کوردوسنتز: نمونه برداری از طریق خون بند ناف از راه پوست (PUBS)

0 658

کوردوسنتز که گاهی نمونه گیری خون بند ناف از طریق پوست (PUBS) نیز نامیده می شود، آزمایش تخصصی است که نمونه خون جنین را برای تشخیص ناهنجاری های جنینی بررسی می کند. تست کوردوسنتز به ندرت انجام می شود، زیرا خطر سقط در آن نسبت به سایر روش های تشخیصی مانند آمنیوسنتز و نمونه گیری از پرزهای کوریونی (CVS) بیشتر است.

نحوه انجام آزمایش کوردوسنتز

حدود 30 تا 60 دقیقه قبل از تست، برای کاهش احتمال عفونت رحم به شما آنتی بیوتیک داده می شود. این کار معمولا از طریق یک لوله به داخل ورید صورت می گیرد.

پزشک از سونوگرافی برای تعیین محل بند ناف در رحم استفاده می کند. شما به پشت، روی تخت دراز می کشید و مراقب بهداشتی، ژل مخصوصی بر روی شکم شما می زند. سپس وضعیت جنین بر روی دستگاه کوچکی به عنوان مبدل سونوگرافی نشان داده می شود.

پس از آن، مراقب بهداشتی شکم شما را تمیز می کند. گاهی اوقات برای کنترل درد در طول عمل داروی بیهوشی تجویز می شود، اما معمولا نیازی به آن نیست.

پزشک با راهنمایی سونوگرافی، سوزنی نازک و توخالی را از طریق دیواره شکم وارد رحم شما می کند. مقدار کمی خون از رگ بند ناف به داخل سرنگ کشیده می شود، سپس سوزن خارج می شود.

شما باید در زمان تزریق سوزن و نمونه گیری، دراز بکشید. ممکن است هنگام ورود سوزن به پوست خود احساس سوزش و بعد از ورود سوزن به رحم احساس گرفتگی داشته باشید.

پس از انجام آزمایش کوردوسنتز

شما ممکن است بعد از نمونه گیری احساس گرفتگی یا درد جزئی داشته باشید.

بعد از آزمایش پزشک برای بررسی ضربان قلب جنین، از سونوگرافی یا یک مانیتور خارجی استفاده می کند. در آخر او توصیه به استراحت برای باقی آن روز می کند. شما از روز بعد می توانید فعالیت های روتین خود را انجام دهید. در صورت مشاهده خونریزی واژینال یا ترشح مایعات باید با پزشک خود تماس بگیرید.

نمونه خون در آزمایشگاه تجزیه و تحلیل می شود و نتیجه آزمایش معمولا ظرف چند روز آماده خواهد شد.

آزمایش کوردوسنتز

آزمایش کوردوسنتزچه زمانی کوردوسنتز انجام می شود؟

کوردوسنتز معمولا زمانی انجام می شود که اطلاعات تشخیصی را نتوان از طریق هیچ روش دیگری از جمله آمنیوسنتز، CVS یا سونوگرافی به دست آورد، یا نتایج آزمایشات غیرقطعی باشد. این تست به طور معمول پس از هفته 17 بارداری انجام می شود.

کاربردهای آزمایش کوردوسنتز

از کوردوسنتز برای تشخیص ناهنجاری های کروموزومی (مانند سندرم داون) و اختلالات خونی (مانند بیماری همولیتیک جنین) استفاده می شود.

آزمایش کوردوسنتز ممکن است موجب تشخیص موارد زیر شود:

– ناهنجاری های جنین

– عفونت جنینی (برای نمونه توکسوپلاسموز یا سرخچه)

– شمارش پلاکت های جنین

– آنمی (کم خونی) جنین

– ایزوایمونیزاسیون (ایزو ایمنی سازی جنین و مادر)

آزمایش کوردوسنتز با آمنیوسنتز متفاوت است، زیرا با استفاده از آن نمی توان نقایص لوله عصبی را تشخیص داد.

نتایج کوردوسنتز نشان دهنده چه چیزی است؟

کوردوسنتز یک آزمایش تخصصی است که ناهنجاری های کروموزومی و برخی اختلالات خونی را با دقت بالایی تشخیص می دهد. با وجود دقت تشخیصی بالا، این آزمایش شدت اختلالات را اندازه گیری نمی کند. کوردوسنتز همچنین نقایص لوله عصبی را نیز شناسایی نمی کند.

خطرات و عوارض جانبی کوردوسنتز برای مادر و جنین

اگرچه کوردوسنتز روشی ایمن به حساب می آید، ولی به عنوان یک آزمایش تشخیصی تهاجمی شناخته می شود که خطر و عوارضی (از جمله مرگ جنین) را به همراه دارد. پزشک تنها در صورتی که گزینه های دیگر در دسترس نبوده یا نتیجه آن ها سریع آماده نشود، توصیه به انجام این روش می کند. از هر 100 عمل 1 تا 2 مورد به سقط جنین منتهی می شود.

سایر عوارض جانبی بالقوه کوردوسنتز عبارت است از:

– خونریزی از ناحیه ورود سوزن

– عفونت

– کاهش ضربان قلب جنین

– پارگی زودرس غشاء

– انتقال عفونت از مادر

اگر این علائم در بدنتان باقی ماند یا بدتر شد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

در صورت بروز علائم زیر نیز باید با پزشک تماس گرفت:

– تب

– لرز

– نشت مایع آمنیوتیک

دلایل انجام و موارد منع انجام کوردوسنتز

دلایل انجام یا منع انجام آزمایش کوردوسنتز در افراد، زوج ها و پزشکان مختلف متفاوت است. انجام آزمایشات و تشخیص ناهنجاری ها در دوران بارداری، فرصت های خاصی را برای شما فراهم می کند:

– مداخلات پزشکی موجود را دنبال کنید

– برای نوزاد با نیازهای ویژه برنامه ریزی کنید

– تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید

– گروه و منابع حمایتی را شناسایی کنید

برخی از افراد یا زوج ها ممکن است به دلایل مختلف، مانند موارد زیر تمایلی به انجام آزمایشات اضافی در دوران بارداری نداشته باشند:

– نتیجه آزمایشات برای آن ها مهم نباشد

– به دلایل شخصی، اخلاقی یا مذهبی چاره ای جز نگه داشتن فرزند خود نداشته باشند

– برخی از والدین از انجام آزمایشاتی که با خطر آسیب به جنین همراه باشد، خودداری می کنند

شما باید در مورد خطرات، مزایا و همه جوانب این آزمایش با پزشک خود صحبت کنید. او با ارزیابی فاکتورهای مختلف به شما کمک می کند تا تصمیم درستی بگیرید.

مترجم: محدثه محمدی

4 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات