پروبیوتیک ها و اسیدوفیلوس برای کودکان

0 134

شاید شنیده باشید که به پروبیوتیک ها، باکتری های خوب یا مفید گفته می شود. پروبیوتیک ها به شکل مکمل موجود هستند و به طور طبیعی در غذاهای تخمیر شده مانند ماست و کلم بروکلی یافت می شوند. چند مورد از سویه های پروبیوتیک که ممکن است در برچسب های محصول ذکر شود شامل لاکتوباسیلوس، بیفیدوباکتریوم، اسیدوفیلوس و ساکارومیس است.

پیش از درک نقش پروبیوتیک ها در بدن و تصمیم به استفاده از مکمل های پروبیوتیک برای کودکان، باید با نحوه کارکرد دستگاه گوارش (GI) و اثرات باکتری ها بر سلامت روده آشنا شوید.

باکتری ها و روده

تریلیون باکتری در دستگاه گوارش انسان ساکن هستند. در حقیقت، میکروب هایی که در بدن انسان زندگی می کنند بیشتر از سلول های بدن هستند. همه باکتری ها شبیه هم نیستند، برخی از باکتری ها منجر به بیماری می شوند، ولی بسیاری از انواع آن ها مفید هستند و حتی نقش مهمی در حفظ سلامتی ایفا می کنند.

تمام این باکتری ها (هر دو خوب و بد)، در دستگاه گوارش به عنوان بزرگ ترین مخزن سلول های ایمنی بدن عمل می کنند و یکی از مهم ترین خطوط دفاعی در برابر عفونت هستند.

دستگاه گوارش نقش مهمی در مبارزه با عفونت دارد. باکتری های خوب، مانند آن هایی که در پروبیوتیک ها یافت می شوند، کارگران روده هستند و محیط سالمی را برای سلول های ایمنی بدن حفظ می کنند تا آن ها بتوانند عملکرد موثری داشته باشند.

مصرف غذا یا مکمل های حاوی پروبیوتیک به طور منظم، یکی از راه های کمک به افزایش تعداد باکتری های خوب از باکتری های بد است.

سلامت روده ای عالی که شدیدا به سلامت سیستم ایمنی بدن مرتبط است، با تعادل بین باکتری های خوب و بد به دست می آید. هر دو نوع باکتری همیشه در سیستم گوارش حضور دارند. وظیفه شما این است که باکتری های خوب تغذیه کنید تا مقدار آن از باکتری های بد بیشتر شود.

توسعه میکروبیوم روده

نوزادان مشخصات باکتری های روده منحصر به فردی دارند که به عنوان میکروبیوم روده شناخته می شود. میکروبیوم از بدو تولد شکل می گیرد و تحت تاثیر میکروبیوتای مادر قرار می گیرد. نوزادان حتی قبل از تولد در معرض باکتری در رحم مادر هستند و در طی فرایند زایمان نیز در معرض میکروبیوم رحم مادر قرار می گیرند.

در طی یک پژوهش در سال 2019، 63 درصد از باکتری های روده نوزادان با مشخصات باکتری مادرشان همسان بودند، این مطالعه نشان می دهد که سلامت مادران به طور مستقیم بر سلامت نوزادان اثر می گذارد.

سایر عواملی که بر روی گونه های باکتری های روده اثر می گذارند شامل مصرف آنتی بیوتیک، زایمان زودرس، ژنتیک و تغذیه هستند.

پروبیوتیک برای کودکان

بسیاری از محصولات غذایی حاوی پروبیوتیک ها، از جمله برخی که به طور خاص برای نوزادان و کودکان به بازار عرضه می شوند، عبارت است از:

– ماست Activia (حاوی پروبیوتیک بیفیدوباکتریوم بیفیدوس)

– مکمل پروبیوتیک روزانه

– کپسول پروبیوتیک Culturella برای کودکان با لاکتوباسیلوس رامنسوس جی جی (Lactobacillus rhamnosus GG)

– نوشیدنی های ماست دان اکتیو (برای کودکان بالای 3 سال)

– پروبیوتیک Florastorkids با لاکتوباسیلوس رامنسوس جی جی

– قطره پروبیوتیک کودک Gerber Good Start

– شیرخشک حاوی پروبیوتیک Gerber Good Start GentlePro

– قرص های جویدنی Now Foods BerryDophilud Kids

– شیرخشک پروبیوتیک Nutramigen with Enflora LGG

– ماست پروبیوتیک Yo Baby

– ماست پروبیوتیک Yoplait Yo-Plus

اگرچه تمام ماست ها به طور طبیعی حاوی برخی باکتری های فعال و پروبیوتیک هستند، اما مقدار آن ها معمولا بالا نیست تا بتواند مکمل مفیدی برای درمان هر گونه شرایط باشد. البته ماست ماده غذایی مغذی است که می تواند به یک میکروبیوم سالم افزوده شود.

مزایای پروبیوتیک

پژوهش ها در مورد مزایای سلامتی مکمل های پروبیوتیک نتایج متفاوتی را نشان داده است که در زیر به برخی از آن اشاره شده است:

– پروبیوتیک ها می توانند در درمان اسهال حاد (گاستروانتریت حاد که به عنوان آنفولانزای معده شناخته می شود) در کودکان مفید باشند.

– پروبیوتیک ها به طور موثر به جلوگیری از درماتیت آتوپیک (اگزما) کمک می کنند.

– پروبیوتیک ها دارای اثر محافظتی در برابر اسهال ناشی از آنتی بیوتیک هستند. اثربخشی انواع و دوز مصرفی پروبیوتیک هنوز در حال بررسی است.

– استفاده از پروبیوتیک ها باعث بهبود درد شکمی در کودکان مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و اختلالات عملکردی دستگاه گوارش می شود.

– پروبیوتیک در درمان یبوست مزمن، بیماری کرون، کولیت و عفونت های هلیکوباکتر پیلوری مفید است.

به نظر پروبیوتیک ها هیچ عوارض جانبی قابل توجهی برای کودکان سالم بدون مشکلات سیستم ایمنی ایجاد نمی کنند، اما ایمن بودن مصرف روزانه مکمل های پروبیوتیک برای بچه ها هنوز مشخص نیست.

ایمنی مصرف پروبیوتیک برای کودکان

پروبیوتیک ها به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شوند. طبق آکادمی آمریکایی پزشکان خانواده (AAFP)، پروبیوتیک ها برای کودکان سالم ایمن هستند.

با این حال، انواع مختلفی از پروبیوتیک ها وجود دارد که میزان آن ها در مکمل ها بسیار متفاوت است. بنابراین تعیین مقدار دقیق مصرف پروبیوتیک برای کودکان دشوار است.

در ادامه به برخی نکات در مورد مصرف مکمل های پروبیوتیک برای کودکان اشاره شده است:

– اثربخشی مکمل های پروبیوتیک توسط FDA اثبات نشده است و پروبیوتیک ها با یکدیگر متفاوت هستند. اثربخشی یک پروبیوتیک به سویه خاص باکتری ها و دوز مشخص شده میکروارگانیسم ها بستگی دارد و مقدار دقیق پروبیوتیک را نمی توان طبق برچسب محصولات ارزیابی کرد.

– پروبیوتیک ها به نظر یک درمان موثر برای برخی شرایط هستند (به ویژه اسهال ناشی از آنتی بیوتیک و عفونت)، توصیه خاصی در مورد نوع و مقدار مصرف پروبیوتیک وجود ندارد که برای همه مناسب باشد.

– اثر پروبیوتیک ها بر سلامتی هنوز هم مورد بررسی است و اثربخشی آن ها در درمان هر گونه بیماری تایید نشده است.

– گاز و نفخ شایع ترین عوارض جانبی مکمل های پروبیوتیک هستند. اگرچه این عوارض جانبی مضر نیستد، اما می توانند ناراحت کننده باشند.

مصرف ماست یا سایر غذاهای حاوی پروبیوتیک در وعده های غذایی روزانه، انتخابی سالم و ایمن برای کودکان است. روی برچسب محصولات به دنبال عبارت live and active cultures باشید. این غذاها بدون خطر عوارض جانبی، باکتری های خوب را برای حمایت از سیستم ایمنی سالم فراهم می کنند.

قبل از دادن مکمل یا شیرخشک پروبیوتیک به کودکان زیر 1 سال، حتما با پزشک متخصص کودکان مشورت کنید. در صورت ابتلای کودک به نقص ایمنی، مصرف پروبیوتیک می تواند با خطر ابتلا به عوارض جانبی نامطلوب همراه باشد.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات