زایمان طبیعی با بی حسی اپیدورال – بخش اول

0 1,075

شما تنها مادری نیستید که برای کنترل درد زایمان خود تصمیم به دریافت اپیدورال کردید. دو سوم زنان باردار از این روش برای کنترل درد زایمان استفاده می کنند. برخی از رایج ترین دلایل انتخاب این روش شامل موارد زیر می شود:

– اپیدورال یکی از ایمن ترین روش های کنترل درد است. برای دستیابی به اثر مطلوب، تنها مقدار کمی دارو لازم است و از آن جایی که داروها به مقدار ناچیزی به جریان خون می رسند (برخلاف بیهوشی عمومی یا آرام بخش ها)، نمی توانند بر روی جنین اثر بگذارند.

– اپیدورال درد انقباضات را برطرف می کند و مادر در هنگام زایمان بیدار و هوشیار است.

در این مطلب با نحوه عملکرد، عوارض جانبی و خطرات احتمالی اپیدورال آشنا خواهید شد.

اپیدورال چیست؟

اپیدورال یک ماده بی حسی و ترکیبی از داروهای مسکن (تسکین درد بدون از دست دادن توان حرکت عضله) و بیهوشی (تسکین درد با عدم احساس) است. این روش رایج ترین نوع کنترل درد زایمان است.

اپیدورال، بلوک اپیدورال نیز نامیده می شود. در طول زایمان طبیعی بدون درد یا زایمان اپیدورال نوع بیهوشی موضعی است و مادر از کمر به پایین بی حس می شود، این امر به او امکان مشارکت فعال در طول زایمان را می دهد و او در زمان تولد نوزاد خود کاملا هوشیار خواهد بود.

نحوه عملکرد اپیدورال چگونه است؟

اپیدورال مستقیم به ستون فقرات، در اصل به فضای اپیدورال و محیط لیگامان بین ستون مهره ها و غشای پوشاننده طناب نخاعی تزریق می شود. با قرارگیری سوزن اپیدورال می توان به طور مداوم دارو تزریق کرد. به محض قرارگیری اپیدورال، به احتمال زیاد شما باید اثر داروهای بی حسی را حدود 10 تا 15 دقیقه بعد از تزریق احساس کنید و دردتان تسکین یابد.

وقتی تصمیم به انجام اپیدورال دارید، ابتدا مایعات داخل وریدی (IV) قبل از شروع زایمان به شما تزریق می شود تا دچار افت فشار خون نشوید. بسته به رویه های بیمارستان، درست قبل یا بعد از اپیدورال برای تخلیه ادرار یک سوند ادراری یا یک لوله نازک در مثانه شما قرار می گیرد تا نیاز به دستشویی نداشته باشید. در بیمارستان های دیگر در صورت لزوم مثانه با سوند تخلیه می شود.

آیا اپیدورال ایمن است؟

اپیدورال هم برای مادر و هم جنین بی خطر است و هرگونه عوارض جانبی آن بسیار نادر است. برای بی حسی و تسکین درد از طریق اپیدورال داروی بسیار کمی نیاز است، این ویژگی اپیدورال را به یکی از ایمن ترین روش های مدیریت درد در هنگام زایمان تبدیل کرده است.

انداره سوزن اپیدورال چقدر است؟

سوزن اپیدورال از سوزن واکسن آنفولانزا بزرگ تر است و طول آن معمولا 9 سانتی متر است. برای آماده سازی و قرار دادن سوزن اصلی بی حسی موضعی در ناحیه کوچکی از کمر تزریق می شود و این ناحیه با محلول ضد عفونی کننده پاک می شود. هنگامی که مادر بی حس شد، از او خواسته می شود که به پهلو دراز بکشد یا با کمک همسر یا پرستار پشت خود را قوس دهد. سپس یک سوزن بزرگ تر به فضای اپیدورال ستون فقرات او وارد می شود.

یک کاتتر کوچک و انعطاف پذیر از طریق سوزن وارد فضای اپیدورال می شود، سپس سوزن برداشته می شود و کاتتر در جای خود باقی می ماند تا از این طریق دارو تزریق شود. کاتتر به کمر مادر چسبانده می شود تا او بتواند این پهلو به آن پهلو شود. 3 تا 5 دقیقه پس از دوز اولیه، اعصاب رحم بی حس می شود. مادر معمولا اثر کامل دارو بی حسی را بعد از حدود 10 دقیقه احساس خواهد کرد، اگرچه ممکن است برای برخی از مادران این زمان طولانی تر باشد (حدود 15 یا 20 دقیقه).

این دارو از قفسه سینه به سمت پایین بدن مادر را بی حس می کند و به همین دلیل او انقباضات را احساس نمی کند. در اصل هدف از انجام اپیدورال در طول زایمان بدون درد همین است. اگر زایمان به سزارین منجر شود، دوز دارو بی حسی بیشتر می شود، تا مادر کاملا احساس قسمت پایین تنه خود را از دست بدهد.

زایمان طبیعی با بی حسی اپیدورال – بخش دوم

زایمان طبیعی با بی حسی اپیدورال – بخش سوم

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات