آزمایش ادرار در دوران بارداری

0 545

آزمایش ادرار در بارداری

یکی از آزمایش هایی که در دوران بارداری به منظور بررسی فاکتورهای مختلف سلامتی، انجام می شود، آزمایش ادرار است. در بیشتر موارد وقتی زنان باردار برای اولین بار نزد پزشک می روند، آزمایش ادرار برای آنها تجویز می شود.

آزمایش ادرار چگونه انجام می شود؟

برای انجام این آزمایش، مهم ترین نکته جمع آوری یک نمونه ادرار خوب است. شما باید به سرویس بهداشتی آزمایشگاه بروید و ادرارتان را به میزان کافی داخل ظرف بریزید و در جایگاهی که در دستشویی مشخص است؛ قرار دهید. برای یک نمونه ی درست، باید ظرف مخصوص و ضد عفونی در اختیار شما قرار گیرد. همچنین باید با دستمال ضد عفونی کننده خود را تمیز کنید.

وقتی می خواهید ادرار خود را داخل ظرف خالی کنید، نباید دست کثیف یا آلوده را به داخل ظرف یا دستگاه تناسلی خود بزنید، این کار ممکن است موجب اشتباه در آزمایش شما شود.

کارشناسان آزمایشگاه با قرار دادن یک نوار کاغذی داخل نمونه، ادرار را بررسی می کنند و مواردی را که پزشک درخواست کرده مورد سنجش قرار می دهند.

آزمایش ادرار در بارداری

آزمایش ادرار در باردارینکته ی مهم دیگر زمان آزمایش ادرار است، پیش از رفتن به آزمایشگاه، از مسئول پذیرش سوال کنید که آیا نیاز به ناشتایی وجود دارد یا خیر. ممکن است پزشک بخواهد اولین ادرار صبحگاهی شما را بررسی کنید و ممکن است که اینطور نباشد.

چرا آزمایش ادرار در بارداری انجام می شود؟

دیابت بارداری:

در دوران حاملگی وجود مقداری قند در ادرار طبیعی است اما اگر میزان قند در دو نوبت آزمایش پشت سر هم، بالا باشد ممکن است شما مبتلا به دیابت بارداری شده باشید. در برخی موارد پزشک برای اطمینان بیشتر آزمایش چالش گلوکز را تجویز می کند که به طور معمول این تست بین هفته های 24 تا 28 بارداری انجام می شود.

آزمایش ادرار در بارداری
آزمایش ادرار در بارداری

پروتئین:

یکی از نشانه های عفونت ادراری، وجود مقادیر بالای پروتئین در ادرار است. همچنین این موضوع می تواند بیانگر مشکلات کلیوی یا مسایل دیگر باشد. در اواخر حاملگی، وجود پروتئین زیاد در ادرار ممکن است یک نشانه ای از پره اکلامپسی باشد.

کتون:

اگر زنان در دوران بارداری دچار تهوع و استفراغ شدید باشند یا کاهش وزن را تجربه کنند، پزشک آزمایش ادرار را برای بررسی تولید کتون تجویز می کند. اگر کتون بالا باشد، شاید نیاز به تزریق مواد مغذی و مایعات از طریق سرم باشد. چنانچه همراه کتون، قند خون هم بالا باشد؛ احتمال دیابت بارداری افزایش می یابد.

آزمایش ادرار در بارداریباکتری ها:

کشت و آزمایش ادرار از رایج ترین آزمایش هایی است که برای تشخیص وجود باکتری انجام می شود. باکتری می تواند نشانه ی عفونت ادراری UTI باشد. آزمایش کشت ادرار معمولا حدود 48 ساعت طول می کشد. اگر شما در شرایط خاصی باشید یا علائم دیگری را داشته باشید، ممکن است پیش از مشخص شدن جواب آزمایش، مجبور به استفاده از داروهای آنتی بیوتیک باشید.

چنانچه خودتان به هر دلیلی حدس زدید که شاید دچار عفونت شده اید، به هیچ عنوان به طور خودسرانه دارو مصرف نکنید. پزشک باید با توجه به سن بارداری و وضعیت شما، آنتی بیوتیک مناسب را تجویز کند.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات