آندومتریوز انفیلتراتیو عمقی چیست؟ – بخش اول

1 3,147

علائم و نشانه های اندومتریوز

آندومتریوز، یک بیماری مزمن است که در آن بافت آندومتر در خارج از رحم و در سایر اندام های بدن رشد می کند. تشخیص این بیماری دشوار است، زیرا با انواع علائم و نشانه های مختلفی همراه است و برای حفظ توانایی باروری فرد به درمان های تخصصی احتیاج است.

در عارضه آندومتریوز جلدی، چسبندگی ها بر روی سطح اندام ظاهر می شود، به عبارت دیگر آندومتریوز انفیلتراتیو عمقی (DIE) یک بیماری تهاجمی است و ضایعات بیش از 5 میلی متر در بافت های صفاقی اندام های لگنی نفوذ می کند. این بیماری همچنین منجر به کیست شکلاتی (کیست خوش خیم پر از خون مایع به رنگ قهوه ای که در تخمدان ها رشد می کند و به آن آندومتریوم تخمدان نیز می گویند) می شود.

علائم و نشانه های اندومتریوز

علائم و نشانه های اندومتریوزآندومتریوز ممکن است در مناطق مختلف بدن دیده شود، بر اساس طبقه بندی دکتر نور داسوکی ابوالنادی، استادیار گروه جراحی زنان و زایمان کمتر تهاجمی در دانشگاه علوم پزشکی کارولینای شمالی در چاپل هیل، آندومتریوز به چهار نواحی مختلف تقسیم می شود. این مناطق عبارتند از:

– رباط رحم (حمایت از ساختارهایی که سرویکس و رحم را در لگن نگه می دارد)

– روده

– مثانه

– واژن

آندومتریوز انفیلتراتیو عمقی منجر به ایجاد “لگن منجمد” می شود.

دکتر ابو النادی، لگن منجمد را بدترین کابوس جراحان می داند. به این معنی که اندومتریوز آن قدر التهاب و زخم در لگن ایجاد می کند که به نظر می رسد اندام ها به یکدیگر متصل شده اند. لگن منجمد، جراحی را بسیار دشوار می کند و برداشتن ضایعات بدون آسیب رساندن به ساختار بافت های اطراف کار پیچیده ای است.

علائم و نشانه های اندومتریوز

معمولا بیماری اندومتریوز علامتی ندارد و به گفته نیکول نویز دکترو رئیس سازمان بخش غدد درون ریز تولید مثل و ناباروری در نیویورک “گاهی اوقات بیماری می تواند مثل بمبی خاموش عمل کند، به حدی که پیدا کردن لوله های فالوپی یا تخمدان ها در حین عمل دشوار است”. اندام های بدن فقط در یک موقعیت قرار نمی گیرد. در واقع، آن ها محل های نزدیک به هم دارند و برای عملکرد صحیح نیاز به حرکت دارند. لگن منجمد، معمولا توانایی چرخش اندام های داخلی را از بین می برد. این بیماری به ویژه در زمان تخمک گذاری دردناک است، زیرا در اثر این عارضه، تخمدان با تخمک و فولیکول در زمان مقاربت یا در طول دوره قاعدگی متورم می شود.

آندومتریوز انفیلتراتیو عمقی مانند آدنومیوز نیست.

آدنومیوز مربوط به آندومتریوز است (و معمولا هم زمان با DIE رخ می دهد) و تشخیص آن مانند آندومتریوز دشوار است. آدنومیوز زمانی اتفاق می افتد که بافت آندومتر دیواره رحم در دیواره عضلانی رحم رشد می کند. آندومتریوز انفیلتراتیو عمقی یک پدیده متفاوتی را توصیف می کند. آندومتر داخلی رحم در بافت های مجاور رحم رشد می کند.

علائم و نشانه های اندومتریوز

علائم و نشانه های آندومتریوز انفیلتراتیو عمقی چیست؟

مانند تمام عارضه های اندومتریوز، شدت بیماری DIE همیشه با میزان درد ارتباط ندارد. این بیماری می تواند با کمی چسبندگی و درد شدید همراه باشد. همچنین خیلی شایع نیست که آندومتریوز انفیلتراتیو عمقی با علائم اندکی همراه باشد. تحقیقات منتشر شده در تولید مثل انسان نشان داد که ضایعات DIE تمایل به نفوذ عمیق در مناطق سرشار از رشته های عصبی را دارند و منجر به ناراحتی و درد می شوند. دکتر ابوالنادی خاطر نشان کرد که باید مواظب این علائم باشید:

– درد مزمن لگن

– دیسمنوره (قاعدگی دردناک)

– دیسپارونی (آمیزش و نزدیکی دردناک)

– دفع مدفوع به همراه درد و خون ریزی

– مشکلات ادراری

– خون ریزی واژینال پس از هیسترکتومی

– نازایی

تشخیص اندومتریوز انفیلتراتیو عمقی معمولاً از طریق جراحی لاپاروسکوپی و سونوگرافی انجام می شود.

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین رای بیشتر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات