ویپ یا سیگار الکترونیکی در بارداری

0 1,207

سیگار الکترونیکی در بارداری

از 20 دسامبر 2019 در ایالت متحده، محدودیت سنی قانونی جدید برای خرید سیگار و هر نوع محصولات دخانی ( فرآورده های تنباکو) به 21 سال رسید.

استعمال سیگار در دوران بارداری برای مادر و جنین مضر است و بر سلامت آن ها تاثیر می گذارد. با این حال بسیاری از زنان باردار به کشیدن سیگار ادامه می دهند. سازمان ها و برنامه های زیادی با هدف توقف مصرف سیگار در دوران بارداری وجود دارد، زیرا بیشتر زنان سیگاری تمایل به کاهش مصرف تعداد سیگار روزانه و در نهایت ترک آن دارند.

سیگار الکترونیکی در دوران بارداری

سیگارهای الکترونیکی همچنین به عنوان e-cigs و ویپ شناخته و وارد می شوند. تولید کنندگان این سیگارها ادعا می کنند که این روش ایمن تر از سیگار کشیدن است و به نظر زنان باردار فریب این تبلیغ را می خورند. بر اساس کنفرانسی در جامعه متخصصین زنان و مامایی آمریکا (ACOG) در ماه مه 2015 ، حدود 40 درصد از زنان باردار معتقدند که سیگارهای الکترونیکی خطر کمتری نسبت به سیگارهای معمولی دارند.

سیگارهای الکترونیکی سیستم های تحویل نیکوتین هستند و استفاده از آن ها راحت تر و متفاوت با سیگارهای معمولی است. تنها 57 درصد از زنان در طول مطالعه می دانستند که سیگارهای الکترونیکی هم نیکوتین دارند. بنابراین جای تعجب ندارد که کمتر از 67 درصد از آن ها نسبت به اعتیاد آور بودن سیگار الکترونیکی آگاهی داشته باشند.

از آن جایی که بخار حاصل از سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین است، احتمال آسیب آن به مادران باردار و جنین آن ها وجود دارد و نتیجه مصرف آن حتی فراتر از اعتیاد است. عوارض سیگار الکترونیکی در دوران بارداری و بعد از آن تنها محدود به زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد نیست، بلکه در موارد شدید منجر به مرگ نوزادان می شود .

سیگارهای الکترونیکی دستگاه هایی هستند که در دست نگه داشته شده و با گرم کردن مایعی حاوی نیکوتین (اغلب به همراه طعم دهنده) کار می کنند. این سیگارها به شما امکان می دهند تا به جای دود، نیکوتین را در بخار استنشاق کنید. نیکوتین یک ماده شیمیایی اعتیاد آور است. افزون بر این، قرار گرفتن جنین در معرض نیکوتین (از طریق جفت از مادر به جنین منتقل می شود) می تواند منجر به وزن کم هنگام تولد و زایمان زودرس شود.

سیگار الکترونیکی در بارداری

سیگار الکترونیکی در بارداریعدم وجود قوانین برای سیگارهای الکترونیکی

از دیرباز سازمان غذا و دارو (FDA) برای سیگارهای الکترونیکی قوانینی را تنظیم نکرده است. با این حال، سیاست های جدید FDA شرکت ها را ملزم می کند تا پایان ژانویه 2020 تولید و فروش محصولات سیگار الکترونیکی طعم دار، به استثنای منتول و تنباکو را متوقف کنند.

عدم وجود مقررات کافی در مورد سیگارهای الکترونیکی باعث ادعای جمعیت آسیب پذیر، مانند زنان باردار و غفلت از هشدارها می شود. نبود هیچ هشداری روی بسته های این سیگارها منجر به تصور غلط زنان بر این باور می شود، که سیگارهای الکترونیکی به اندازه سیگارهای معمولی مضر نیستند.

از 316 زنی که در کلینیک دکتر کاترینا مارک در دانشگاه مریلند مورد مطالعه قرار گرفتند، تنها 13درصد سیگار الکترونیکی را امتحان کرده اند. اگرچه 75 درصد آن ها معتقدند که ضرر این نوع سیگارها نسبت به سیگارهای سنتی کمتر است.

پژوهشگران خاطر نشان کردند که سنجش و آموزش مربوط به سیگارهای الکترونیکی باید در مراقبت های دوران بارداری لحاظ شود.

سیگار الکترونیکی در بارداری

سیگار الکترونیکی و ترک سیگار

بسیاری از زنانی که سیگار الکترونیکی را امتحان کرده اند بر این باورند که استنشاق بخار سیگار الکترونیکی به آن ها کمک می کند تا سیگار را ترک کنند. واقعیت این است که افزون بر این که سیگار الکترونیکی توسط FDA تنظیم نشده است، تاثیر به کارگیری آن برای کمک به ترک افراد سیگاری نیز مورد بررسی قرار نگرفته است.

روش هایی برای ترک سیگار وجود دارد و شامل جایگزین نیکوتین از طریق محصولاتی مانند آدامس و پچ درمال (چسب های نیکوتینی) می شود، پزشک یا ماما می تواند با استفاده از این روش ها قبل یا در دوران بارداری به زنان سیگاری کمک کند. ویپینک یا استنشاق بخارهای حاصل از سیگارهای الکترونیکی در لیست موارد مجاز در دوران بارداری لحاظ نشده است.

مصرف سیگار عوارض بسیار زیاد و جبران ناپذیری دارد. ترک سیگارهای الکترونیکی همانند سیگارهای معمولی هرچه زودتر انجام شود، خطرات احتمالی آن (مرتبط با دوران بارداری) کمتر و وضعیت مادر و جنین بهتر خواهد بود.
ترک سیگار می تواند دشوار باشد، اما بسیاری از افراد قادرند میزان مصرف خود را کاهش داده یا به کلی سیگار را ترک کنند. اگر می خواهید مصرف سیگار را متوقف کنید، اما نمی دانید از کجا باید شروع کنید، با پزشک یا مامای خود صحبت کنید.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات