تشخیص و درمان عفونت خون در کودکان

0 6,223

تشخیص و درمان عفونت خون

تشخیص عفونت خون در کودکان

از آن جا که علائم یا نشانه های عفونت خون در کودکان مشخص نیست، پزشکان برای تأیید یا رد آن، یک سری آزمایشات تجویز می کنند. پزشک در صورت بروز تب در کودک، عفونت گوش، گلو یا ریه را بررسی می کند. اگر هیچ علامتی از عفونت های دیگر در فرد تشخیص داده نشد، آزمایش های خاصی برای کودک تجویز می شود:

1. آزمایش کشت خون برای بررسی وجود باکتری یا میکروارگانیسم

2. آزمایش خون برای بررسی سطح اکسیژن و انعقاد خون

3. پونکسیون نخاعی برای بررسی مننژیت باکتریایی

4. رادیوگرافی قفسه سینه برای بررسی عفونت قفسه سینه یا ریه انجام می شود، زیرا ذات الریه (پنومونی) اگر به موقع شناسایی و درمان نشود، ممکن است منجر به عفونت خون در کودک شود.

5. آزمایش ادرار برای بررسی عفونت ادراری

6. آزمایشات دیگری مانند سی تی اسکن، اسکن ام آر آی و سونوگرافی برای تشخیص عفونت در سایر اندام های داخلی کودک

تشخیص و درمان عفونت خون

درمان عفونت خون

عفونت خون یا سپسیس در کودکان در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع، می تواند کشنده باشد. در صورتی که درمان سپسیس به موقع انجام نشود، ممکن است عفونت به دریچه های قلب آسیب بزند و کم کم درون بافت درون شامه آن گسترش یابد. بنابراین پزشک برای پایین آوردن تب و به حداقل رساندن اثرات عفونت به سایر اعضای بدن، برای کودک آنتی بیوتیک تجویز می کند. اگر کودک بسیار بیمار به نظر برسد، پزشک ممکن است به او آمپول آنتی بیوتیک بدهد. اما در صورتی که کودک تب بدون علائم دیگر داشته باشد، آنتی بیوتیک های خوراکی برای او تجویز می شود.

با این حال، در صورت مثبت بودن نتیجه عفونت خون، مراحل زیر انجام می شود:

1. اولین چیزی که پزشک توصیه می کند، بستری شدن کودک در بیمارستان است، تا درمان مناسب و اقدامات صحیح برای بهبود عفونت انجام شود.

2. سپس پزشک آنتی بیوتیک را از راه وریدی تجویز می کند، زیرا کودک در صورت ابتلا به عفونت حاد قادر به مصرف آنتی بیوتیک خوراکی نیست.

3. سپس مایعات به صورت داخل وریدی (سرم) به کودک تزریق می شود تا کودک هیدراته بماند. گاهی اوقات غذا نیز به این صورت به کودک داده می شود.

4. در صورت لخته شدن خون (ترومبوز)، پلاسمای خون تجویز می شود.

5. در بعضی مواقع برای عملکرد مناسب قلب داروهای فشار خون نیز به کودک داده می شود.

6. معمولاً در صورت عفونت خون، کودکان دچار تنگی نفس می شوند. گاهی اوقات حتی به مدت 10 ثانیه تنفس کودک متوقف می شود که این امر می تواند کشنده باشد. بنابراین به محض بستری کودک مبتلا به عفونت خون، برای او ماسک اکسیژن گذاشته می شود تا در تنفس مشکلی نداشته باشد.

تشخیص و درمان عفونت خون

7. در برخی موارد حساس که بعضی از اعضای بدن آسیب می بیند، عفونت باید با جراحی خارج شود.

8. جدا از همه نکات بالا، کودک مبتلا به عفونت خون بسیار آسیب پذیر می شود. بنابراین، او باید در حین درمان و حتی پس از آن در محیط بسیار تمیز نگهداری شود. در صورتی که کودک پس از درمان از همان شیوه زندگی پیروی کند، ممکن است در معرض خطر ابتلای دوباره به عفونت قرار گیرد. اصول بهداشتی باید رعایت شود و تغذیه کودک سالم و مقوی باشد تا سیستم ایمنی بدن او تقویت شود.

9. همچنین دوره آنتی بیوتیک کودک باید کامل شود و معاینات پزشکی برای او انجام شود.

خطرات و عوارض عفونت خون

خطرات مسمومیت خون در کودکان بسیار است. در درجه اول، اگر سپسیس به موقع شناسایی و درمان نشود، حتی ممکن است برای کودک کشنده باشد. این عارضه پنج برابر کشنده تر از حمله قلبی یا سکته مغزی است. در بدترین نوع این بیماری، فشار خون پایین می آید، قلب ضعیف می شود، برخی از اندام های بدن از کار می افتد، کودک دچار شوک سپتیک می شود و چند عضو او دچار نارسایی می شود. در حقیقت، سپسیس یکی از مهم ترین چالش بخش های مراقبت ویژه در بیمارستان ها و از دلایل مرگ و میر است.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات