. اگر عادت دارید از دیگران مراقبت کنید یا تمام کارهای خود را انجام دهید، اولویت قرار دادن خود ممکن است غیر طبیعی یا حتی خودخواه به نظر برسد.

اما مراقبت از خود بخش اساسی در مراقبت از جنین شما محسوب می شود. کاهش استرس یا یادگیری نحوه مدیریت آن، سبب ایجاد یک بارداری سالم تر می شود.

چگونه می توانم آرام باشم؟

در اینجا چند روش برای مدیریت استرس و کاهش اضطراب در محل کار و خانه را توضیح می دهیم:

تمرین گفتن “نه”. اکنون زمان بسیار خوبی برای خلاص شدن از این تصور است که می توانید همه کارها را انجام دهید. شما نمی توانید، بنابراین یاد بگیرید که به فکر خودتان هم باشید. کند کردن سرعت را در اولویت قرار دهید و از دوستان و عزیزان خود کمک بگیرید.

کارها را کم کنید و از هر زمانی استفاده کنید تا استراحت کنید، پاهای تان را بالا بگذارید، چرت بزنید یا کتاب بخوانید.

از هر زمانی حتی روزهای که بیمار هستید یا در تعطیلات به سر می برید، استفاده کنید تا کامل استراحت کنید. یک روز با استراحت کامل به شما کمک می کند تا یک هفته ی سخت را راحت تر پشت سر بگذارید.

استرس و اضطراب در بارداری

استرس و اضطراب در بارداریتمرینات ورزشی مانند تنفس عمیق، یوگا یا کشش را امتحان کنید.

به طور منظم ورزش هایی مانند شنا یا پیاده روی را انجام دهید.

تمام تلاش خود را برای استفاده از یک رژیم غذایی سالم و متعادل انجام دهید تا بتوانید انرژی جسمی و روحی مورد نیاز خود را تامین کنید.
زود به رختخواب بروید. بدن شما در حال اضافه کاری برای تغذیه جنین در حال رشد است و به خواب کامل نیاز دارد.

فعالیت های اضافه را محدود کنید. مطالعه کردن در مورد بارداری و گوش دادن به داستانهای دوران بارداری دوستانتان خوب است؛ اما به همه چیزهای ترسناک که ممکن است در طول بارداری شما اتفاق بیفتد ، نپردازید. در عوض به این مسئله توجه کنید که اکنون چه احساسی دارید و به مادر شدن زیباترین احساس دنیا فکر کنید.

به یک گروه حمایتی بپیوندید یا حتی خودتان تشکیل دهید؛ اگر با شرایط دشوار مقابله می کنید، گذراندن وقت با دیگران در همان دقایق می تواند بار شما را کاهش دهد. بسیاری از زنان با استفاده از رسانه های اجتماعی یا با پیوستن به گروه های آنلاین، شبکه های حمایتی برای خود و دیگران ایجاد می کنند.

اگر می خواهید به مقابله با استرس یا اضطراب کمک کنید، از پزشک یا مامای خود بخواهید شما را به یک درمانگر مجرب ارجاع دهد، تا بهتر می تواند ارزیابی کند که اضطراب شما چقدر قوی شده و چه کارهایی را باید انجام دهید تا احساس بهتری داشته باشید. به صراحت به حرفهای او گوش دهید. کمک در دوران بارداری شما و جنین شما را از خطرات غیرضروری محافظت می کند و احتمال افسردگی پس از زایمان را کاهش می دهد.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات