آندومتریوز انفیلتراتیو عمقی چیست؟ – بخش دوم

0 957

علل و عوامل خطر اندومتریوز انفیلتراتیو عمقی چیست؟

مطالعه ای که در آذر سال 1398 در قطعه قالب گیری جمعی (BMC) سلامت زنان منتشر شده است، عوامل زیر را در مورد زنانی که در معرض خطر بیشتری در ابتلا به DIE قرار دارند، نشان می دهد:

– زنان متاهل

– زنان مسن

– زنانی که خواهر و برادر دارند

– زنانی که بارداری قبلی نداشته اند

– زنانی که قاعدگی شان در سنین پایین تر شروع شده است

– زنانی که اختلالات قاعدگی و تخمک گذاری داشته باشند

– زنانی که سابقه هرگونه جراحی رحم مانند دیلاتاسیون و کورتاژ (D * C)، سقط جنین و میومکتومی (برداشتن تومور فیبرومیوم) داشته باشند.

آندومتریوز انفیلتراتیو عمقی

آیا اندومتریوز انفیلتراتیو عمقی قابل درمان است؟

دکتر نویز می گوید: “درمان آندومتریوز بستگی به محل و شدت اندام های تحت تأثیر یا تخریب ضایعه دارد.” جراحی لاپاروسکوپی هنوز معیار طلایی درمان آندومتریوز است، حتی اگر این عمل جراحی به صورت کامل انجام شود. در لاپاروسکوپی لازم است ضایعات و بافت درگیر بدون آسیب رساندن به اندام جدا شود. در موارد حاد بیماری، این کار به صورت لاپاروسکوپی انجام نمی شود و جراحی کامل به منظور برداشتن تمام بافت های درگیر و ضایعات انجام می شود.

اگر شما جزء اندک افراد مبتلا به DIE هستید که علائم خفیف دارید و نگران باروری تان نیستید، پزشکان مطابق مقاله ای که در اردیبهشت سال 1397 در زمینه مدیریت OBG منتشر شده است، توصیه به صبرکردن برای دریافت نتیجه درمان می کنند.

درمان DIE دشوار است؛ به دنبال تیم جراحی مناسب باشید.

از آن جا که عمل جراحی می تواند بسیار پیچیده باشد، ابو النادی تأکید می کند که بیماران به دنبال تیمی از متخصصان زبده باشند: “بیشتر جراحان عمومی یا متخصصان زنان و زایمان به اندازه کافی برای این نوع جراحی آموزش ندیده اند. در حقیقت شما باید شخصی را پیدا کنید که تخصص کافی در زمینه اندومتریوز انفیلتراتیو عمقی داشته باشد”. انتخاب پزشکی که در این زمینه تخصص نداشته باشد شما را در معرض خطر تکرار جراحی یا برداشتن ناقص ضایعه قرار می دهد. او همچنین افزود:

” بیشتر بیماران DIE که درمان شده اند به دلیل برداشته شدن ناقص ضایعه به منظور تکرار درمان، دوباره به پزشک مراجعه می کنند.”

آندومتریوز انفیلتراتیو عمقی

آندومتریوز انفیلتراتیو عمقینویز می گوید که او بیمارانی را دیده است که به چهار یا پنج عمل جراحی نیاز داشته اند. او گفت: “آن ها سه یا چهار سال به درمان پزشکی علائم بیماری می پردازند و بعد دوباره عمل می شوند. در صورت تمایل بیمار به حفظ توانایی باروری اش فقط ضایعات و بافت درگیر جدا می شود، اما در بعضی مواقع بیمار ناچار به تسلیم تصمیم پزشک می شود و جراحی هیسترکتومی برای او انجام می شود. از نظر بسیاری از متخصصان جراحی هیسترکتومی، برداشتن رحم آخرین راه حل درمان DIE محسوب می شود.

زنان: از خود دفاع کنید!

ابو النادی از زنان مبتلا به DIE خواست تا قهرمان خود باشند. از نظر او بیماران باید واقعاً حامی خود شوند تا پاسخ گوی علائم بیماری باشند. آن ها باید بدانند که پزشکان متخصص اندومتریوز بسیاری وجود دارند که آگاه و مشتاق به توسعه رویکرد جامع و کامل درمان این بیماری هستند. اگر پزشک معالج به نظر بیمار اعتنا نکند یا صلاحیت های درمانی لازم را نداشته باشد، بیمار باید به پزشکی که تخصص بیشتری دارد مراجعه کند. پزشک متخصص اندومتریوز انفیلتراتیو عمقی می تواند علائم و کیفیت زندگی بیمار را بهبود بخشد .

آندومتریوز انفیلتراتیو عمقی چیست؟ – بخش اول

مترجم: محدثه محمدی

3 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات