آنفولانزای معده در نوزادان و کودکان نوپا

1 631

آنفولانزای معده (گاستروانتریت) منجر به تحریک و التهاب معده و روده می شود. به محض ورود ویروس به بدن کودکان دوره کمون بیماری که حدود دو روز تا بروز علائم است شروع می شود، بیشترین عارضه این بیماری از دست دادن آب بدن است.

اگر نوزاد یا کودک نوپای شما بالا می آورد و اسهال است، با پزشک تماس بگیرید. فرزند شما ممکن است به آنفولانزای معده مبتلا شده باشد. مهم ترین کار این است که بسته به سن ، او را با شیر مادر، شیرخشک یا آب هیدراته کنید. کودک ممکن است به یک محلول الکترولیت خوراکی (محلول های آبرسان نمکی (ORS)) نیز احتیاج داشته باشد. رژیم غذایی ساده منجر به بهبودی و جبران کم آبی حاصل از بیماری می شود.

آنفولانزای معده چیست؟

آنفولانزای معده یکی از خطرناک ترین مشکلات سلامتی است که نوزادان و کودکان نوپا را تحت تاثیر قرار می دهد. آنفولانزای معده با عنوان گاستروانتریت نیز شناخته می شود و یک نوع عفونت روده ای است که علائم آن اسهال ، گرفتگی شکمی، تهوع یا استفراغ و گاهی تب است.
گرچه این بیماری معمولا آنفولانزای معده نامیده می شود، ولی هیچ ارتباطی با آنفولانزای ویروسی ندارد.

چه عواملی باعث ایجاد آنفولانزای معده در نوزادان و کودکان می شوند؟

موارد زیر از جمله پاتوژن های رایجی هستند که باعث آنفولانزای معده در نوزادان و کودکان نوپا می شوند:

ویروس : روتا ویروس (Rotavirus) و نورو ویروس (Norovirus ) (اما نه ویروس آنفولانزا)

باکتری : سالمونلا (Salmonella)،استافیلوکوکو (Staphylococcus) و اشرشیا کولی (Escherichia coli )

انگل : لامبلیا ژیاردیا (Giardia lamblia )

آنفولانزای معده

آنفولانزای معدهدلایل ابتلای نوزادان و کودکان به آنفولانزای معده

ویروس: گاستروانتریت، ویروسی بسیاری مسری است. کودک یا نوزاد ممکن است چیزی آلوده به ویروس خورده یا از فنجان یا وسایل شخص مبتلا به ویروس استفاده کرده باشد (ممکن است ویروس بدون هیچ علامتی در بدن فرد وجود داشته باشد).

عفونت باکتریایی یا انگل: کودک ممکن است غذا یا نوشیدنی آلوده‌ای خورده باشد.

روش دیگر ابتلا به بیماری در کودکان و نوزادان، تماس با مدفوع عفونی و سپس خوردن دست‌های آلوده است. ممکن است چنین چیزی عجیب به نظر برسد اما گاهی این اتفاق، مخصوصا در مهد کودک‌ها می‌افتد. به یاد داشته باشید که این جرم‌ها و مواد عفونی، بسیار ریز و میکروسکوپی هستند، بنابراین حتی وقتی که دست‌های نوزاد کثیف به نظر نمی‌رسند، ممکن است آلوده به باکتری باشند.

آنفولانزای معده چقدر شایع است؟

با توجه به آمارهای ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، روتاویروس عامل اصلی بروز بیماری اسهال در میان نوزادان و کودکان نوپا است. شایع‌ترین علت بروز بیماری گاستروانتریت حاد در میان نوزادان و کودکان نوپا نیز همین ویروس می‌باشد. لازم است بدانید که روتاویروس بیشترین آسیب را به نوزادان زیر 11 ماه وارد می‌کند. گاستروانتریت ویروسی دومین بیماری شایع موجود است (بعد از عفونت های تنفسی مانند سرماخوردگی). کودکان به طور متوسط سالانه یک یا دو دوره از این اشکال معده را تجربه می کنند. آن ها اغلب در سال اول خود در مهدکودک ها به این ویروس مبتلا می شوند، تقریبا هر کودکی تا سن 6 سالگی حداقل یک بار در عمرش به این بیماری دچار می شود. هر چند سیستم ایمنی می تواند تا حدودی با این بیماری مقابله کند ولی حادترین علائم این بیماری در کودکان 6 ماهه تا 2 ساله و افراد ضعیف دیده می شود.

در صورت ابتلای کودک به بیماری آنفولانزای معده چه موقع باید با پزشک تماس گرفت؟

ممکن است علائم اولیه‌ی آنفلوانزای معده، مخصوصا در نوزادان و کودکان نوپا زیاد قابل توجه نباشند.

اگر گمان می کنید فرزندتان به آنفولانزای معده مبتلا شده به ویژه در صورتی که فرزند کمتر از شش ماه سن دارد، به پزشک اطلاع دهید.

آنفولانزای معدهعلائم زیر از موارد هشدار دهنده هستند:

– استفراغی که بیش از 24 ساعت طول می کشد

– اسهال شدید و خونین

-خواب آلودگی و بی حالی غیرمعمول

-تب بالا:

. نوزاد کمتر از 3 ماه سن دارد و تب او 38 درجه سانتی گراد یا بالاتر است.

. نوزاد 3 تا 6 ماهه است و تب او به 38.3 درجه سانتی گراد رسیده باشد.

. نوزاد بیش از 6 ماه سن دارد و تب او 39.4 درجه یا بالاتر است.

– کمبود شدید آب بدن که با ضعف مشخص می شود.

هشدار: درصورتی که فرزند شما علائم کم آبی جدی را نشان می دهد، سریعاً او را به اورژانس ببرید. کودکان خردسال خیلی سریع می توانند دچار کم آبی خطرناک شوند.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین رای بیشتر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات