وضعیت سفالیک جنین

0 6,579

جنین در طول بارداری حرکت می کند و موقعیت های مختلفی در رحم مادر پیدا می کند. او گاهی با کف پای کوچکش به دنده های مادر لگد می زند، تا بتواند وضعیت خود را تغییر دهد. در واقع جنین ها مانند فضانوردان کوچک از طریق بند ناف به مادران خود متصل می شوند.

جنین می تواند از حدود هفته 14 بارداری، شروع به حرکت در رحم کند. با این حال احتمالا مادر تا هفته 20 بارداری متوجه حرکت جنین نمی شود.

در حقیقت حرکت جنین در رحم مادر، خوب و نشانه رشد سالم او است. اولین تکان و لگدهای جنین، نام های زیبایی مانند بال زدن و کوئیکینگ دارد.

حرکت جنین در سه ماهه سوم بارداری بسیار اهمیت دارد. جنین در حال رشد ممکن است در این دوران خیلی حرکت نکند، زیرا مانند قبل فضای کافی در رحم ندارد. اما او احتمالا هنوز می تواند حرکات آکروباتیک انجام دهد و وارونه شود. با نزدیک شدن به موعد زایمان، پزشک موقعیت سر جنین را زیر نظر می گیرد.

وضعیت جنین در رحم مادر، روش زایمان را تعیین می کند. بیشتر جنین ها قبل از تولد به طور طبیعی در موقعیت سفالیک یا در حالت سر به پایین قرار می گیرند.

وضعیت سفالیک جنین

سفالیک بودن جنین به چه معنا است؟

پزشک معمولا در اواخر بارداری وضعیت قرارگیری جنین را تعیین می کند، هم زمان با آماده شدن برای زایمان، ممکن است اصطلاح موقعیت سفالیک را از ماما یا پزشک خود شنیده باشید. در موقعیت سفالیک، سر جنین پایین نزدیک کانال زایمان و پاهای او بالا قرار می گیرد.

بیشتر جنین ها (تا 96 درصد) تا قبل از تولد در حالت سر به پایین قرار می گیرند. وضعیت سفالیک ایمن ترین زایمان برای مادر و جنین تلقی می شود، زیرا ابتدا سر جنین از کانال زایمان خارج می شود.

پزشک از هفته 34 تا 36 بارداری موقعیت جنین را بررسی می کند. در صورتی که سر جنین تا هفته 36 پایین نیاید، پزشک ممکن است با انجام حرکات ملایم جنین را به قرارگیری در وضعیت سفالیک ترغیب کند.

با این حال به خاطر داشته باشید که جنین تا آخر بارداری می تواند همچنان حرکت کند و وضعیت او تا زمان تولد مشخص نشود.

دو نوع موقعیت سفالیک (سر به پایین) برای جنین وجود دارد که در زیر به آن پرداخته شده است:

وضعیت سفالیک جنین

– سفالیک پس سری قدامی (اکسی پوت قدامی)

سر جنین پایین و صورت او رو به پشت مادر قرار دارد. تقریباً 95 درصد از جنین هایی که در وضعیت سفالیک قرار دارند، در این حالت می مانند. این وضعیت برای زایمان به عنوان بهترین حالت در نظر گرفته می شود، زیرا سر جنین راحت تر از کانال زایمان خارج می شود. جنین در این موقعیت با پشت سر و بدون مشکل متولد می شود.

– سفالیک پس سری خلفی (اکسی پوت پوستریور)

سر جنین پایین ولی صورت او به طرف شکم مادر چرخیده است. این وضعیت می تواند زایمان را کمی مشکل کند، زیرا سر جنین در این موقعیت عریض تر و احتمال گیر کردن آن بیشتر است. تنها حدود 5 درصد از جنین های سفالیک در این وضعیت قرار می گیرند.

برخی از جنین ها با وضعیت سفالیک، حتی ممکن است سر خود را به عقب متمایل کنند تا ابتدا با صورت از کانال زایمان به دنیا بیایند. اما این مورد به ندرت رخ می دهد و در زایمان های زودرس شایع است.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات