همه چیز درباره کم خونی در بارداری

0 2,505

کم خونی در بارداری

هر بارداری شرایط متفاوت و خاص خود را دارد؛ اما برخی از مسایل هستند که ممکن است برای گروهی از زنان باردار اتفاق بیفتد. یکی از این مسایل خطر ابتلا به کم خونی است.

این وضعیت در زمانی رخ می دهد که بدن شما به اندازه کافی گلبول قرمز برای حمل اکسیژن به بافت های بدن ندارد. کم خونی خفیف شاید فقط سبب احساس خستگی شود اما اگر درمان نشده باقی بماند ممکن است جدی شود. در واقع کم خونی در دوران بارداری می تواند سبب زایمان زودرس یا وزن کم نوزاد هنگام تولد یا حتی مرگ مادران شود.

اطلاعات بیشتر درباره انواع مختلف کم خونی، علائم شایع و درمان آن به شما کمک می کند تا این بیماری را تشخیص دهید تا بتوانید از عوارض آن جلوگیری کنید.

کم خونی در بارداری

کم خونی در بارداری

چه چیزی باعث کم خونی در بارداری می شود؟

کم خونی خفیف برای بسیاری از زنان در دوران بارداری رخ می دهد. اما این می تواند کم کم به یک مشکل جدی تبدیل شود که نیاز به درمان دارد. زمانی که شما کمبود گلبول قرمز برای حرکت اکسیژن در بدن خود دارید، این موضوع بر اندام و فعالیتهای شما اثر می گذارد. بیش از 400 نوع کم خونی وجود دارد.

کم خونی ناشی از کمبود آهن

بین 15 تا 25 درصد از زنان باردار این شرایط را تجربه می کنند. در این نوع از کم خونی آهن که به نام هموگلوبین شناخته می شود، آهن به اندازه کافی در بدن وجود ندارد. در دوران بارداری، بدن مادر سخت در کار است تا بتواند شرایط رشد جنین را مهیا کند. حجم خون بین 30 تا 50 درصد افزایش می یابد که این کار سبب می شود تا اکسیژن و مواد مغذی بهتر منتقل شوند.

کم خونی ناشی از فقر آهن

زنان در دوران بارداری نیاز به مقادیر بالای فولات دارند. مکمل های فولیک اسید حتی پیش از بارداری، توصیه می شود. اسید فولیک یک ویتامین محلول در آب است که برای جلوگیری از نقایص لوله عصبی جنین باید استفاده شود.

کمبود ویتامین B12

ویتامین ب 12 توسط بدن در تولید گلبول های قرمز استفاده می شود. برخی از زنان شاید مشکل در پردازش‌ B12 داشته باشند که این سبب کمبود می شود. کمبود فولات و ب 12 اغلب با هم رخ می دهند. پزشکان معمولا با آزمایش خون می توانند نوع دقیق کم خونی را مشخص کنند.

کم خونی در بارداری
کم خونی در بارداری

راه های پیشگیری از ابتلا به انواع کم خونی در بارداری

در بیشتر موارد، کم خونی قابل پیشگیری است. اینجا راه هایی را برای دریافت مناسب ویتامین ها و مواد معدنی توضیح می دهیم که می تواند سبب نگه داشتن گلبول قرمز خون در سطح نرمال باشد.

1. ویتامین های پیش از بارداری

ویتامین هایی که پیش از باردار شدن نیاز دارید شامل آهن و فولیک اسید است. شما باید هر روز این ویتامین ها را مصرف کنید.

2. مکمل های آهن

اگر آزمایش خون نشان دهد که شما دارای سطوح پایین آهن هستید، شاید افزون بر ویتامین روزانه نیاز به یک مکمل آهن نیز دارید. زنان باردار روزانه حدود 27 میلی گرم آهن نیاز دارند. اما بسته به نوع مکمل آهن یا میزان آهن مصرفی، دوز متفاوت خواهد بود. برای مشخص شدن مقدار دقیق با پزشک خود مشورت کنید.

هنگام مصرف مکمل های آهن نباید غذاهایی که دارای کلسیم زیاد هستند، مصرف کنید. مواد غذایی مانند قهوه، چای، محصولات لبنی و زرده تخم مرغ می تواند مانع جذب آهن لازم شود.

آنتی اسیدها می توانند جذب آهن را مختل کنند. مطمئن شوید که آهن را 2 تا 4 ساعت قبل یا بعد از مصرف آنتی اسیدها، دریافت کنید.

کم خونی در بارداری

3. تغذیه مناسب

بیشتر زنان می توانند آهن و اسید فولیک را از غذاهای مختلف دریافت کنند. برخی از این مواد شامل: مرغ، ماهی، گوشت قرمز، لوبیا، آجیل و دانه ها، سبزیجات با برگ سبز تیره، غلات، تخم مرغ، میوه هایی مانند موز و طالبی هستند.

در بدترین شرایط ممکن است پزشک تصمیم به تزریق وریدی آهن بگیرد.

کم خونی در بارداری
کم خونی در بارداری

عواملی که شما را مستعد کم خونی می کند

شما ممکن است به دلایل زیر مستعد کم خونی در بارداری شوید:

بارداری چندقلویی

تغذیه ناسالم

عادت ماهانه های شدید پیش از بارداری

تهوع صبحگاهی

دو بارداری سریع و متوالی

علائم کم خونی چیست؟

کم خونی ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد که البته این بسته به میزان کم خونی متفاوت است. اما شاید علائم زیر را داشته باشد:

احساس خستگی و ضعف

رنگ پریدگی

تنگی نفس، درد قفسه سینه یا تپش قلب

سرگیجه

سردی دست و پا

هوس برخی مواد غیر غذایی مانند خاک یا خاک رس

کم خونی در بارداری
کم خونی در بارداری

اگر احساس کردید هر کدام از این علائم را دارید می توانید به پزشک مراجعه کنید. البته پزشکان زنان معمولا آزمایش خون در بارداری می گیرند و موارد لازم را به شما خواهند گفت.

 

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات