برنامه خواب نوزاد 1 ماهه

0

برنامه زمان خواب و چرت زدن برای نوزاد یک ماهه (4 هفته ی اول) را در این مطلب می خوانیم.

خواب در دوران نوزادی می تواند بسیار آشفته باشد، زیرا نوزادان تا زمانی که به سن 3 تا 4 ماهگی نرسند، یک چرخه معمولی 24 ساعته برای خواب و غذا خوردن را دنبال نمی کنند. در حالی که ما انتظار نداریم والدین با نوزادی کوچک، برنامه ای منظم داشته باشند، اما همه چیزهایی را که باید در مورد پنجره های بیداری و الگوهای خواب نوزاد یک ماهه خود بدانید، به شما توضیح می دهیم.

یک نوزاد یک ماهه چقدر باید بخوابد؟

در این سن امیدواریم در یک دوره 24 ساعته شاهد 15.5 ساعت خواب باشیم. محدوده خواب در دوران نوزادی متفاوت است و شما باید علاوه بر مشاهده ساعات توصیه شده؛ به‌عنوان یک راهنمای کلی، روحیه فرزندتان را نیز در نظر بگیرید.

بیشتر نوزادان می توانند به راحتی فقط 30 تا 90 دقیقه بیدار بمانند، بنابراین انتظار خواب زیاد روزانه ی نوزاد را داشته باشید. طبیعی است که شما حس کنید وقتی نوزاد بیدار است فقط وقت دارید او را عوض کنید و سریع شیر بدهید پیش از اینکه دوباره به خواب برود؛ اینها کاملا طبیعی است.

دقت داشته باشید؛ روند خواب برای نوزادان نارس (نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا می آیند)؛ روند خواب ممکن است متفاوت باشد.

بهترین نکته خواب برای نوزادان 1 ماهه

بسیاری از خانواده ها پیروی از یک روال «خوردن، بازی، خوابیدن» را در ماه های اولیه مفید می دانند؛ یعنی شما وقتی نوزاد خود را از خواب بیدار می‌کنید؛ به او شیر می‌دهید و سپس قبل از فرا رسیدن زمان خواب دوباره، یک فعالیت با او انجام می دهید. اگر “بازی” شما با نوزادتان، فقط در حد تعویض پوشک و تماس چشمی قبل از اینکه دوباره برای خواب آماده شود باشد؛ باز هم کافی است، پس نگران نباشید.

یک نکته احتیاطی: حتماً با بزرگ تر شدن نوزاد، دوباره برنامه مناسب سن او ارزیابی کنید. در حالی که این روند برای نوزادان تازه متولد شده به خوبی جواب می دهد، گاهی اوقات می تواند منجر به چرت های کوتاه در 3 تا 5 ماهگی شود. با طولانی شدن پنجره های بیداری، زمان تغذیه اغلب باید طوری تنظیم شود که نوزاد به دلیل گرسنگی زود از خواب بیدار نشود.

واقعیت خواب برای نوزادان 1 ماهه

“برنامه” چرت زدن و مدت زمان آن در ابتدا کمی متفاوت است. تا زمانی که نوزاد به 3 تا 4 ماهگی نرسد، انتظار منظم بودن برنامه خواب او را نداشته باشیم.

نمونه برنامه خواب نوزاد 1 ماهه

برنامه خواب نوزاد 1 ماهه

توجه: نیازهای خواب در نوزادان متفاوت است و این نمودار را فقط باید به عنوان نمونه مشاهده کرد.

برنامه زمان خواب نوزاد یک ماهه

چرت نوزاد یک ماهه چقدر باید باشد؟

انتظار داشته باشید که طول چرت نوزاد شما در این سن غیرقابل پیش بینی باشد. از آن جایی که نوزادان با چرخه‌های خواب قابل پیش بینی یا سازمان‌یافته به دنیا نمی‌آیند، ممکن است نوزاد شما ۱۰ دقیقه یا ۲ ساعت چرت بزند. نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که او معمولاً پس از یک دوره بیداری 30 تا 90 دقیقه‌ای باید بخوابد.

یک نوزاد یک ماهه باید در روز چند چرت بزند؟

از آن جایی که نوزادان در ماه اول زندگی برنامه شبانه روزی منظمی ندارند، تعیین اینکه چه چیزی چرت و چه چیزی خواب شبانه را تشکیل می دهد، می تواند دشوار باشد. توصیه می کنیم در این سن از یک برنامه خواب خاص نوزاد پیروی نکنید. خواب نوزاد بدون الگو است، به این معنی که احتمالاً دوره‌های خواب کوتاه و طولانی را با بیداری‌های مکرر برای تغذیه و آرامش یافتن می‌بینید.

در این جا نمونه ای از شکل خواب که ممکن است یک روز از برنامه نوزاد شما باشد؛ را ارائه می دهیم. با این حال، اگر برنامه شما کاملا متفاوت به نظر می رسد نگران نباشید. نوزاد شما بیشتر وقت خود را در خواب سبک می گذراند. ما نمی‌توانیم کنترل کنیم یا پیش‌بینی کنیم که خواب عمیق چه زمانی اتفاق می‌افتد یا چرت‌های طولانی چقدر طول می‌کشد تا زمانی که بزرگ‌تر شود.

۶ برنامه چرت زدن

طلوع صبح 6:45 صبح

چرت اول 7:30 صبح تا 8:45 صبح (1.25 ساعت چرت): 45 دقیقه بیدار بودن قبل از اولین چرت

چرت دوم 9:45 صبح – 11:00 صبح (1.25 ساعت چرت): 1 ساعت بیدار بودن قبل از چرت دوم

چرت سوم 12:15 – 13:15 (1 ساعت چرت): 1.25 ساعت بیدار بودن قبل از سومین چرت

چرت چهارم 14:30 – 16:00 (1.5 ساعت چرت): 1.25 ساعت بیدار بودن قبل از چرت چهارم

چرت پنجم 5:15 – 17:45 (30 دقیقه چرت): 1.25 ساعت بیدار بودن قبل از خواب پنجم

چرت ششم 19:00 – 19:30 (30 دقیقه چرت): 1.25 ساعت بیدار بودن قبل از ششمین چرت

ساعت 20:30 برای خواب آماده شوید

خواب 9:00 شب: 1.5 ساعت بیدار بودن قبل از خواب

زمان خواب نوزاد 1 ماهه

نوزاد 1 ماهه چه ساعتی باید بخوابد؟

ممکن است نوزاد شما در این سن خیلی دیر بخوابد. از آن جایی که برنامه یک نوزاد در این مرحله از رشد، نامنظم است؛ تعجب نکنید اگر طولانی ترین خواب در ساعت 10:00 شب یا حتی دیرتر شروع شود. با این حال، در 3 تا 4 ماهگی، اکثر نوزادان برای خواب زودتر آماده می شوند.

سوالات متداول خواب نوزاد 1 ماهه

سوال: آیا نوزاد یک ماهه می تواند تمام شب بخوابد؟

ما انتظار نداریم که نوزادان در این سن به طور مداوم در طول شب بخوابند. نوزاد باید در طول شب برای تغذیه بیدار شود. با پزشک اطفال یا مشاور شیردهی خود مشورت کنید تا مشخص شود که برای نیازهای فردی فرزندتان چند وعده شیر در شب لازم است.

پرسش: نوزادان یک ماهه چند بار می خوابند؟

نوزاد 1 ماهه باید اغلب بخوابد. سعی کنید پس از حدود 30 تا 90 دقیقه بیداری به نوزاد فرصت خوابیدن بدهید. به دنبال نشانه‌های خواب باشید تا به شما کمک کند تعیین کنید که نوزاد شما چه زمانی آماده خواب است.

هنگامی که نوزاد شما شروع به فاصله گرفتن از شما می کند، نگاهی براق در چشمانش دارد یا پیشانی خود را روی شما می مالد، به احتمال زیاد، کم کم برای چرت زدن آماده است. در حالت طبیعی، به نوزاد فرصت بدهید تا قبل از رسیدن به مرحله خستگی بیش از حد بخوابد که خوابیدن را برای او راحت تر باشد.

پرسش: چقدر خواب شبانه برای نوزاد یک ماهه مناسب است؟

در این سن، معمول است که نوزادان به مدت 9 تا 12 ساعت در فضای خواب شبانه خود باشند و چندین بار برای تغذیه و آرامش یافتن از خواب بیدار شوند.

پرسش: چه مدت زمان بیداری برای نوزاد یک ماهه بهترین است؟

نوزاد شما احتمالا بین دوره های خوابش بین 30 تا 90 دقیقه بیدار می ماند. پنجره های بیدار معمولاً در صبح کوتاه تر می شوند و با پیشرفت روز طولانی تر می شوند. انتظار داشته باشید نوزاد شما برای مدت طولانی تری (اما در حالت ایده آل بیش از 90 دقیقه نشود) قبل از خواب بیدار باشد.

پرسش: نوزاد 1 ماهه چقدر باید در طول روز بخوابد؟

خواب روزانه نوزاد شما در این سن غیرقابل پیش بینی است. دیدن 5 تا 6 ساعت خواب در طول بسیاری از چرت‌ها معمول است. با این حال، ما می خواهیم به خواب کلی در طول یک دوره 24 ساعته (به طور ایده آل حداقل 15.5 ساعت) توجه بیشتری داشته باشیم زیرا در این سن، روند خواب شبانه روزی به هم ریخته است.

پرسش: نوزاد 1 ماهه من در طول روز بیشتر از شب می خوابد. چگونه می توانم معکوس روز/شب را حل کنم؟

به جز دیر خوابیدن، مشاهده گیجی روز و شب در چند هفته اول زندگی، طبیعی است و معمولا تا 8 هفتگی برطرف می شود. مطمئن شوید که خانه را در طول روز روشن و پر سر و صدا و در شب تاریک و ساکت است؛ با این روش به نوزاد کمک می کنید سردرگمی روز و شب خود را برطرف کند.

پرسش: چه زمانی باید نگران برگشت خواب باشم؟

رشد و نمو نوزاد شما منجر به تغییر چرت و بلوغ چرخه خواب می شود که اغلب بر خواب 3 تا 4 ماهگی تاثیر می گذارد. تغییر حاصل در عادات خواب اغلب به عنوان “رگرسیون خواب 4 ماهه” نامیده می شود.

پرسش: برنامه خواب 6 هفته ای چه تفاوتی با برنامه خواب 4 هفته ای دارد؟

آن ها تقریباً یکسان هستند. به دلیل سیستم خواب و بیداری شبانه روزی نابالغ، خواب برای مدتی قابل پیش بینی نخواهد بود. شما می توانید انتظار داشته باشید که پنجره های بیداری 30 تا 90 دقیقه تا 8 هفتگی نوزاد ادامه داشته باشد.

پرسش: نوزاد 6 هفته چه ساعتی باید بخوابد؟

نگران پیروی از یک برنامه دقیق با نوزاد خود نباشید. نوزاد 6 هفته ای شما هنوز برای زمان خواب مشخصی آماده نیست و تا حدود 8 هفتگی یک روند بیولوژیکی روز/شب را ایجاد نخواهد کرد. گفتنی است که ما متوجه شدیم اکثر نوزادان در این سن طولانی‌ترین دوره خواب شبانه خود را از ساعت 9:00 تا 10:00 شب یا بعد از آن شروع می‌کنند.

پرسش: چه مدت باید نوزاد 6 هفته ای من بیدار باشد؟

پنجره بیداری برای نوزادان زیر 8 هفته یکسان است؛ یعنی همان بین 30 تا 90 دقیقه. شما می توانید این دوره های بیداری نسبتا کوتاه را تا 2 ماهگی ادامه دهید. در حدود دو ماهگی، پنجره بیداری ممکن است به 45 دقیقه تا 1.75 ساعت تغییر کند.

پرسش: نوزاد 6 هفته ای چه مدت باید در شب بخوابد؟

خواب معمولاً بین شب و روز به طور نسبتاً مساوی توزیع می شود و میزان کل خواب نوزاد در یک دوره 24 ساعته می تواند کمی متفاوت باشد. در حالی که برای نوزادان در این سن معمول است که 9 تا 12 ساعت شب را در فضای خواب خود بگذرانند، نوزادان در طول شب برای تغذیه و آرامش یافتن بیدار می شوند. با توجه به راهنمای بالینی خواب نوزادان به طور متوسط 8.5 ساعت خواب واقعی شبانه مناسب است.

پرسش: آیا یک نوزاد 6 هفته باید در برنامه باشد؟

خیر، ما برنامه ثابتی را برای نوزادان توصیه نمی کنیم. خواب در این سن تا حد زیادی توسط گرسنگی و پنجره های بیداری کنترل می شود نه برنامه های شبانه روزی. والدینی که تمایل به برنامه ریزی بیشتری دارند ممکن است پیروی از یک روال معمول مانند “خوردن، بازی، خواب” را مفیدتر بدانند.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات