درمان ناباروری با روش میکرواینجکشن یا تزریق اسپرم داخل تخمک (ICSI)-بخش دوم

0 267

تزریق اسپرم داخل تخمک

درمان ناباروری با روش میکرواینجکشن یا تزریق اسپرم داخل تخمک ( ICSI)-بخش اول

-انتقال نطفه ها:

این مرحله روش پیچیده‌ای نیست و بدون بیهوشی هم انجام می‌شود. پزشک یک تا پنج نطفه را با استفاده از کاتتر نازک از طریق دهانه رحم، در رحم قرار می دهد. به منظور افزایش شانس بارداری، بیش از یک جنین درون رحم قرار داده می‌شود که این رویکرد گاه منجر به چندقلوزایی می‌گردد. بروز چندقلوزایی به سن مادر (در زنان جوان‌تر احتمال چندقلوزایی بیشتر است) و تعداد جنین‌های انتقال‌یافته بستگی دارد.

تعداد جنین‌های انتقالی به سن، کیفیت جنین‌ها، تعداد دفعات قبلی درمان باروری و وضعیت رحم خانم بستگی دارد.

-رشد جنین:

اگر درمان موفقیت آمیز باشد، نطفه در دیواره رحم کاشته می شود و تبدیل به جنین می شود. نطفه های اضافی در صورت وجود فریز می شوند و در چرخه IVF بعدی استفاده می شود. اگر بیش از یک نطفه منتقل شده باشد، احتمال حاملگی بیشتر است اما خطر حاملگی چندقلو نیز وجود دارد . حدود 20 درصد نوزادان متولد شده از طریق لقاح آزمایشگاهی دوقلو یا چندقلو هستند.

-تست بارداری:

پس از گذشت ۱۲ تا ۱۴ روز از انتقال جنین، مقدار هورمون HCG موجود در خون بیمار اندازه‌گیری می‌شود که افزایش این هورمون اولین نشانه‌ی بارداری است.

تزریق اسپرم داخل تخمک

تزریق اسپرم داخل تخمکروش میکرواینجکشن چه مدت طول می کشد؟

– تکمیل آی وی اف با درمان میکرواینجکشن حدود چهار تا شش هفته طول می کشد. شما باید منتظر بمانید تا تخمدان همسرتان به دارو پاسخ دهد و تخمک او بالغ شود. در صورت مصرف دارو، همسرتان هر دو یا سه روز برای انجام آزمایش خون و معاینه اولتراسوند به پزشک مراجعه می کند. در روز بازسازی تخمک، شما و همسرتان چند ساعت را در دفتر یا کلینیک دکتر سپری می کنید تا تخمک و اسپرم جمع آوری کنید.

– سپس سه تا پنج روز بعد همسرتان دوباره برای تزریق نطقه به رحم به پزشک مراجعه می کند. این بازدید معمولا حدود یک ساعت طول می کشد. همسرتان دو هفته بعد آزمایش بارداری را انجام می دهد و مشخص می‌شود که درمان موفقیت‌آمیز بوده است یا خیر.

میزان موفقیت بارداری با روش میکرواینجکشن چقدر است؟

اگر قبلاً با استفاده از روش IVF سنتی به خاطر وجود مشکلاتی در بارورسازی تخمک، موفق به بچه‌دار شدن نشده‌اید، با افزودن میکرواینجکشن به درمان آی وی اف بعدی می‌توانید شانس لقاح را افزایش دهید، زیرا این فرایند توسط یک متخصص رویان‌شناسی در آزمایشگاه انجام می‌شود. آمار تولد نوزادان به روش آی وی اف همراه با میکرواینجکشن مشابه آمار روش قدیمی آی وی اف است که بدون میکرواینجکشن انجام می‌شد. بر اساس داده های ملی اخیر، درصد چرخه های آی وی اف که منجر به تولد نوزاد می شود (یعنی حداقل یک نوزاد متولد می شود) برابر است با:

تزریق اسپرم داخل تخمک

40 درصد برای زنان 34 سال و کمتر

31 درصد برای زنان 35 تا 37 ساله است

21 درصد برای زنان 38 تا 40 ساله است

11 درصد برای زنان 41 تا 42 ساله است

5 درصد برای زنان در سن 43 سال و بالاتر

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات