عفونت خون در کودکان

0 795

عفونت خون در کودکان

عفونت خون یا سپسیس، مهم ترین علت مرگ و میر کودکان در سراسر جهان است. این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی فرد به حدی به باکتری های تولید کننده سم واکنش نشان دهد که به اندام های خود بدن نیز آسیب برساند.

عفونت خون در کودکان چیست؟

عفونت خون در کودکان به عنوان سپسیس نیز شناخته می شود و هنگامی رخ می دهد که بدن مقادیر زیادی آنتی بادی برای مقابله با عفونت در جریان خون تولید می کند. نوزادان از دو ماهگی و کودکان (که واکسینه نشده اند) تا سه سالگی مستعد ابتلا به این بیماری هستند، زیرا سیستم ایمنی آن ها به اندازه کافی رشد نکرده و ضعیف است. با این حال نوزادانی که کمتر از دو ماه دارند با دریافت آنتی بادی در رحم مادرشان، از چنین عفونتی محافظت می شوند. تنها استثنا نوزادان درگیر استرپ گروه B است که از طریق مادران خود به این بیماری مبتلا می شوند. با رشد کودک خطر کاهش می یابد و در سه سالگی کودک کمتر در معرض ابتلا به عفونت خون قرار می گیرد.

علل عفونت خون در کودکان

مسمومیت خون یا سپسیس در نوزادان و کودکان زمانی اتفاق می افتد که باکتری با قدرت بیماری زایی بالا موفق به ورود به جریان اصلی خون شود. در صورت عدم شناسایی و درمان به موقع این باکتری ها، مسمومیت عفونی در خون ایجاد می شود.

با این حال، عوامل مختلف دیگری نیز منجر به ابتلای کودکان به این بیماری می شود:

1. در صورت واکسینه نشدن کودک، شانس ابتلای او به سپسیس (در نوزادان یا کودکان تا سه سالگی) زیاد است. کودکان از سن 2 تا 36 ماهگی سیستم ایمنی بسیار ضعیفی دارند. بنابراین واکسیناسیون مانند یک سپر عمل کرده و از کودک در برابر عفونت های مختلف محافظت می کند.

2. زخم ها، بریدگی ها و خراش های باز پوست، در صورت عدم درمان به مدت طولانی، می توانند منجر به عفونت خون در نوزادان شوند. به دلیل وجود باکتری استافیلوکوک اورئوس که می تواند از طریق زخم پوستی وارد جریان خون شود.

3. عفونت خون در نوزادان همچنین می تواند به دلیل عفونت ادراری، ذات الریه، عفونت گوش و حتی گاهی به دلیل مننژیت رخ دهد.

4. عوارض بارداری و حاملگی های پرخطر مانند عفونت رحم یا جفت، پارگی کیسه آمنیوتیک قبل از زایمان یا تب و عفونت مادر در حین زایمان نیز می تواند باعث افزایش احتمال عفونت خون در نوزاد شود.

5. کودکانی که در یک محیط ناسالم و غیر بهداشتی با تغذیه نامناسب به دنیا آمده و بزرگ می شوند، ممکن است سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشند و مستعد ابتلا به سپسیس شوند.

نوزادانی که در بخش مراقبت های ویژه نوزادان (NICU) بستری می شوند، مستعد ابتلا به سپسیس هستند، به دلیل تجهیزات مورد استفاده در این بخش مانند کاتتر، لوله ها و رگ گیری داخل وریدی که برای تجویز داروها استفاده می شود و می تواند منجر به عفونت خون شود.

علائم و نشانه های مسمومیت خون

اغلب تشخیص سپسیس کار دشواری است، زیرا کودک ممکن است هیچ علامتی از عفونت خون نشان ندهد. با این حال، مهم ترین نشانه، دمای بدن یا افزایش تب بالاتر از 38 درجه سانتی گراد است. به جز این، علائم دیگر شامل موارد زیر می شود:

1. نوزادان زیر سه ماه ممکن است بی حال، بهانه گیر و همچنین کم اشتها شوند و از خوردن شیر امتناع ورزند.

2. نوزاد بیمار ممکن است مشکل تنفسی داشته باشد و بعضی اوقات حتی به مدت 10 ثانیه تنفسش متوقف شود.

3. حجم ادرار کودک کم و رنگ آن کم رنگ شود.

4. بثورات پوستی، برجستگی و تورم فونتانل یا ملاج نوزاد

5. تشنج در نوزادان

6. بروز علائم بدخلقی و بهانه گیری در کودکان مانند نوزادان

7. در ریتم قلب کودک تغییرات ایجاد شود

8- کودکان نیز دچار مشکل تنفسی شوند

9. مشکل دفع ادرار در کودک

10. استفراغ و سرگیجه

2 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات