زایمان در آب

0 9,679

زایمان در آب یکی از انواع زایمان است.

بعضی از زنان در یک وان آب گرم قرار می گیرند، تلاش های اولیه برای بیرون آمدن نوزاد را انجام می دهند، سپس زمانی که نوزاد می خواهد به دنیا بیاید، از آب بیرون می آیند. برخی دیگر نیز تصمیم می گیرند تا در آب بمانند.

دلیل نظریه زایمان در آب این است که جنین 9 ماه در کیسه آمنیوتیک قرار داشته و زایمان در آب، تکرار یک محیط مشابه برای نوزاد است.

زایمان در آب

ماماها معتقد هستند که کاهش استرس زایمان سبب کاهش عوارض جنین می شود. زایمان در آب باید در یک مرکز بهداشتی و مجهز انجام شود.

فواید زایمان در آب

فواید برای مادر

آب گرم تسکین دهنده و آرامبخش است.

در مراحل بعدی، آب می تواند انرژی زن را افزایش دهد.

اثر شناور بودن بدن مادر در آب، سبب کاهش وزن او می شود و موجب می شود تا او بتواند به راحتی موقعیت خود را تغییر دهد.

حالت شناور بودن سبب تقویت انقباضات رحمی و بهبود گردش خون می شود که این موضوع سبب بهبود اکسیژن در ریه ها می شود که درد کمتری برای مادر و اکسیژن بیشتری را برای نوزاد به همراه خواهد داشت.

رها بودن در آب، از فشار خون بالا جلوگیری می کند و اضطراب را نیز کاهش می دهد. به نظر می رسد که آب به کاهش هورمون های مرتبط با استرس کمک می کند تا بدن مادر بتواند آندروفین ها را که برای مهار کننده ی درد هستند، تولید کند.

آب باعث می شود که رحم ساده تر به حالت ارتجاعی خود برای باز شدن برای تولد نوزاد برسد.

از آنجایی که آب حس عمیقی را برای حریم خصوصی ایجاد می کند مانع ترس نیز می شود.

مزایای زایمان در آب برای نوزاد

محیطی شبیه به کیسه آمنیوتیک فراهم می کند.

استرس را در بدو تولد کاهش می دهد، در نتیجه افزایش احساس اطمینان و امنیت را برای نوزاد فراهم می کند.

خطرات زایمان در آب برای مادر و نوزاد چیست؟

در طول 30 سال گذشته، زایمان در آب محبوبیت بیشتری را پیدا کرده است، پژوهش های زیادی درباره خطرات این نوع از زایمان انجام نشده است. برخی مطالعات نشان داده است که میزان مرگ و میر در بین انواع روش های زایمان یکی است.

بر اساس یک مطالعه احتمال ورود آب به جریان خون مادر و خطر آمبولی آب وجود دارد، اما مجله پزشکی انگلستان، این زایمان را تا 95 درصد امن دانسته اند.

اگر نوزاد استرس را در کانال زایمان احساس کند یا اگر بند ناف دور گردن او باشد، ممکن است زمان به دنیا آمدن با حالت نفس های بریده به دنیا بیاید و اگر در خود آب به دنیا بیاید؛ ممکن است سریع آب به دهان او وارد شود.

این اتفاق نادر است زیرا معمولا نوزاد پس از به دنیا آمدن سریعا نفس نمی کشند. آنها همچنان اکسیژن را از بند ناف دریافت می کنند تا زمانی که خودشان شروع به نفس کشیدن کنند یا تا زمانی که بند ناف بریده شود.

خطر دیگر این است که پس به دنیا آمدن، باید مراقب بند ناف بود و سریع و ناگهانی نوزاد را از آب بیرون نکشید، باید با احتیاط نوزاد را روی سینه مادر گذاشت.

چه شرایطی برای زایمان در آب مناسب نیست؟

اگر مادر به هرپس تناسلی مبتلا باشد، به راحتی به آب منتقل می شود، بنابراین مادر باید پیش از تصمیم به زایمان در آب، به طور کامل درباره این موضوع با پزشک مشورت کند.

اگر نوزاد در حالت بریچ قرار دارد، زایمان در آب نوعی خطر کردن محسوب می شود.

اگر مادر دچار خونریزی بیش از حد یا عفونت باشد.

اگر زیاد اضطراب داشته باشید.

اگر زایمان پیش از موعد و احتمال زایمان زودرس داشته باشید.

اگر مکونیوم (مدفوع اولیه نوزاد) شدید باشد، مکونیوم خفیف تا متوسط تقریبا طبیعی است. اگر مکونیوم (مدفوع اولیه نوزاد) کم یا متوسط باشد، پس از به دنیا آمدن و رفتن در آب، سریعا مراقبین بهداشتی، آن را از آب بر می دارند اما اگر زیاد باشد شاید اجازه این نوع زایمان داده نشود.

اگر سابقه پره اکلامپسی دارید، پیش از آن باید با پزشک مشورت کنید.

دمای آب چقدر باید باشد؟

اگر آب بیش از حد گرم باشد، خطر دهیدارته شدن آب بدن شما و نوزادتان وجود دارد. دمای آب باید مناسب باشد و نباید بیش از 97 درجه فارنهایت (36 درجه سانتیگراد) باشد.

 

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات