مصرف استامینوفن در دوران بارداری

0 619

استامینوفن در بارداری

کارشناسان، استامینوفن (تایلنول) را بی خطرترین داروی مسکن و کاهنده ی تب در دوران بارداری در نظر می گیرند. استامینوفن چندین دهه است که به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد و تحقیقات گسترده ای که در این رابطه انجام گرفته است، نشان می دهند که مصرف آن در دوران بارداری بی خطر است.

با این حال هیچ دارویی به صورت صد در صد، بی خطر نیست. برخی از تحقیقات نشان می دهند که با مصرف استامینوفن در دوران بارداری و بروز مشکلات زیر، ارتباطی وجود دارد ولی نتایج این مطالعات قطعی نیست و باید برای اثبات نتایج، مطالعات بیشتری انجام گیرد:

استامینوفن در بارداری

مشکلات رفتاری: تعدادی از مطالعات نشان می دهند که مصرف استامینوفن در دوران بارداری و به ویژه در صورتی که مقدار زیادی مصرف شود یا در اواخر بارداری مصرف شود، ممکن است منجر به مشکلات رفتاری مانند اختلال کم توجهی-بیش فعالی و اختلال فزون جنبشی در کودکان شود. با این حال، نیاز است تا مطالعات بیشتری در این زمینه انجام گیرد.

استامینوفن در بارداری

آسم: تحقیقات نشان می دهند که استفاده از استامینوفن در دوران بارداری ممکن است با ابتلای کودکان به آسم ارتباط داشته باشد. اما در این زمینه نیز نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد تا مشخص شود که آیا ابتلا به آسم به دلیل مصرف استامینوفن است یا به دلیل عوامل دیگری مانند بیماری یا عارضه ای است که مادر با مصرف استامینوفن، آن بیماری یا عارضه را درمان کرده است. یکی از مطالعاتی که در این زمینه انجام یافت، کودکان را از بدو تولد تا شش سالگی تحت بررسی قرار داد و هیچ ارتباطی بین آسم و مصرف استامینوفن توسط مادران آن ها در دوران بارداری، پیدا نکرد. اما ممکن است طول انجام این مطالعه خیلی کوتاه تر از آن باشد که بتوان نتیجه گیری کرد.

کریپتورکیدیسم (بیضه ی نهفته): در این بیماری، یکی از بیضه ها یا هر دوی آن ها نزول نمی کند. برخی از مطالعات نشان می دهند که قرار گرفتن در معرض استامینوفن و به ویژه در طول سه ماهه ی اول و دوم و به مدت بیش از چهار هفته، احتمال تولد پسرها را با بیضه ی نهفته افزایش می دهد. با این وجود، مطالعات دیگری که انجام یافته است، وجود چنین ارتباطی را تایید نمی کند.

کارشناسان بر این باورند که در مواقع نیاز به داروی مسکن در دوران بارداری، این خطرهای احتمالی، دلیلی برای مصرف نکردن استامینوفن نیستند. اما بهتر است در رابطه با مصرف استامینوفن در طول دوران بارداری و به ویژه در رابطه با مصرف زیاد آن، با پزشک خود مشورت کنید.

بهتر است در دوران بارداری، تا جای ممکن از داروهای کمتری استفاده کنید و بنابراین مراقب باشید تا بیش از مقدار توصیه شده مصرف نکنید. مصرف زیاد استامینوفن می تواند باعث آسیب رسیدن به کبد شما و کبد جنین شود.

همچنین قبل از مصرف داروهایی که چندین تاثیر را با هم دارند، باید با پزشک خود مشورت کنید. این داروها علاوه بر استامینوفن، حاوی داروهای دیگری نیز هستند که ممکن است مصرف ان ها در دوران بارداری خطرناک باشد.

استامینوفن در بارداری
استامینوفن در بارداری

قبل از مصرف هر گونه داروی ضد التهابی غیر استروئیدی، باید با پزشک خود مشورت کنید. این دارو ها شامل موارد زیر هستند:

• ایبوپروفن

• ناپروکسن

• آسپرین

• سالیسیلات سدیم

بسته به سن بارداری شما، این داروها ممکن است انتخاب خوبی برای تسکین درد شما نباشند.

توجه داشته باشید که در صورت ابتلا به هپاتیت A، B و C، پزشک شما احتمالا به شما توصیه خواهد کرد تا بیش از دو گرم (چهار قرص 500 میلی گرمی) استامینوفن را در روز مصرف نکنید و این مقدار را هم فقط برای چند روز مصرف کنید. دقت داشته باشید که در صورت ابتلا به بیماری سیروز پیشرفته و بغرنج، نباید استامینوفن مصرف کنید.

 

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات