آیا مکمل روغن ماهی برای بچه ها مناسب است؟

0 273

روغن ماهی برای کودک

بچه ها و بزرگسالان به طور یکسان به ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی نیاز دارند. مواد مغذی برای رشد و توسعه کودکان ضروری است.

درست مانند سایر مواد مغذی مهم برای رشد و تکامل (مانند ویتامین D، آهن و کلسیم)، بچه ها به اسیدهای چرب امگا 3 نیز نیاز دارند.

3 نوع اصلی امگا 3 وجود دارد:

– آلفا لینولنیک اسید (ALA)

– ایکوزاپنتائنوئیک اسید EPA))

– دوکوزاهگزانوئیک اسید(DHA)

ALA در روغن های گیاهی یافت می شود. منابع گیاهی مانند گردو، دانه سویا، بذر کتان، کنف و چیا سرشار از ALA هستند. EPA و DHA عمدتا در ماهی های چرب یافت می شوند، البته این موارد در غذاهای دریایی و برخی از جلبک ها نیز وجود دارند.

ALA “اسید چرب ضروری” نامیده می شود. اسیدهای چرب نمی توانند توسط بدن انسان ساخته شوند، به این معنی که ما باید آن ها را از منابع غذایی دریافت کنیم. بدن می تواند تنها مقدار کمی از ALA را به EPA و DHA تبدیل کند.

به همین دلیل توصیه می شود کودکان ماهی های غنی از اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی قزل آلا، سالمون و شاه ماهی مصرف کنند. اگر بچه ای به طور منظم ماهی نمی خورد، می توان منابع دیگری از اسیدهای چرب امگا 3 را در رژیم غذایی او گنجاند، مانند:

– مکمل Algal DHA

– مکمل های روغن ماهی

– غذا و نوشیدنی های مکمل حاوی DHA

– مولتی ویتامین های حاوی DHA یا EPA

مزایای روغن ماهی

امگا 3 برای سلامت، رشد و توسعه کودکان اهمیت دارد. امگا 3 از اجزای مهم غشاء است، که سلول های بدن را احاطه کرده است. سطح DHA به ویژه در سلول های شبکیه چشم، مغز و سلول های اسپرم بالا است.
نقش اساسی امگا 3 موجود در ماهی ها بر سلامت انسان به خوبی شناخته شده است. ولی مزایای مکمل های روغن ماهی ناشناخته است.

طبق برخی پژوهش ها، ماهی و روغن ماهی، خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهند.

پژوهش ها در زمینه اثرات امگا 3 روی کودکان و بچه ها، معمولا بر شناخت و رفتار متمرکز است. اگرچه مصرف مقدار کم ماهی چرب در طول بارداری و شیردهی بسیار مفید است، ولی نمی توان مزایای مشابهی برای مکمل روغن ماهی در نظر گرفت.

هیچ شواهد قطعی از مزایای مصرف روغن ماهی برای کودکان وجود ندارد.

روغن ماهی برای کودک

منابع روغن ماهی

DHA و EPA را می توان افزون بر قرص ها و مکمل های روغن ماهی، از چند منبع غذایی دریافت کرد از جمله موارد زیر:

– روغن کبد ماهی

– ماهی های چرب از جمله شاه ماهی، ماهی قزل آلای رنگین کمان، ماهی خال مخالی، ماهی سالمون و ماهی ساردین دارای که بالاترین سطوح DHA و EPA هستند.

– ماهی های دیگر از جمله کلم، میگو، تره ماهی، کنسرو ماهی تن آلباکور و ماهی لقمه نسبت به ماهی های چرب دارای سطوح پایین تر DHA و EPA هستند.

– غذاها و نوشیدنی های غنی از DHA ، در این محصولات از ماهی یا جلبک حاوی DHA استفاده می شود.

اگر قصد دارید امگا 3 مورد نیاز بدن فرزند خود را از طریق غذاهای غنی از DHA تامین کنید، به یاد داشته باشید که مقادیر امگا 3 موجود در غذاهای غنی شده احتمالا کمتر از وعده های ماهی چرب است.

دوز مناسب روغن ماهی

انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می کند که بزرگسالان حداقل 2 بار در هفته ماهی های مختلف (به ویژه ماهی های با محتوای بالای اسیدهای چرب امگا 3) مصرف کنند. آن ها همچنین باید غذاهای غنی از ALA مانند بذر کتان، گردو، سویا و روغن سویا، توفو، روغن کتان و روغن کانولا بخورند.

توصیه ای در مورد روغن ماهی و اسیدهای چرب امگا 3 برای کودکان وجود ندارد. با این حال، هرم غذایی به والدین توصیه می کند که ماهی، آجیل و دانه ها را در رژیم غذایی کودک درنظر بگیرند.

در حالی که ممکن است کاملا مورد تایید نباشد، اما طبق AHA شواهد محدودی وجود دارد که نشان می دهد خوردن ماهی غنی از EPA و DHA ممکن است خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.

طبق توصیه های موسسه ملی بهداشت (NIH) دوز معمول روغن ماهی برای بچه هایی که ماهی مصرف می کنند، 2 بار در هفته است. توصیه های میلی گرمی روزانه DHA و ARA برای بچه ها وجود ندارد.

والدین باید قبل از سرو ماهی برای بچه ها، هشدارهای مربوط به انواع خاصی از ماهی ها و سطوح جیوه را در نظر بگیرند و مصرف کنسرو تن ماهی را به کمتر از 1 وعده در هفته محدود کنند.

بچه های کوچک می توانند 2 بار در هفته ماهی های دارای سطوح پایین جیوه، مانند کنسرو ماهی تن، ماهی قزل آلا، ساردین، پولاک و گربه ماهی مصرف کنند.

زنان باردار، مادران شیرده و بچه های کوچک نباید هیچ نوعی از کوسه، شمشیر ماهی، ماهی خال مخالی، تاج ماهی و ماهی های دارای سطوح بالای جیوه مصرف کنند.

 روغن ماهی برای کودک

مکمل های روغن ماهی

راه های بسیاری برای علاقمند کردن کودکان به ماهی های چرب وجود دارد (حتی در دوران نوزادی)، هر چه زودتر ماهی به رژیم غذایی کودک اضافه شود، تمایل او به خوردن این غذا بیشتر می شود.

با ایجاد تنوع در غذای کودک، می توان رابطه سالمی با غذاهای دریایی از جمله ماهی برقرار کرد. برای نمونه، شما می توانید با ماهی قزل آلا و ماهی تن همبرگر خوشمزه یا کیک ماهی درست کنید و به راحتی ماهی های کنسرو شده را به سس مارینارا اضافه کنید. اگر فرزندتان به طور مرتب ماهی نمی خورد، برای لزوم مصرف مکمل با پزشک متخصص کودکان مشورت کنید.

روغن ماهی فایده های فراوانی برای رشد کودکان دارد و انواع مکمل های روغن ماهی برای بچه ها وجود دارد. شما حتی می توانید پاستیل جویدنی ویتامینه حاوی روغن ماهی را برای فرزندتان تهیه کنید. در صورت نیاز به انتخاب مکمل، توجه داشته باشید که مقدار اسیدهای چرب امگا 3 در مکمل ها با هم بسیار متفاوت است.

مولتی ویتامین های حاوی DHA ، در ترکیبات خود مقدار کمی از این اسید چرب دارند. برچسب محصول را بررسی کنید تا از مقدار توصیه شده DHA اطمینان حاصل کنید.

روغن ماهی برای کودک

آن چه باید در مورد روغن ماهی بدانید

مصرف روغن ماهی عوارض احتمالی دارد که به عوامل مختلف بستگی دارد. بهتر است قبل از مصرف مکمل های روغن ماهی برای بچه ها با پزشک کودکان مشورت کنید. والدین باید با حقایقی در مورد روغن ماهی و مکمل روغن ماهی آشنا باشند، در ادامه برخی نکات در این زمینه ارائه شده است.

با دقت مکمل را انتخاب کنید

اگر می خواهید از مزایای احتمالی روغن ماهی برای فرزندتان بهره مند شوید، در هنگام انتخاب مکمل به دنبال مکمل روغن ماهی یا مکمل امگا 3 حاوی DHA و EPA باشید. ماهی، جلبک و روغن ماهی همه منابع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

طعم برخی از مکمل های روغن ماهی اغلب با شیرین کننده های مصنوعی یا شکر پوشیده شده است. فهرست مواد تشکیل دهنده و برچسب مکمل را با دقت بخوانید.

مراقب آلرژی باشید

بچه های مبتلا به آلرژی ماهی یا صدف ممکن است در برابر واکنش های آلرژیک به روغن ماهی آسیب پذیرتر باشند. قبل از مصرف مکمل های روغن ماهی برای کودک با پزشک مشورت کنید.

اثرات PCB و جیوه

نگرانی هایی وجود دارد که برخی از مکمل های روغن ماهی می توانند با بی فنیل های پلی کلره (PCBs) یا جیوه آلوده باشند، زیرا FDA مجبور نیست مکمل ها را تایید کند یا از ایمنی و اثربخشی آن ها اطمینان حاصل کند. شما باید به دنبال محصول خالص باشید.

نکات زیر به شما در این زمینه کمک می کند:

– خرید مکمل های دارای نشان تایید فارماکوپه ایالات متحده (USP)، می تواند به اطمینان از کیفیت، خلوص و قدرت محصول کمک کند

– از مکمل های دارای گواهی های شخص ثالث استفاده کنید

– تقطیر مولکولی همچنین جیوه و PCB را حذف می کند.

روغن ماهی برای کودک

اجزاء تشکیل دهنده اسید چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 چربی های ضروری است که بدن انسان به تنهایی قادر به تولید آن نیست و باید از طریق ماده غذایی (غذا، نوشیدنی یا مکمل های غذایی) تامین گردد.

مقادیر روزانه برای DHA، EPA یا ALA وجود ندارد، با این حال دوز مصرفی مناسب اسیدهای چرب امگا 3 برای کودکان وجود دارد.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات