تفاوت زایمان سزارین و طبیعی

0 742

تفاوت زایمان سزارین و طبیعی

در گذشته تنها روشی که برای زایمان وجود داشته، زایمان طبیعی بوده؛ اما اکنون روش های زیادی وجود دارد که پزشکان تلاش می کنند با توجه به وضع مادر و نوزاد؛ بهترین پیشنهاد را به مادر ارائه دهند.

در دوران بارداری، هر قدر به زمان زایمان نزدیک می شوید، بهتر است اطلاعات خود را درباره ی زایمان و مسایل پس از زایمان بیشتر کنید تا بتوانید این مرحله را نیز به سلامت پشت سر بگذارید.

طول یک دوران بارداری طبیعی، از 37 تا 42 هفته است، در بین این هفته ها شما باید به دقت علائم بدن خود را بررسی کنید.

اگر پیش از هفته 37 بارداری، زایمان کنید یعنی دچار زایمان زودرس شده اید؛ این نوزادان ممکن است مشکلات تنفسی داشته باشند و باید در بخش مراقبت های ویژه بمانند.

با گذشت هفته 42 بارداری، جفت کم کم کارآیی خود را از دست می دهد و شاید نتواند مواد مغذی لازم و حتی اکسیژن را به جنین برساند؛ به همین دلیل باید زایمان تا پیش از این رخ دهد.

ما در این مطلب 2 روش زایمان طبیعی و سزارین که دو روش بسیار شایع در زایمان است؛ به شما توضیح می دهیم. پیش از آن، ابتدا اطلاعاتی را درباره ی هر کدام از روش ها به اختصار بیان می کنیم.

زایمان طبیعی چیست؟

این روش با قدمت دیرینه ای که دارد هنوز هم در بسیاری از زنان طرفدار دارد. همچنین از نظر پزشکی بهترین روش زایمان است مگر اینکه مشکلی وجود داشته باشد. زایمان طبیعی به معنای به دنیا آمدن نوزاد به روش طبیعی و از دهانه رحم مادر است.

نشانه های زایمان طبیعی

پایین آمدن شکم به دلیل چرخش جنین به سمت پایین، تکرر ادرار به دلیل فشار سر جنین به مثانه، درد کمر یا شکم به دلیل وجود انقباضات، پارگی کیسه آب و ترشحات از دهانه رحم.

اگر درد زیاد باشد و دهانه رحم نیز به اندازه ی کافی باز شود، زایمان نزدیک است. معمولا دهانه ی رحم تا 10 سانتی متر باز می شود؛ بعد از باز شدن، نوزاد بیرون می آید و زایمان انجام می شود.

تفاوت زایمان سزارین و طبیعی

تفاوت زایمان سزارین و طبیعیزایمان سزارین چیست؟

در این روش، جنین از طریق جراحی و برش دادن شکم مادر خارج می شود. در تمام دنیا کسانی که به دلایل مشکلات بارداری یا داشتن بیماری، نمی توانند به طور طبیعی زایمان کنند، با روش سزارین یا سایر روش های دیگر زایمان، نوزاد خود را به دنیا می آورند.

آمارهای جهانی نشان می دهد که 90 درصد زایمان ها در دنیا به روش طبیعی و تنها 10 درصد با سزارین است؛ متاسفانه در کشور ما این آمار حدود 40 درصد از زایمان ها است. در ایران، زنان تمایل زیادی به انتخاب روش زایمان دارند و فکر می کنند این کار به نفع شان است؛ در صورتی که معایب زایمان سزارین برای زنانی که بدون هیچ مشکلی قصد دارند تا با این روش زایمان کنند، بیشتر است.

سزارین گاه به عنوان یک روش اورژانسی برای به دنیا آمدن نوزاد انجام می شود، در زمان هایی که مشکلات بارداری برای مادر پیش می آید و پزشکان نمی توانند منتظر اتمام کامل دوران بارداری بمانند، سزارین نجات دهنده ی مادر و نوزاد است.

زایمان سزارین

زایمان طبیعی

زایمان طبیعی با وکیوم

زایمان در آب

10 نشانه ی زایمان

سزارین در چند هفتگی انجام می شود؟

به طور طبیعی، سزارین در هفته 39 بارداری انجام می شود که جنین به رشد مناسب خود رسیده باشد.

انواع برش سزارین چیست؟

انواع برش در سزارین شامل برش عرضی زیر شکم، روش کلاسیک و برش عمودی در پایین شکم است.

دلایل زایمان سزارین چیست؟

بزرگ بودن سر نوزاد، بیماری های مادر مانند فشار خون بالا، ایدز، عفونت های تناسلی، دیابت، مشکلات قبلی و … ، سابقه ی مشکلات در زایمان طبیعی، قرار گیری نامناسب جنین، جفت سر راهی، سلامتی جنین، چند قلویی و …

چه زمانی سزارین اورژانسی انجام می شود؟

اگر مادران در دوران بارداری خود، مراقبت های لازم را از وضعیت خود و جنین شان داشته باشند، این وضعیت اورژانسی به ندرت اتفاق می افتد.

به هر حال، عواملی که می تواند موجب این مساله شود، شامل: خونریزی در لگن، ایست ناگهانی قلب جنین، نشت مایع آمنیوتیک، مسمومیت بارداری ( پره اکلامپسی )، جدا شدن زود هنگام جفت که سبب نرسیدن اکسیژن لازم به جنین می شود، گیر افتادن جنین در مجرای خروجی زایمان، باز نشدن دهانه رحم، بیرون زدن بند ناف از واژن. در این شرایط ممکن است بند ناف قطع شود و اکسیژن کافی به جنین نرسد.

تفاوت زایمان سزارین و طبیعی

بهتر است شما هرگونه تصمیم گیری درباره ی زایمان را به پزشک بسپارید؛ اما اگر خواستید تا خودتان انتخاب کنید؛ می توانید با اطلاع از مزایا و معایب هر روش، تصمیم بهتری را بگیرید.

مزایا و معایب زایمان طبیعی

زایمان طبیعی دارای فواید و عیوبی است که در ادامه به شما توضیح می دهیم:

فواید و مزایای زایمان طبیعی

نوزاد باکتری های مفید را دریافت می کند، فشار باعث می شود تا مایعات اضافی از ریه ی نوزاد خارج شود، مدت اقامت شما در بیمارستان کوتاه و زمان بهبودی نیز سریع است، مصون ماندن از خطرات جراحی، عوارض کمتر در بارداری های بعدی، کاهش خطر ابتلا به آسم و چاقی در کودک، کاهش مشکلات باروری در آینده، هزینه ی کمتر.

تفاوت زایمان سزارین و طبیعی

تفاوت زایمان سزارین و طبیعیمعایب زایمان طبیعی

احتمال نیاز به اپیزیوتومی (برش پرینه هنگام زایمان) که نیازمند بخیه و چندین هفته استراحت برای بهبودی است، عدم کنترل مثانه.

مزایا و معایب زایمان سزارین

در ادامه فواید و عیوب سزارین را می خوانید که می تواند به شما در انتخاب بهترین روش زایمان کمک کند.

فواید سزارین

سزارین می تواند سبب کاهش برخی از مشکلات زایمان طبیعی شود؛ منظور این نیست که با سزارین این مشکلات اصلا رخ نمی دهد، بلکه فقط معیار کاهش این مشکلات است. این موارد شامل درد شدید زایمان و بعد از آن، آسیب به واژن، خونریزی شدید پس از زایمان، عدم کنترل مثانه، افتادگی اندام لگن مانند رحم، واژن، روده یا مثانه که به دیواره ی واژن فشار می آورد.

معایب زایمان سزارین

این خطرات احتمالی ممکن است رخ دهد و در همه ی موارد اتفاق نمی افتد. این مضرات برای مادر شامل عفونت زخم یا رحم، خونریزی منجر به انتقال خون یا برداشتن رحم (در مواردی که مشکل جفت یا خونریزی در بارداری داشته باشید) ، حمله قلبی، مشکلات در باردار شدن در آینده، مشکلات در بارداری های آینده مانند سقط جنین، چسبندگی جفت، مرده زایی، جفت سرراهی، واکنش به بیهوشی یا داروهای حین عمل، احتمال لخته شدن خون در داخل ورید به ویژه در پاها یا اندام های لگن (ترومبوز ورید عمقی) که اگر این لخته ها به ریه برسد احتمال آمبولی ریوی را دارد که می تواند زندگی شخص را تهدید کند، آسیب به رحم یا مثانه.

این خطرات و مضرات برای نوزاد شامل بریدگی پوست در حین جراحی که البته این مورد خیلی جزئی ممکن است رخ دهد و به سرعت نیز بهبود می یابد، احتمال نگه داری نوزاد در بخش مراقبت های ویژه، مشکلات تنفسی (تاکی پنه) در صورتی که نوزاد زودتر از هفته ی 39 به دنیا بیاید که البته در بیشتر موارد نوزاد پس از چند روز بهبود می یابد اما برخی نوزادان نیاز به مراقبت های ویژه پیدا می کنند.

از طرفی هزینه ی زایمان سزارین نسبت به زایمان طبیعی بسیار بیشتر است.

نتیجه گیری

بهترین انتخاب برای هر کسی با توجه به شرایط بدنی مادر و نوزاد، انتخابی است که پزشک برای او در نظر می گیرد. پس بهتر است این کار را به پزشک بسپارید.

منابع:

www.tommys.org

www.thetot.com

www.healthline.com

www.mayoclinic.org

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات