توکسوپلاسموز در دوران بارداری – بخش اول

2 176

توکسوپلاسموز چیست ؟

توکسوپلاسموز عفونتی است که از انگل میکروسکوپی به نام Toxoplasma gondii ایجاد می شود؛ اگرچه این عفونت عموماً باعث ایجاد یک بیماری خفیف و بدون علامت در افرادی که دارای سیستم ایمنی سالمی هستند، می شود؛ اما در دوران بارداری می تواند خطرناک باشد، زیرا انگل ممکن است جفت و نوزاد متولد نشده شما را آلوده کند.

محققان تخمین می زنند که از 4 میلیون نوزاد متولد شده در ایالات متحده، هر سال بین 400 تا 4000 نوزاد با توکسوپلاسموز (که به توکسوپلاسموز مادرزادی معروف است) متولد می شوند. این عفونت می تواند خفیف یا شدید باشد و باعث زایمان زودرس شود و یا آسیب های شدید در ساختار عصبی و سایر اثرات ویران کننده به دنبال داشته باشد. خبر خوب این است که برای جلوگیری از ابتلا به عفونت در وهله اول کارهای زیادی می توانید انجام دهید.

احتمال ابتلا به توكسوپلاسموز و انتقال آن به كودك من چقدر است؟

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، تنها حدود 15 درصد از زنان در سن باروری در برابر توکسوپلاسموز مصون هستند. خوشبختانه ، تعداد زنانی که در دوران بارداری دچار عفونت می شوند ، نسبتاً کم است و همه آن ها این بیماری را به نوزادان خود منتقل نمی کنند.

با پیشرفت دوران بارداری ، خطر آلوده شدن نوزاد شما افزایش می یابد. اگر در سه ماهه اول به توكسوپلاسموز آلوده شوید، خطر ابتلا به نوزاد شما نیز حدود 15 درصد است. اگر در سه ماهه دوم آلوده شوید، خطر ابتلا به نوزاد شما حدود 30 درصد و در سه ماهه سوم 60 درصد است. با این حال ، در حالی که احتمال انتقال در اواخر بارداری بیشتر است، اما اگر در سه ماهه اول، جنین آلوده شود، آسیب های توکسوپلاسموز برای کودک شما شدیدتر خواهد بود.

در صورت ابتلا به عفونت در طی چند ماه قبل از بارداری ، خطر عفونت کودک نیز وجود خواهد داشت، پس اگر از ابتلای خود به این بیماری آگاه هستید، تا شش ماه بعد از آلودگی از بارداری بپرهیزید.

توکسوپلاسموز چیست

توکسوپلاسموز چیست

توکسوپلاسموز چگونه پخش می شود؟

کارشناسان تخمین می زنند که حدود نیمی از عفونت های توکسوپلاسموز ناشی از خوردن گوشت آلوده، گوشت خام یا پخته نشده، نوشیدن آب آلوده یا دست زدن به خاک آلوده ی بستر گربه و همچنین لمس کردن دهان، بینی یا چشم، با دستان آلوده ایجاد می شود.

توكسوپلاسموز به جز مواردی مانند انتقال از مادر به نوزاد در دوران بارداری یا انتقال خون آلوده یا پیوند عضو نمی تواند از فرد به فرد دیگر منتقل شود.

آیا باید از شر گربه خود خلاص شوم؟

احتمالاً شنیده اید که مدفوع گربه منبع اصلی توکسوپلاسموز است، اما این بدان معنی نیست که شما باید از شر حیوان خانگی مورد علاقه خود خلاص شوید؛ اگرچه باید اقدامات احتیاطی بیشتری را انجام دهید. در اینجا چگونگی آلوده شدن گربه ها و انتقال عفونت به شما آمده است.

گربه سانان میزبان طبیعی انگل ها هستند و این انگل ها بعد از ورود به روده آن ها شروع به تولید مثل می کند. گربه ممکن است در اثر خوردن طعمه آلوده یا گوشت پخته نشده، یا با نوشیدن شیر یا آب آلوده ، به توکسوپلاسموز آلوده شده باشد.

توکسوپلاسموز چیستتوکسوپلاسموز چیست

سپس انگل ها در روده گربه “اووسیست” تشکیل می دهند و گربه روزانه میلیون ها اووسیست را تا سه هفته دفع می کنند. (تخمک ها را با چشم غیر مسلح نمی توان دید و در بیشتر موارد تصور نمی کنید که گربه شما بیمار باشد.)

تخمک ها بعد از دفع ، تا 24 عفونی هستند. در شرایط مناسب ، آن ها می توانند در خاک ، شن و ماسه یا بستر گربه زندگی کنند و تا 18 ماه عفونی بمانند. در این مدت ، آن ها گسترش می یابند و می توانند، آب ، میوه و سبزیجات را آلوده كنند و گونه های خون گرم از جمله انسان را که این مواد را مصرف می کنند؛ آلوده سازند.

بنابراین در حالی که ممکن است از تماس مستقیم با مدفوع گربه (مانند دست زدن به بستر یک گربه ) آلوده به تخمک های توکسوپلاسما شوید، می توانید در جاهای دیگر نیز در معرض ابتلا قرار بگیرید، برای مثال در حین باغبانی ، خوردن سبزیجات شسته نشده یا نوشیدن آب آلوده.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین رای بیشتر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات