احتمال موفقیت در بارداری به روش IVF

0 624

موفقیت IVF

ناباروری مشکل پیچیده ای است و 15 درصد زوج هایی که در سنین باروری هستند از آن رنج می برند. بسته به شرایط و دلایل مختلف، ناباروری از طریق لقاح آزمایشگاهی (IVF) قابل درمان است. با توجه به هزینه بالای IVF و عوارض روحی و جسمی آن ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که میزان موفقیت این روش چقدر است؟

خبر خوب این است که IVF به طور کلی موفقیت آمیز است، به ویژه در زنان زیر 35 سال یا کسانی که از تخمک اهدایی استفاده می کنند. در این مطلب نکات مفیدی پیرامون روش درمانی آی وی اف و میزان موفقیت آن آمده است.

نرخ موفقیت IVF براساس سن

شما می توانید نرخ موفقیت IVF را در وب سایت های مرکز کنترل بیماری ها (CDC) و انجمن فناوری کمک باروری (SART) مشاهده کنید. در این سایت ها نرخ های ملی و آمار کلینیک ها نیز موجود است. میزان موفقیت آی وی اف به طور کلی به سن زن بستگی دارد. با بالارفتن سن، نرخ موفقیت کاهش می یابد، مگر در صورتی که از تخمک اهدایی استفاده شود.

داده های ملی جمع آوری شده توسط CDC برای سال 2017 نشان دهنده میزان موفقیت IVF در هر بازیابی تخمک (نه در هر چرخه) با استفاده از تخمک خود فرد است. این آمار شامل تولد نوزاد زنده پس از یک بار بازیابی تخمک با استفاده از جنین تازه در طول چرخه یا پس از چرخه انتقال جنین فریز شده است.

موفقیت IVF

موفقیت IVFشانس تولد نوزاد زنده در هر بازیابی تخمک:

– برای زنان زیر 35 سال، 54.5 درصد

– برای زنان 35 تا 37 سال، 41.1 درصد

– برای زنان 38 تا 40 سال، 7.26 درصد

– برای زنان 41 تا 42 سال، 8.13 درصد

– برای زنان 43 سال و بالاتر، 4.2 درصد

متأسفانه موفقیت IVF پس از 40 سالگی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. به همین دلیل بیشتر زنان بالاتر از 40 سال از تخمک اهدایی استفاده می کنند، نرخ موفقیت در این مورد دیگر به سن زن بستگی ندارد.

احتمال موفقیت در بارداری IVF با جنین های تازه در مقابل جنین فریز شده

درصد تولد نوزاد زنده در هر چرخه با استفاده از تخمک اهدایی عبارت است از:

55.3 درصد با جنین تازه

46.5 درصد با استفاده از جنین منجمد

احتمال موفقیت در بارداری IVF با انجام یک چرخه در مقابل چندین چرخه

همان طور که گفته شد آمار بالا مربوط به بازیابی یک تخمک است. شانس موفقیت با چندین دوره IVF افزایش می یابد، بنابراین با انجام بیش از یک چرخه آی وی اف بهتر می توانید به نتیجه دلخواه خود برسید.

یک مطالعه منتشر شده در سال 2015 نشان داد که نرخ تولد نوزاد زنده برای چرخه اول آی وی اف 29.5 درصد است. پس از چرخه چهارم، میزان موفقیت بالای 20 درصد باقی ماند. با چرخه ششم 65.3 درصد از زنان موفق به تولد نوزاد زنده شدند.

با این حال هزینه بالای IVF افزون بر پریشانی روانی که زوج ها تجربه می کنند، انجام چرخه های متعدد را دشوار می کند. تعداد کمی از زوج ها قادر یا مایل به انجام بیش از دو یا سه چرخه هستند. در صورت عدم نتیجه گیری IVF ، مرحله بعدی فرزندخواندگی یا گزینه های دیگر است .

عوامل موثر بر میزان موفقیت IVF

موفقیت IVF به عوامل مختلفی بستگی دارد، برخی از این فاکتورها قابل کنترل نیستند و برخی دیگر را می توان با تغییر سبک زندگی سالم بهبود بخشید.

عوامل شخصی بسیاری وجود دارد که شانس موفقیت IVF را تعیین می کند. آمار ملی می تواند یک ایده کلی ارائه دهد، اما پزشک شانس فردی را بهتر پیش بینی می کند.

انجمن فناوری کمک باروری (SART) یک ابزار پیش بینی کننده بیمار ایجاد کرده است که به کمک آن می توان احتمال موفقیت این روش را ارزیابی کرد. استفاده از این ابزار رایگان و آسان است. SART فرض می گیرد که شما تاکنون اقدام به IVF نکرده اید. در این روش اطلاعات و فاکتورهای زیر هنگام محاسبه شانس موفقیت در نظر گرفته می شوند:

– سن

– قد و وزن

– تعداد زایمان ها

– تعداد بارداری ها (شامل هرگونه سقط جنین)

– قصد استفاده از تخمک خود یا تخمک اهدایی

– علت ناباروری (در صورت مشخص بودن)

فناوری جدید مرکز Univfy ابزاری مشابه SART را ایجاد کرده است که رایگان نیست اما داده های بیشتری را در نظر می گیرد. اگر سابقه IVF دارید، از این ابزار می توانید استفاده کنید. برای به دست آوردن شانس فعلی، اطلاعات شخصی از جمله علت ناباروری، سن، وزن و موفقیت در درمان های باروری را وارد کنید.

موفقیت IVFنرخ موفقیت IVF در کلینیک فردی

نرخ موفقیت کلینیک ها در سراسر کشور در وب سایت CDC موجود است. میزان موفقیت در کلینیک های فردی مهم است، اما نمی شود خیلی به آن اعتماد کرد. یک کلینیک با نرخ موفقیت آی وی اف عالی ممکن است زوج هایی که شانس موفقیت کمتری دارند را پذیرش نکند، یا تعداد زیادی جنین را در هر چرخه درمانی منتقل کند، که این کار می تواند خطرناک باشد.

گاهی اوقات یک بیمار ثابت می تواند باعث نرخ موفقیت اشتباه شود. میزان تولد نوزاد زنده را به نسبت میزان بارداری مقایسه کنید تا متوجه شوید که نرخ موفقیت بارداری همیشه بیشتر است، زیرا برخی از حاملگی ها منجر به سقط جنین یا مرده زایی می شوند.

جمع بندی

ناباروری یک مشکل کاملا شخصی است. عواملی مانند پویایی روابط زن و شوهر، حمایت خانواده، اعتقادات مذهبی، وضعیت مالی، سبک زندگی و سلامت روان در تصمیم گیری برای انجام روش IVF نقش دارند. نتایج درمان می تواند غیر قابل پیش بینی باشد، در نهایت انتخاب به عهده فرد است.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات