بارداری در دوران شیردهی

0 1,300

شاید شنیده باشید که افراد می گویند شیردهی یک حالت ضد بارداری طبیعی عالی است و شما هم برای تان این پرسش پیش آمده که آیا این مساله درست است یا خیر. بسیاری از خانم ها در حالی که نوزاد خود را شیر می دهند، پریود نمی شوند اما این بدان معنا نیست که در این مدت بارور نیستند. استفاده از برخی روش های پیشگیری از بارداری در صورتی که مایل به جلوگیری از بارداری در دوران شیردهی باشید، ضروری است.

آیا می توانید در حین شیردهی باردار شوید؟

بله، امکان شیردهی با شیر مادر و باردار شدن همزمان وجود دارد. مادری که شیرخوارش زیر 6 ماه است و به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه می شود، ممکن است در این دوره پریود نشود. اما هیچ راهی برای تعیین اینکه چه موقع ممکن است بدن وی تخمک را آزاد کند و منجر به تخمک گذاری شود؛ وجود ندارد. بنابراین، احتمال باردار شدن در دوران شیردهی وجود دارد، اگرچه ممکن است بسیار کم باشد.

چگونه تغذیه با شیر مادر بر بارداری تأثیر می گذارد؟

تولید هورمون پرولاکتین در بدن شما افزایش یافته که نتیجه آن تحریک نوک سینه ها در هنگام شیردهی است. سطح بالاتر پرولاکتین به معنای کاهش باروری شما است. این هورمون از تخمک گذاری جلوگیری می کند و مانع از قاعدگی می شود. میزان پرولاکتین در طول شب و به زودی بعد از بیدار شدن در بالاترین حد خود قرار دارد. اما، مهم است که به یاد داشته باشید که حتی اگر هنوز در این دوران پریود نشدید، ممکن است تخمک گذاری وجود داشته باشد.

بارداری در دوران شیردهی

بارداری در دوران شیردهیسطح اولیه پرولاکتین در زنان

میزان پرولاکتین در بدن زن بسته به اینکه باردار باشد یا نه، همچنین دوره پس از زایمان و شیردهی آن، متفاوت خواهد بود. این میزان در دوره های مختلف به شرح زیر است:

در شرایط عادی؛ خارج از بارداری و شیردهی = کمتر از 25 میلی گرم/ میلی لیتر

در دوران بارداری = 200 میلی گرم/ میلی لیتر

پس از زایمان ( تا 3 ماه و شیردهی) = 100 میلی گرم/ میلی لیتر

پس از زایمان (تا 6 ماه) ، شیردهی بدون پریود شدن = 110 میلی گرم/ میلی لیتر

پس از زایمان (تا 6 ماه) ، شیردهی همراه پریود شدن = 70 میلی گرم/ میلی لیتر

پس از زایمان (تا 9 ماه) و شیردهی = 50 میلی گرم/ میلی لیتر

علائم شایع بارداری در شیردهی

اگر در حین شیردهی باردار شوید، شاید علائم زیر را تجربه کنید:

1. تشنگی بیش از حد

ممکن است شما به طور مکرر احساس عطش کنید، این در دوران شیردهی رایج است زیرا نوزاد شما بخش عمده ای از مایعات را مصرف می کند. اما اگر شما در شیردهی باردار شوید، عطش بیشتری پیدا می کنید؛ زیرا جنین تازه نیز نیاز به مایعات دارد و آن را از بدن شما تامین می کند.

2. خستگی

خستگی یکی از علائم شایع بارداری هنگام شیردهی است. درست همان زمانی که فکر می کنید سطح انرژی شما در حال برگشتن به حالت عادی پیش از بارداری است، به احتمال زیاد با کوچکترین تلاش احساس خستگی خواهید کرد. انجام دادن کارهای ساده مانند پهن کردن لباس های شسته شده یا شستن ظروف نیز ممکن است برای شما بسیار خسته کننده باشد. در حالی که خستگی معمولاً در اواخر سه ماهه اول رخ می دهد، این اتفاق در شیردهی می تواند خیلی سریع تر رخ دهد.

بارداری در دوران شیردهی

3. سینه های حساس و دردناک

این یکی از علائمی است که احتمالاً به شیردهی نوزاد خود نسبت می دهید. اما اگر به طور ناگهانی حساسیت به نوک پستان را تجربه کردید یا بعد از تغذیه با شیر مادر، نوک سینه های فوق العاده حساس و دردناک شد، بهتر است آزمایش بارداری انجام دهید.

4- کاهش تولید شیر

اگر احساس می کنید تولید شیر شما به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و نوزاد شما حتی بعد از یک تغذیه طبیعی گرسنه می ماند، ممکن است به دلیل بارداری باشد. این معمولاً بعد از گذشت حدود دو ماه از بارداری اتفاق می افتد، البته ممکن است از همان اوایل نیز رخ دهد. همچنین، طعم شیر مادر در صورت بارداری تغییر می کند و ممکن است نوزاد شما از تغذیه خودداری کند یا به نظر برسد با میل و اشتیاق شیر نمی خورد. در نتیجه این تغییرات، برخی از نوزادان نیز ممکن است شروع به پس زدن شیر مادر کنند.

5- گرفتگی شکم

گرفتگی شکم در صورت باردار شدن می تواند بسیار شدید باشد. ممکن است احساس کنید که دوره ماهانه شما در حال شروع است، اما این هرگز اتفاق نمی افتد و فقط گرفتگی ادامه می یابد. این می تواند نشانه ای از احتمال بارداری باشد به خصوص اگر همراه با لکه بینی در هنگام شیردهی باشد.

بارداری در دوران شیردهی

بارداری در دوران شیردهی6. حالت تهوع یا بیماری صبحگاهی

اگر در حین شیردهی باردار شوید، به احتمال زیاد حالت تهوع و بیماری صبحگاهی بیشتر خواهد بود. از این رو، مهم است که اطمینان حاصل کنید که از تغذیه شما جلوگیری نمی کند، باید در نظر داشته باشید که شما مشغول تغذیه دو نوزاد به طور همزمان هستید و همچنین انرژی و سلامتی خود را حفظ کنید.

7. افزایش سطح گرسنگی

به عنوان یک مادر شیرده، گرسنگی شما به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. اما اگر یک میزان گرسنگی ناگهانی در سطح گرسنگی شما همراه با برخی دیگر از علائم بارداری باشد، احتمالاً باردار هستید.

8- برآمدگی در سینه ها

بارداری و همچنین بسیاری از تغییرات هورمونی که پس از زایمان رخ می دهد، می تواند منجر به تشکیل انواع مختلف توده ها در سینه شما شود. این موارد می تواند از کیسه های شیر مسدود شده معروف به گالاکتوسل ها تا کیست های پر از مایع و بافت فیبری نیز به نام فیبرونونوما باشد.

نتیجه گیری

هر زمانی که در دوران شیردهی به باردار بودن خود شک کردید، سریعا نزد پزشک بروید. در صورت تایید بارداری، مراقب سلامتی خود باشید. تغذیه سالم و نوشیدن مایعات به میزان کافی بسیار مهم است.

به گفته های پزشک برای انجام مراقبت های حین شیردهی در بارداری، به دقت گوش کنید و آزمایش ها را به موقع انجام دهید.

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات